איזה סרט: הילדים מבקשים, אבל אין משהו צנוע להציע

כמו כולם, גם בני הנוער הדתיים ממלאים את זמנם הפנוי במוזיקה, ספרים וסרטים, אך דווקא בתחום האחרון ישנן בעיות רבות כמו צניעות, שפה ואלימות שיכולים להעיב על הצפייה. איך בוחרים נכון סרטים מתאימים? הרב יוני לביא מסביר

חדשות כיפה הרב יוני לביא 29/07/21 14:32 כ באב התשפא

איזה סרט: הילדים מבקשים, אבל אין משהו צנוע להציע
איזה סרטים אפשר להציע לילדים?, צילום: shutterstock

אנחנו זוג לארבעה ילדים שמאוד אוהבים מסכים. הכלל אצלנו בבית: כשיש סרט או סידרה שהם רוצים אבל לא בטוחים לגביהם, הם מבקשים מאיתנו לבדוק ואנחנו מאשרים או אוסרים.

הבעיה שביחס למתבגרים שלנו קשה מאוד למצוא תכני צפייה נקיים מתאימים לגילם. הם מתעניינים בעיקר בסדרות נעורים שעוסקות באינטראקציות חברתיות, וכמה שחיפשנו לא מצאנו כלום. הבת שלי הגדירה את זה כך: אתם לוקחים לי משהו ולא מציעים שום דבר במקומו. הדבר מאוד מתסכל אותם ואותנו. מה אפשר לעשות?

***********************

הורים יקרים. הלוואי שהייתה לי תשובה מניחה את הדעת עבורכם, אך לצערי יש כאן בעיה אמיתית. יש תחומים בהם ניתן למצוא חלופות לא רעות להציע לנוער דתי שמחפש למלא את שעות הפנאי שלו. כך למשל בתחום המוזיקה והספרות.

התחום הטלוויזיוני, לעומת זאת, קשה הרבה יותר לפיצוח בגלל העלויות הגדולות של הפקת סדרות וסרטים. הגופים שממנים זאת הם בעלי אינטרס כלכלי מובהק ואג'נדה ערכית שלרוב לא תואמת את מה שאנחנו היינו רוצים להנחיל לילדים שלנו.

נעיר בסוגריים שכשאנחנו בוחנים האם סרט מסוים 'כשר' הנטייה היא להתמקד בתחום הצניעות, אך הוא בהחלט לא היחיד. ישנם עוד היבטים שיש לבחון כמו האלימות, השפה, העולם הערכי שמשתקף דרכו ועוד.

כמו כן, יש לשים לב לא רק למסרים הגלויים אלא גם לסמויים שהשפעתם רבה והם מחלחלים עמוק יותר. 

כדאי ללמד את ילדינו את המושג "צפייה ביקורתית" ואף להתנסות בזה איתם תוך כדי צפייה משותפת. הסבירו להם שכמתיישבים מול מסך אסור 'לכבות את המוח' אלא להפך. עלינו להיות ערניים ולזכור שהושקעו משאבים אדירים של כסף, זמן וכשרון כדי לעצב במדויק כל דמות וכל סצנה כך שתעביר בצורה החזקה ביותר את המסרים שיוצרי הסרט מעוניינים בהם.

תכל'ס, מה אפשר להציע למתבגרים שלנו?

נתקלתי עד היום בכמה רשימות ובהן עשרות סרטים נקיים וגם כמה סדרות (מצרף קישורים בתגובות). קשה לומר שכולם כשרים למהדרין מן המהדרין, אבל הם יחסית בסדר וניתן לצפות בהם, לעיתים תוך דילוג קל.

לאחרונה הוקם ערוץ בשם TOV שמציע אוסף סרטים וסדרות נקיים. הוא עדיין בתחילת דרכו אבל עם הזמן יצטברו אצלו עוד חומרים.

בכמה אתרים דתיים יש מדור ביקורת סרטים שמעבר להיבט הקולנועי מתייחס גם לנושא הלבוש, השפה, אלימות וכדו', ומדרג אותם בתחומים הללו, וניתן לקבל משם רעיונות.

בכל מקרה, טוב שאתם בודקים עבור הילדים כל סרט וסידרה שיש לגביהם התלבטות. הדרך המהירה והיעילה לעשות זאת (בהנחה שאין לנו את הזמן והרצון לצפות בעצמנו בכל סרט שהם מתעניינים בו) היא לקרוא על הסרט בוויקיפדיה או בכתבות העוסקות בביקורת סרטים, וגם לצפות בטריילר (=קדימון) שלו.

באופן הזה ניתן לקבל תוך 3-4 דקות התרשמות די טובה לגבי כמעט כל סרט/סדרה האם הם מתאימים לצפייה לילדינו.

הערה לסיום: המחסור בסרטים וסדרות איכותיים ונקיים הוא הזמנה לילדים שלנו להרים בעצמם את הכפפה. אם הקב"ה בירך אותם בכישרון לצלם, לשחק, להציג, לביים, לכתוב תסריטים, מחזות, שירים ולחנים וכו', זוהי שליחות גדולה להתמסר לתחום ולייצר את האלטרנטיבה שרבים כל כך מחכים לה.