נו, מתי הבא? | תכנון משפחה זאת לא מילה גסה

לתכנן משפחה נשמע כמו משהו אלמנטרי, אתם אף פעם לא יודעים מתי כדאי ונכון להרחיב את המשפחה , כמה שנים לשמור בין הלידות. אז בדקנו עבורכם, וכן, שאלנו גם מה חושבים ההורים

נטע כהן נטע כהן 20/07/21 13:40 יא באב התשפא

נו, מתי הבא? | תכנון משפחה זאת לא מילה גסה
אחים, צילום: shutterstock

"עד שאני לא מסיימת עם טיטולים שום ילד שני לא יהיה פה!" "עד שהיא לא תישן לילה שלם אין בכלל מה לדבר, איך אתעורר לשניים בלילה??" "אם כבר אני בתוך זה, שיהיה עד הסוף, נביא כמה ברצף וזהו, אחר כך נקטוף את הפירות"  - אלו חלק מהתשובות שקיבלתי כששאלתי הורים מתי הם מתכננים ללדת את הנצר המשפחתי הבא. 

האמת, אני משוחדת. אני אחות צמודה לאח שגדול ממני בשנה וחצי, ואיך אמא שלי אומרת? לא אכלתי סוכריית טופי בלי לתת לו חצי. הוא החבר הכי טוב שלי, גדלנו ביחד, חברים משותפים, באמת שזה כיף. וכך תמיד חלמתי לגדל את המשפחה שלי. האמנם?

הורים רבים מתכננים את עתיד משפחתם ומתלבטים מה המרווח האידיאלי שיהיה בין הילדים. כשמצד אחד רוצים לתת לכל ילד את המקום ואת הזמן שלו, וגם החשש מגידול צמודים עם כל הקשיים שבכך, ומצד שני הרצון שיגדלו ביחד כמה שיותר צמודים, ויהיה חברים טובים. אז מה היתרונות ומה החסרונות בכל סיטואציה? כל הכתוב נאסף מהורים עם ניסיון.

יתרונות באחים צמודים:

חברות קרובה ותחומי עניין דומים: כשאחים גדלים בהפרש כל כך קטן, הם ככל הנראה יהפכו להיות חברים טובים. אבל גם אם לא, יהיו להם תחומי עניין דומים, התואמים את גילם. אז המשחקים יהיו אותם משחקים, מקומות הבילוי יותאמו לשניהם מבלי שהבכור יצטרך לוותר.

זוכרים הכל: כשמרווח השנים בין הילדים קטן, ההורים עוד זוכרים הכל מהילד הראשון, וכך הם גם פחות לחוצים.

אנחנו כבר בתוך זה: אנחנו גם בתוך עסקת החבילה של טיטולים, תחליפי מזון לתינוקות, ועייפות מתמשכת, אז בואו נמשיך עם זה וכשזה ייגמר זה ייגמר לגמרי.

חסרונות באחים צמודים:

מחלות: כשהולכים לגן, חוזרים עם וירוסים, ואין דבר כזה שווירוס נשאר רק אצל ילד אחד. הם מדבקים ומדביקים אחד את השני, וזה אומר ימי מחלה כפולים

עייפות מתמדת: אם עם ילד אחד שעות השינה מועטות, כדאי שתתכוננו למעט מאוד שעות שינה עם שני ילדים צמודים. כי אחד מעיר את השני, וכשאחד בדיוק נרדם, סיכוי גבוה שהשני יתעורר.

קנאה מרובה: כשיש אחים צמודים, פעמים רבות הבכור לא ידע עדיין לבטא את רגשותיו במילים. זה לא ימנע ממנו לחוש קנאה ביצור הקטנטן שנכנס לטריטוריה שלו, וגונב את תשומת הלב מההורים. כשלא יודעים לדבר או לא מצליחים לבטא רגשות, הדרך הקלה בה פועלים למשיכת תשומת לב, היא אלימות.

הריון עם תינוק: תקופת ההריון אינה פשוטה לחלק ניכר מהנשים מעצם היותה. מדובר בתקופה עמוסת הורמונים ועייפות כפולה מיום רגיל. לעבור הריון עם תינוק קטן בבית הופכת את התקופה להיות מאתגרת פי כמה.  
אמנם מדובר בלא מעט קשיים ואתגרים, אך הם ניתנים לגישור. מנחת ההורים סתיו נחום משתפת אותנו בחמישה טיפים לשרוד את השנים הראשונות בהצלחה:

לזכור שזה שנולד אח קטן לא הופך אותי לגדול

 באופן טבעי ברגע שיש תינוק בבית הילד הבכור מרגיש לנו גדול ובוגר פתאום ואנחנו מצפים ממנו לדברים שלא ציפינו קודם. בעיקר עם צמודים, חשוב לזכור שגם האח הבכור הוא עדיין פעוט בעצמו שזקוק להמון תשומת לב, הכלה וסיוע ולכן נרצה מצד אחד לעודד אותו לעצמאות וללמד דחיית סיפוקים אך מצד שני לא נצפה ליותר מידי.

זמן איכות פרטני

למרות שתחומי העניין של הצמודים לרוב יהיו משותפים, חשוב למצוא גם את הזמן לכל אחד מהם בנפרד ובעיקר עם הילד הגדול יותר. זה יפחית את הקנאה בין האחים וכתוצאה מכך גם יפחית את ההתנהגויות השליליות של הגדול, את התוקפנות והבכיינות ויעביר לו את המסר שלמרות שעכשיו יש לנו פחות זמן איתו לבד, אנחנו עדיין אוהבים אותו באותה המידה ומחכים בקוצר רוח לזמן שיהיה רק שלנו.

 לתכנן תמיד צעד קדימה

בעיקר עם צמודים, חשוב שיהיה לנו סדר יום מסודר וקבוע שיאפשר לנו לצפות ולתכנן דברים מראש ולהימנע ממצבים בהם למשל הגדול כבר עייף וחסר סבלנות בדיוק כשהקטן בוכה מרעב. כשהקטן ישן אקדיש זמן לגדול ואכין אותו מראש למה הולך לבוא, אפריד בין ההרדמות של השניים ואנצל את זמן ההנקה לזמן איכות רגוע גם עם האח (קריאת ספר, שירים, מדבקות).

שימוש במנשא ובלול

כשיש עוד קטנצ'יק בבית, צריך להשאיר את הידיים כמה שיותר פנויות. לכן, מומלץ להרגיל את התינוק החדש למנשא ולמשחק בעריסה ובהמשך גם בלול. לרוב עדיף לתת מענה מיידי דווקא לגדול, כדי שיוכל להירגע ולהמתין בסבלנות ואז להתפנות לקטן ברוגע וביטחון.

לתת מענה לצורך של כל ילד 

חשוב לזכור שגם כשהפרשי הגילאים קטנים, עדיין הצרכים של כל ילד עשויים להיות מאוד שונים. לא בטוח שהילדים יהיו עייפים ביחד או רעבים ביחד וצריך להתאים לכל ילד את סדר היום הכי נכון עבורו. למשל, אם הגדול אוכל צהריים בשעה מסוימת והקטן פחות רעב, אפשר לתת לאחד ארוחה חמה ולשני נשנוש קל. אם הגדול עייף כי כבר לא ישן במהלך היום והקטן עירני מאוד כי ישן שנ"צ ארוך, נעשה טקס שינה משותף ואחריו נרדים את הגדול בזמן שהקטן משחק קצת בלול או על המשטח.

הטיפים באדיבות מנחת ההורים סתיו נחום. לטיפים נוספים חפשו "הורות מודרנית - סתיו נחום"