ילדים זה שמחה? אולי לא לכל המשפחה

מחקר חדש בשוודיה מעלה כי נבדקים אשר גדלו במשפחות עם ארבעה אחים ומעלה היו בסיכון גבוה יותר ללקות במחלקות לב וכלי דם, לעומת אנשים ללא אחים. החוקרים אומרים כי אכן יש קשר בין המערך המשפחתי לבין מחלות לב, אך אין סיבתיות

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/06/21 13:56 כא בסיון התשפא

ילדים זה שמחה? אולי לא לכל המשפחה
צילום: Gili Yaari, פלאש 90

נולדתם למשפחה ברוכת ילדים? לא זכיתם להיות הראשונים? אתם בסיכון גבוה יותר לפתח מחלות לב וכלי דם בשלב מאוחר בחיים. אין ספק שיש לכך השלכות פסיכולוגיות עמוקות, אך כעת, לראשונה, מחקר חדש חושף את ההשפעה על הבריאות הפיזית.

מחלות לב וכלי דם עלולות להתפתח בגלל גורמים רבים. עישון, יתר לחץ דם, השמנה, מתח נפשי והימנעות מפעילות גופנית. גם נתונים תורשתיים עלולים להשפיע, ולפי מחקר חדש, המצב המשפחתי שלכם עלול להוות גורם נוסף בהיתכנות למחלות לב. 

כתב העת הרפואי BMJ open פרסם לאחרונה ממצאים של מחקר רחב היקף אשר נערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת לונד בשוודיה. לפי התוצאות, נראה כי מספר הילדים במשפחה אכן עלול להשפיע על הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם.

בית הספר ייפתח גם בל"ג בעומר. אילוסטרציה

אילוסטרציהצילום: Hadas Parush/Flash 90

במחקר, אשר כלל נבדקים בקרב הגילים 30-58, עקבו החוקרים אחר הנתונים הרפואיים של הנבדקים במשך 25 שנים. מידע משפחתי נאסף מרשומות לאומיות, אשר כללו תיעוד של הורים ביולוגיים של יותר מ95% מהאוכלוסייה אשר נולדה אחרי שנת 1931. מידע נאסף מ-1.32 מיליון נשים ו-1.36 מיליון גברים. נלקחו בחשבון גורמי רקע נוספים כמו מצב סוציו-אקונומי, רמת השכלה, מצב משפחתי ובריאותי. כמו כן, החוקרים התבססו על תיעוד של רשומות בתי החולים בין השנים 1990 ועד 2015, וכך ביססו את השערותיהם. 

ממסקנות החוקרים עולים כמה גורמים משפחתיים שעלולים להוות השפעה על הסיכון למחלות לב וכלי דם. באשר לגודל המשפחה, גברים ונשים עם יותר מאח אחד או אחות אחת, נמצאו בסיכון נמוך יותר לתמותה ממחלות לב וכלי דם, ביחס לילדים יחידים. לעומת זאת, גברים עם שלושה אחים או יותר היו בסיכון גבוה יותר לפתח מחלות לב וכלי דם, מאשר גברים ללא אחים או אחיות. 

הבעיה של הבכורים

אצל הנשים התוצאות לא היו שונות. נשים עם שלושה אחים ומעלה היו בסיכון גבוה יותר לפתח בעיה לבבית או בעיה בכלי הדם בהשוואה לנשים ללא אחים או אחיות. לעומתן, נשים עם שני אחים או יותר נמצאו בסיכון גבוה יותר למחלת לב וכלי דם. 

באשר לסדר לידה, הבכורים במשפחה היו עם סיכון נמוך לפתח מחלות לב בהשוואה לנבדקים שהיו בין האחרונים. אבל, הבכורים הם בסיכון גבוה יותר לתמותה כללית ביחס לאלו שנולדו אחריהם. 

למרות המסקנות הברורות, החוקרים מדגישים את מגבלות המחקר. אכן יש קשר בין המערך המשפחתי לבין מחלות לב, אבל אין סיבתיות. החוקרים מעודדים ביצוע של מחקרים נוספים, בייחוד בשדה החברתי והביולוגי. 

אז אולי אלו היו הקרבות בתור למקלחת, המאבק על החטיף האחרון, הסיגריה ששנוררתם מהאח הגדול שהשפיעו על היצרות העורקים בלב; כך או כך, לא לשכוח לשמור על הבריאות!