יום הבחירות - קודם משלשלים אחר כך מטיילים

הקורונה שסגרה אותנו בבתים למשך שנה דועכת לאיטה, סבב הבחירות הרביעי מביא איתו בנוסף גם יום חופש, אין הזדמנות טובה מזו לצאת ולהתרענן בשלל אטרקציות ואתרי טבע ומורשת. צאו לטייל, הטבע מחכה לכם

חדשות כיפה שני שרמן 22/03/21 14:00 ט בניסן התשפא

יום הבחירות  - קודם משלשלים אחר כך מטיילים
עין עבדת , צילום: יניב כהן רט"ג

יש לנו הרבה חגים לצאת לטייל בהם, ובשנתיים האחרונות נוסף לנו חג חדש במועד משתנה: חג הבחירות. אנחנו יוצאים לבחירות שוב בתקווה שאלו יהיו הבחירות האחרונות, אך אין לדעת. צריך לנצל את היום הזה, להשכים קום לשלשל פתק אל הקלפי ולצאת לטייל בארצנו היפה. הרי לפניכם מספר מקומות נהדרים לטיול יום מצפון ועד דרום:

איזור הצפון :

טיול יום באיזור הכנרת: לפני שאתם הולכים לשחות בכנרת הנהדרת יש כמה מקומות שכדאי לבקר בהם: חוות השוקולד: החווה נמצאת בקיבוץ דגניה ב'.  קצת על המקום - החווה נפתחה ב2007 על ידי גלית שלמדה את המקצוע בבלגיה, עלתה לארץ והגשימה את החלום הגדול: ליצור מקום שיהפוך את המאכל האהוב עלינו - השוקולד לחוויה אחת גדולה. בחווה יש סדנאות שוקולד שבהן מייצרים מוצרי שוקולד שונים. הסדנאות מתאימות למבוגרים ואף לילדים, בר שוקולד הכולל קינוחי שוקולד מיוחדים, גלידה ומשקאות חמים וקרים והכול תוצרת המקום. ניתן לראות בחווה סרט המספר את סיפור השוקולד ואת סיפורה של יוצרת המקום וכן יש במקום חנות מפעל המוכרת את כל מוצרי המותג של גליתא.

סדנת חוויה בשוקולד למבוגרים וילדים

סדנת חוויה בשוקולד למבוגרים וילדיםצילום: אתר גליתא

 לאוהבי התמרים: ניתן להגיע למרכז המבקרים הנקרא "תמר כנרת" בקיבוץ כנרת. 

קצת היסטוריה: הכל התחיל בחזון של שני חלוצים, חברי קבוצת כנרת "בן ציון ישראלי" ועמרם רבר. הם עברו מסע ארוך ומפרך העובר בין ביירות, דמשק ואירן אל תוך עיראק. כל זאת אל עבר החלום הגדול להשיב לארץ ישראל את התמר. החוטרים ננטעו בגינתה של רחל המשוררת. היום 80 שנה אחרי, החזון ממשיך ועצי הדקל נטועים עמוק באדמה. תוכלו למצוא במקום תמרים מכל הזנים, סילאן איכותי וממרחים שונים ומיוחדים. במרכז המבקרים תוכלו לטעום מהתמרים השונים, ללגום מיינות הגולן ולהנאות מריח משובח של תבלינים שונים. במרכז המבקרים ניתן לצפות בסרטון מרתק של עשר דקות בלבד שמספר את סיפור מסע כיבוש האדמות בעמק הירדן.

אחרי שמילאנו את הבטן בשוקולד ובתמרים זה הזמן לעשות טבילה בכנרת. החופים המומלצים הם: חלוקים,לבנון וכורסי. הם נחשבים חופים שקטים, מסודרים ונקיים. ניתן אף לישון שם באיזור קמפינג מוסדר. חשוב לציין שחוף לבנון הוא חוף מונגש עם גישה עד לקו המים לבעלי מוגבלויות וכיסאות גלגלים. 

כנרת

כנרתצילום: shutterstock

איזור השפלה:

אפשר לעשות פיקניק ב"מרפסת של המדינה" אשר נמצאת בישוב פדואל. מדובר באתר מרהיב ממנו נשקף רוב שטחה של מדינת ישראל. ניתן לראות "במרפסת" את אשקלון, אשדוד, מודיעין, נתב"ג, תל אביב, נתניה חדרה ואפילו חיפה ואם תתבוננו היטב תוכלו גם לראות את הקו הכחול של ים התיכון.  במקום יש מצפור עם משקפת נוף. מומלץ להביא אוכל ופק"ל קפה למקום. 

נחל אלכסנדר: אורכו כ-32 ק"מ. נחל שמתחיל בהרי השומרון ומסתיים בים התיכון.

הנחל עובר בעמק חפר. שבאורכו עובר מסלול קסום ביותר שבו תוכלו לפגוש צבים רכים . (גשר הצבים הוא בין המקומות היחידים בארץ שבהם ניתן לראות צבים רכים)  צמחייה של נחלים. אם קילומטר וחצי מגשר הצבים תוכלו להגיע לראש גבעה שעליה שוכנת חרבת סמארה המאפשרת נקודת תצפית מרהיבה על האיזור וכן תוכלו  להינות מפריחה של פרחים יפייפים בעונת הפריחה. משם תוכלו לצעוד לאורך חוף מכמורת עד לתל. בצד הצפוני שלו ניתן לראות את הנמל ששימש בעבר כנמל אביטיחים וכיום הוא משמש את בית הספר הימי במבואות ים. 

גשר נחל אלכסנדר

גשר נחל אלכסנדרצילום: יניב כהן רט"ג

איזור ירושלים:

נחל רפאים הוא נחל אכזב בהרי יהודה. אורכו של הנחל הוא כ-20 ק"מ. הגן הלאומי נחל רפאים הוא הגן הלאומי השני בגודלו בארץ. הנחל מתחלק לשלושה חלקים כאשר חלקו העליון עובר בתוך ירושלים, בתחומי עמק רפאים והמושבה הגרמנית וממשיך לשכונת הקטמונים עד לקניון מלחה וגן החיות התנכי. בגן הלאומי ניתן לראות טרסות, מעיינות נקבה ובוסתנים. הטרסות הוקמו כיוון שהנחל נמצא במדרונות תלולים ורצו לנצל באופן מרבי את השטח לחקלאות. ישנם מחקרים הטוענים שחלק מהטרסות הן מהתקופה העותו'מאנית. בשנת 1892 נסללה בנחל מסילת הרכבת מיפו לירושלים. ובשנת 2014 קבע אונסק"ו שהטרסות שנמצאות סביב הכפר בתיר אשר גובלים בשטח הגן הלאומי הם אתר מורשת עולמית. 

המעיינות בגן הלאומי נחל רפאים:
עין לבן: ממקום בגדה הצפונית של נחל רפאים, במרחק של קילומטר מחניית גן החיות התנ"כי. 

עין לבן נחל רפאים

עין לבן נחל רפאיםצילום: יניב כהן רט"ג

עין אל חניה: ממקום בגדה הדרומית שם ניתן לראות שרידים של כנסייה עתיקה.

עין חניה נחל רפאים

עין חניה נחל רפאיםצילום: יניב כהן רט"ג

עין אל- בלד( עין איתמר): מעיין הנקווה בבריכה קטנה צלולה בגיא היורד מעמינדב לנחל רפאים. 

אפיק נחל רפאים: אפיק מרכזי של נחל שורק, בעל פיתולים רבים ולאורכו עוברת מסילת הרכבת העות'מאנית לירושלים. 

איזור הדרום:

גן לאומי עין עבדת: משתרע על קניון נחל צין.  שטחו של הגן הלאומי הוא כ- 4,800 דונם. הגן הלאומי ממוקם כשלושה ק"מ מערבה ממדרשת שדה בוקר שם קבורים דוד ופולה בן גוריון. קניון עין עבדת הוא קניון טבעי בסלע הגיר הלבן. בקניון נובעים שלושה מעיינות עין מעריף, עין עבדת ועין מור.

עין עבדת

עין עבדת צילום: נעמה טוכפלד רט"ג

מתחילים ללכת מעין מור אל תוך קניון עין עבדת. הקניון בנוי מסלעי קרטון וגיר. ההליכה היא עד למעין עין עבדת שבו יש מפל מרהיב של 15 מטר. כיוון שזהו גן לאומי מוכרז אסור להתרחץ במפל. עין עבדת הוא מעיין שכבה והמים הזורמים בו הם מי גשמים. מומלץ לבוא עם שני רכבים כיוון שהמסלול אינו מעגלי. תחנו רכב אחד בחניון של עין עבדת העליון והרכב השני בחניון עין מור. לאחר שהלכתם במסלול של 6 ק"מ ניתן לשבת לנוח, לאכול ואף להתפנק בארטיק מהקיוסק 

 ניתן לראות לאורך המסלול של עין עבדת מערות של נזירים שהיו מתגוררים בהם בתקופה הביזנטית וכן יעלים רבים המאפיינים את הנגב. 

לא נסגרתם על מקום? גם ברשות הטבע והגנים נערכים לקראת יום הבוחר, והודיעו כי הם מצפים ללמעלה מ- 150 אלף מטיילים שיפקדו את האתרים השונים ברחבי הארץ, המבקרים ייהנו ביום השבתון מטיול באוויר הפתוח בחיק הטבע ואתרי המורשת עם מזג אוויר נעים וטבע זורם, ירוק ופורח. 

גן לאומי תל באר שבע

גן לאומי תל באר שבע צילום: קובי חזן רט"ג

אך שימו לב, הנחיות הקורונה מחייבות כי רם הביקור באתרי רשות הטבע והגנים, יש צורך לקבוע תיאום ביקור מראש, באמצעות מערכת הרישום באתר האינטרנט של הרשות.

יחד עם זאת גם אם ישנם אתרים שהם כבר בתפוסה מלאה כדאי לבדוק זמינות יום לפני הביקור ואף במהלכו כי לעיתים נרשמים ביטולים על ידי מטיילים שנבצר מהם לבסוף להגיע ואז מתפנה מקום לרישום חדש.  המקומות בהן נותרו עדיין מקומות ביום הבחירות הם הגנים הלאומיים קיסריה,  ציפורי, בית שערים, השומרוני הטוב, הרודיון, קומראן ותל באר שבע ועוד. 

צאו להצביע, צאו לטייל ואל תשכחו לקחת איתכם את הזבל איתכם.