קחו טיפ | איך תגיעו לסדר פסח במינימום הוצאות ובלאגן

פסח תמיד מכניס אותנו לטירוף, מסכת משימות בלתי נגמרת מביאה אותנו טרוטיי עיניים לליל הסדר, נקיונות, הגעלות, קניות והרשימה לא נגמרת. לפני כמה שנים גילית שאפשר אחרת, והקורונה חידדה מאוד את התובנה והפרקטיקה של ה"אחרת" הזה.

חדשות כיפה כרמי אור 14/03/21 11:53 א בניסן התשפא

קחו טיפ | איך תגיעו לסדר פסח במינימום הוצאות ובלאגן
צילום: באדיבות המצולמת

לקראת פסח, ישבתי להכין רשימות להכנות שלנו לחג והחלטתי להרחיב טיפה ולחבר רשימת טיפים מעשיים שיהפכו את החג לטוב יותר עבור הלקוחות שלי ולצרף אותם כאן כדי שהחירות תהיה נוכחת. כי כרגיל, משהו שמתכוננים אליו היטב, מצליח יותר.

פסח תמיד מכניס אותנו לאיזה טירוף. זה מתחיל ב"איפה נהיה בליל הסדר?", ממשיך בניקיונות וקניות ונגמר בעומס ועייפות. לפני כמה שנים גילית שאפשר גם אחרת, והקורונה חידדה מאוד את התובנה והפרקטיקה של ה"אחרת" הזה.

קודם כל, אני מתיישבת ונושמת. אחר כך אני לוקחת מחברת ועט ומתחילה לכתוב מה אני רוצה שיהיה, ברוח ובחומר. בשלב הבא אני יושבת עם האיש שלצידי וחושבים יחד מה מוסכם ואם יש עוד רעיונות.  השלב השלישי הוא שיחה משפחתית עם הילדים כדי לשמוע מה הכי מתאים להם. אחרי ששוחחנו על הרצונות של כולם מתחילים להכין תוכנית.

המשימות מתחלקות בין כולם ויש רשימות מסודרות של מה חשוב, מה דחוף ומה ממש לא משנה אם יתקיים עד פסח. למשל, קריטי לנקות את המטבח ולכן מתחילים משם אבל אם יישאר אבק על החלונות לא יקרה כלום. כלומר אני אשמח להגיע לחג כשהבית נוצץ אבל לא בכל מחיר. סדרי עדיפויות מסדרים לכולם את הראש.

מבחינה כלכלית תמיד טענתי שפסח לא חייב להיות כל כך יקר כמו שעושים ממנו.

כלים 

אפשר להכשיר, הסגר בשנה שעברה לא אפשר לנו לנסוע להורים להביא את ארגז כלי הפסח שלנו שמאופסן שם, והסתדרנו ממש בטוב עם סיר גדול, מים רותחים ומינימום עבודה להכשיר את מעט הכלים שבאמת צריך.

בגדים 

כשפותחים את הארונות מגלים שברוב המקרים יש לכולם מספיק ואין שום צורך אמיתי לקנות דווקא לפני החג כשהמחירים גבוהים והתורים ארוכים. אם אני מספיקה אני פשוט קונה בסוף עונה של החורף כמה פריטים יעילים במחירים הגיוניים ושומרת בארון ומחלקת לכולם בערב החג. אם לא הספקתי, כנראה שנסתדר.

הלבשת הבית

כיף לחדש מפה לשולחן החג או מצעים נעימים או כריות לספה בתוך החגיגיות של החג כשהבית מבריק, אבל האם באמת משמעותי? לא יודעת. שאלה טובה. כל משפחה תעדכן את סדרי העדיפויות שלה לפי התשובה האישית על השאלה הזו. רק תזכרו שכל עולם הפרסום "דוחף" לכם מסרים שזה הזמן להתחדש ויש אחלה מבצעים – תהיו חזקים ותקבלו החלטות שמתאימות לכם לתקציב ולערכים ואל תפעלו בהתאם למוסכמות חברתיות או הרגלים ישנים של הסביבה ושלכם. תחליטו כל שנה מחדש מה מתאים לכם בדיוק.

מתנות 

 גיליתי שלא משנה כמה אני שוברת את הראש מה לקנות לאמא שלי לחג, זה תמיד יהיה משהו מיותר ולכן בשנים האחרונות אנחנו (האחים) שולחים פרחים או מביאים מוצרים מתכלים ופרקטיים כמו שמן זית ואגוזים או סבון טבעי לא מפונפן אבל מפנק. כנ"ל לחמותי. לגבי הפתעות לליל הסדר עצמו (משחקים קטנים שיעשו אווירה ומתנת אפיקומן) כל שנה מקדישה סכום פעוט וסמלי כדי שיהיה שמח אבל זה לא משהו שאם לא יהיה תקציב אתעקש עליו. אז גם הסעיף של המתנות לא יוצא יקר או טרחני.

קניות בסופר

על פניו זה הסעיף הזה באמת יותר יקר משאר ימות השנה, אבל זה בעיקר כי אנחנו קונים יותר ולא כי הקיבה שלנו נהיית יותר גדולה. הרבה פעמים יש רכישה מרוכזת שמספיקה לחודשים ארוכים – למשל, אני קונה את כל התבלינים מחדש לפסח וזה לא זול, אבל מספיק לפחות לחצי שנה קדימה. גם חומרי ניקוי ויין אנחנו רוכשים במרוכז סביב פסח, פשוט כי יש אחלה מבצעים וגם אספקה זו נשארת לנו לחודשים ארוכים קדימה, כך שזו לא באמת הוצאה על פסח. אם מתכננים את זה נכון מגיעים לפסח עם יתרה חיובית שתספיק לכל זה. איך? פשוט מתכננים קדימה מראש. אצלנו בבית קונים פחות מזון מפורים עד פסח, פשוט כי צריך לסיים את כל מה שיש במזווה ובמקפיא. מבשלים ממה שיש בבית עד שהכל נגמר. זה בערך הפער שיש בקניות לחג וככה העודף מתאים לרכישת יותר מזון לפסח. 

טיפ חשוב – אם אתם מזמינים מזון באינטרנט – קחו לפחות שבוע לבלת"מים. תעשו את ההזמנה לשבוע לפני פסח כדי לא להיתקע עם חוסרים ותקלות בערב החג.

רשימת קניות לפסח:

  • מוצרי חלב כרגיל: גבינה, חמאה, קוטג', גבינה צהובה מגורדת ופרוסות, גבינה מלוחה, חלב וכו'

  • ביצים – אצלנו משתמשים בפי שלוש ביצים מהרגיל, בערך.

  • שימורים: זיתים, מלפפונים חמוצים, טונה, רסק עגבניות וכד'

  • רטבים וממרחים: סילאן, ממרח תמרים (לחרוסת), דבש, מיונז, חומץ, שמן זית, שמן לטיגון, ממרח שוקולד, ריבה, טחינה גולמית

  • אפייה: קמח תופח כשל"פ, קמח מצה, קמח תפו"א, סוכר לבן וחום, אבקת סוכר, תמצית וניל, סוכר וניל, קקאו, אבקת אפיה, סודה לשתיה, קורנפלור, שוקולד מריר, שמנת מתוקה וצמחית.

  • מצות (אל תגזימו, ברוב הבתים לא נוגעים בשאריות אחרי פסח, אבל תמיד תוכלו למצוא עודפים אצל השכנים אם ייגמר באמצע החג )

  • שתיה חמה: תיונים, קפה נמס, קפה שחור, שוקולית, סוכרזית

  • שונות: מלח, תבלינים, פירות יבשים, חזרת, פירורי מצה, אורז (למי שאוכל) שמנת לבישול, חומרי ניקוי, נייר כסף, פלסטיק נצמד, נייר סופג, כלים חד פעמיים ומפיות (אישית אני מעדיפה להשתמש בהם כמה שפחות ולשמור על הסביבה), טבליות למדיח, נוזל כלים, נייר אפייה, מברשות שיניים ומשחת שיניים.

  • בשרים ודגים – לפי תפריט מסודר ולכל החג כי אין טרי בימי חול המועד.

  • חטיפים, גלידות ומעדנים לפינוק

  • ירקות ופירות בכמות מעט גדולה יותר מהרגיל לזכור גם ירקות ופירות קפואים לפי הצורך (אצלנו חוגגים על שייקים לכבוד תחילת הקיץ)

טיפ חשוב,  אם מצאתם חוסרים בכלים במהלך פסח, שימו פתק לשנה הבאה כדי שתדעו מה לקנות.

עוד טיפ חשוב, תשקיעו בלקחת עזרה אם אתם מרגישים צורך. זה שווה יותר מכל מתנה או חפץ שתקנו. 

טיפ מאוד מאוד חשוב,  תכינו תפריטים לפני החג, תאווררו מתכונים מראש ותייצרו את הרשימה לפי המתכונים. זה מאוד מקל על החיים.

והטיפ הכי הכי חשוב, תזכרו שפסח זה רק שבוע! ואם חסר משהו, תהיו שבעים ממשהו אחר. כל עוד יש מצרכי בסיס, הכל בסדר. תנשמו ותיהנו. 

טיפים לנפש:

משימת השבוע – בזרוע נטויה

לאוורר את כל החלומות, לשוחח כזוג, כמשפחה, למצוא את הנקודות שמהם אתם רוצים לצאת מהשעבוד, לרשום את הכל!

קחו מחברת פשוטה ועט, שימו אותם אתכם בתיק, באוטו, בבית, בכל מקום שתהיו השבוע ורשמו את החלומות שלכם (אל תחפשו את הדרך להגשים, רק תחלמו, ביחד ולחוד) אחרי פסח, תוכלו להצטרף אלי וללמוד את הדרך להגשים את החלומות בשמחה. 

כרמי אור. נשואה, אימא לחמישה. יועצת כלכלית ומנהלת מיזמים להשכלה פיננסית. מחברת הספר "לא חייבת כלום לאף אחד"