ניתוק במשפחה | זה קורה במשפחות הכי טובות

נתק ממשפחת מוצא, בדרך כלל לא מתרחש על סמך אירוע בודד, אלא נושא היסטוריה ארוכה של תחושות לא נעימות. לעיתים הנתק משיג אמנם הקלה רגעית, אך לטווח הארוך הוא אינו מהווה פתרון

חדשות כיפה רונית כהן זמורה 07/03/21 16:13 כג באדר התשפא

ניתוק במשפחה | זה קורה במשפחות הכי טובות
הנרי צ'ארלס ומייגן מרקל, צילום: shutterstock


ארמון בקינגהאם פרסם כי הנסיך הארי ואשתו מייגן לא ישובו לתפקידם במשפחת המלוכה וכי הארי אולץ לוותר על תארי הכבוד. תהליך ניתוק זה הפך את פרידת הזוג ממשפחת המלוכה לסופי. צעד זה של ניתוק ממשפחת המוצא הינו שכיח, אם כי לרוב אינו מגיע לכותרות והוא קורה במשפחות רגילות ולא רק במשפחת המלוכה.

נהוג לומר, כי משפחה לא בוחרים. עבור רובינו המשפחה היא מקור בטוח הממלא שמחה, אהבה אכפתיות וחום, אולם לא מעט אנשים חווים ממשפחתם תחושה של פגיעה, ריחוק וכאב. חלק מאנשים החווים רגשות אלו בוחרים לנקוט במנגנון הגנה של ניתוק, מתוך רצון לא לאפשר קרבה לצד הפוגע. הנתק כולל יחסים של כעס, אשמה ובושה והוא בא לאותת על רצון להעביר את היחסים למערכת אחרת נוחה יותר.

הנתק ממשפחת המוצא, אינו קורה בדרך כלל על סמך אירוע בודד, אלא הוא נושא היסטוריה ארוכה של תחושות לא נעימות, הוא בדרך כלל תוצאה של מערכת יחסים קונפליקטואלית טעונה הנמשכת שנים ויש בתחומה הורים מרעילים ודוחים, קנאה, חוסר קבלה, התעללות פיזית ונפשית, ביקורתיות ושיפוט, שמתבטאים לדוגמא, בחוסר קבלה בבחירות שעושה ילדם כמו בת הזוג ואורח החיים, או ביחסים לא שוויוניים בין האחים.

הניתוק יכול להיות בחירה של ההורה להתנתק מילדו או להיפך. כאשר ההורה בוחר להתנתק, זהו אקט כוחני בו ההורה אינו יכול לשאת את השוני ולקבל את העובדה כי הילד עושה משהו אחר מנוגד להשקפתו, תפיסת העולם ודעתו , כך שהוא משתמש באמצעים מניפולטיביים כדי לגרום לילדו לשנות את התנהגותו. במקרה זה הילד עשוי להרגיש דחוי וחסר אונים. הוא מאבד את האמון במשפחה כבסיס בטוח וטבעי, במקום שהוא מצפה שיקבלו אותו ללא תנאי, הוא חווה רגשות כאב שמהווים עבורו פגיעה קשה מאוד. במקרה שילד בוחר להתנתק מהוריו, לפי מארי בואן זה מעיד כי הוא לא הצליח ליצור לעצמו עצמאות רגשית בתוך המערכת המשפחתית, עד כי הוא מרגיש כי הוא נבלע בתוכה. השימוש בניתוק בא על מנת לסייע לו לשרוד ולשמור על עצמו בפני התמזגות ממשפחתו. בנוסף, יש לעיתים שהניתוק בא כאמצעי ענישה בשל פצע שפצעו בו ההורים בילדותם, זה קורה לילדים שמרגישים שקופחו, הוזנחו הושפלו או עברו התעללות פיזית או/ו נפשית והם חשים כאב רב בשל כך.

הניתוק בא ליצור ריחוק מפני פגיעה נוספת בנוסף על זו שכבר נחוותה. הוא משמש כמנגנון הגנה והרגעה מפני עוצמת הפגיעה. ויוצר מעין אשליה של הקלה זמנית. הניתוק יכול לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות, התרחקות פיזית מהמשפחה הגרעינית המהווה מקור איום, חרדה וחוסר נחת. אחרים יוצרים ניתוק על ידי ריחוק נפשי בו לא מאפשרים שיחות אישיות ונמנעים מקרבה. ויש כאלו שמוכנים למפגשים רק בנוכחות גורמים נוספים, כדי לא לאפשר אינטימיות וקרבה.

הארי ומייגן הרחיקו לכת ועברו ליבשת אחרת כדי להתנתק ממקור הפגיעה שנבע לדעתם בשל דחייה, אכזבה וכאב שחשו ממשפחת המלוכה, אולם מרחק זה לא הפסיק את הפגיעה והיה צורך בצעד נוסף של התנתקות.

השימוש בניתוק הוא מסוכן, כי כשמתחילים קשה לדעת מתי וכיצד הוא יסתיים. הבעיה לא נפתרת על ידי ניתוק, אלא הוא מאפשר הקלה והרגעה זמנית, ומוריד עומס רגשי שהיה מוטל שם זמן רב. אך האדם שממנו מתנתקים תמיד יהיה נוכח, בין אם יהיה קשר אתו בין אם לאו. הניתוק יכול להיות זמני, המהווה בעיקר אמצעי ענישה ולחץ כדי להשיג דבר מסוים, זהו דרך כוחנית המשמשת אמצעי שכנוע אחרון מתוך תחושת חוסר אונים. יש שהניתוקים נמשכים תקופה ארוכה ויש כאלו שלא מתאחים לעולם אבל אז הדברים נשארים בלתי פתורים. המשותף לכל הניתוקים תחושת בגידה נוראית ואכזבה גדולה שמעלה תחושת כאב וצער גדולים ביותר. זוהי דרך המנציחה את תחושת ההחמצה והפגיעה בקשרים המשפחתיים והיא לא מהווה תחליף להדברות.

הסיבות לניתוקים

רמת מובחנות נמוכה בין ההורים לילדם - ככל שרמת המובחנות בין ההורים לילד נמוכה יותר אזי הילד צריך להתאים עצמו אליהם על מנת לחוש אהבה והערכה. הוא צריך לוותר על רצונותיו ולהיכנע לתכתיבים ולשתלטנות שלהם. במצבים בהם הגבולות בין ההורים לבן הילד אינם ברורים ומובחנים והוא רוצה לגבש חיים עצמאיים בבחירות, בהעדפות ובאורח החיים.

החיים במשפחת המלוכה מכתיבים כללי התנהגות ברורים ונוקשים שאינם מאפשרים גיבוש חיים עצמאיים. תחושה של חוסר שוויוניות וחוסר הוגנות- הרגשה של הילד כי ההורים נוקטים איפה ואיפה בין האחים. עולה תחושת קיפוח, תחרותיות ובידוד שהאדם סוחב אותה מרבית חייו, תחושות אלו עולות בעיקר במריבות על הירושה בחלוקת כספים ובנכונות לעזרה של ההורים.

הנסיך הארי אינו מועמד לכתר, משום שאחיו הבכור נועד לכך. על אף זאת הוא צריך לשמור על כללים נוקשים. תחושה של כעס כתוצאה מפער בציפיות - כעסים מציפיות לא מתואמות לגבי עזרה פיזית וחומרית, סיוע בטיפול בילדים.

משפחת המלוכה אומנם תמכה בנסיך הארי ואשתו מבחינה כלכלית, אך הנסיך ציפה ליחס הוגן ולקבלה של אשתו מייגן, שבקשתו זו לא נענתה, הזוג התרחק ממשפחת המקור.

תחושת השפלה, ביזוי והזנחה- ילדים שעברו התעללות נפשית או פיזית, או היו עדים ליחסים קשים בין ההורים. הנתק בא כביטוי לכעס ולעוול שחווה הילד ואיבוד אמון במשפחה כבסיס לצמיחה המלווים אותו לאורך חייו.

הנסיך הארי נושא בליבו את כאב הבגידה של אביו באימו דיאנה והמחיר שהוא כילד שילם על כך.

ניתוק כאמצעי לחץ והרתעה מפני קבלת החלטות שגויות - בחירה להתנתק זמנית כדי להשיג שליטה וכוחנות על הצד השני. נקיטת צעד זה הינה שכיחה הן מצד ההורים והן מצד הילדים.

ניתן לראות בשלב הראשון של הניתוק כמעין איתות של הנסיך הארי לקרוא למשפחת המלוכה להתגמש ביחסים עימו, אך שהדבר לא עלה בידו נוצר צעד נוסף של ניתוק בו הוא נושל מכל מעמד מלכותי.

חוסר יכולת לשאת את השוני- הורים שלא יכולים לשאת את השוני בינם ובין ילדם ולדעת שהם מתנהלים בניגוד לדעתם, ההורים אינם יכולים לשאת את השוני בהעדפות של ילדם כמו הורים לחוזרים התשובה/שאלה, חוסר קבלה של הזהות המינית של הילד.

הנסיך הארי גילה חוסר אחריות ומעשי שובבות שהביכו את משפחת המלוכה. הוא פעל בניגוד לכללים המלכותיים

העתקת קונפליקט- הניתוק יכול להוות דרך ביטוי לקונפליקט זוגי של הילד , שבמקום להתמודד אתו ישירות, הוא מושלך כלפי ההורים. עיסוק יתר של הזוג במשפחת המוצא מאפשר להפנות את הזרקור מהקשיים הזוגיים לדבר אחר ובכך לא להתמודד עם הבעיה האמיתית, כתוצאה מכך בזוגיות זו לא מתאפשר ליצור אינטימיות זוגית. נתון זה סמוי מאחר ורב הנסתר על הגלוי במערכת היחסים האמיתית בין הנסיך הארי למייגן.

מה ניתן לעשות?

לא ניתן להתעלם מניתוק, מאחר שהוא מעיד על ליקויים בתפקוד המשפחה והוא משפיע על כל מהערך המשפחתי. אם לא מטפלים בנתק בעודו באיבו, הרגשות השליליים ילכו ויתעבו, אצל כל המעורבים בניתוק ויוצרים מעגל טינה, כעס וכאב שהולך ומתעצם. עולה תחושת בגידה נוראית לשני הצדדים. לכן זה הזמן לחשבון נפש שבו כל צד צריך להבין מהם הסיבות לנתק ולברר את שורש הקונפליקט. שלב זה בא לעזור למתנתק לערוך חשבון הנפש, לעבור תקופת החלמה וריפוי עצמי ואף לעורר את הצד השני למחשבה על הגורמים לניתוק. לעיתים קרובות הכרת הסיבה לבעיה נושאת בחובה את הפתרון לה.

לאחר הבנה עצמית יש לפנות לטיפול משפחתי, שהינו בדרך כלל ממוקד בטריגר שהוביל לבעיה שנועד ליצור שיח שיעודד יצירת קשר מחודש כדי לא להפסיד ולהגיע לתחושת חוזקה. הטיפול בתחילתו עשוי להיות טעון וכואב, יפתחו את הפצעים שגרמו לנתק וינסה להציג את התמונה המורכבת של הבעיה, היכולת לדבר על הקשיים של המעורבים בניתוק מאפשר לצדדים לקבל זה את זה על נקודות התורפה והחוזק שלהם . שלב זה הכרחי על מנת ליצור גשר לבניית קשר

מחודש שיכלול תהליך של סליחה והתנצלות. הטיפול בא ללמד את המעורבים לשמור על גבולות הקשר, כדי שכל אחד מהם יהיה עצמאי לנהל את חייו כרצונו, ליצור מרחק כדי לבנות מובחנות עצמית ולא לאפשר סימביוזה כך שכל המשתתפים ירגישו הקלה ורווחה אישית.

לעיתים צד אחד רוצה לסיים את הנתק ואילו הצד השני בוחר להתבצר בניתוק, גם במקרה זה לנסות לשמור על ערוץ תקשורת מסוים, לעיתים חד כיווני מתוך ידיעה שאולי השני יתרצה בעתיד. חשוב להמשיך ולנסות כדי לצאת ממקום של קורבן, פעולה זאת תורמת להרגשה כי היחיד עשה ככל יכולתו לשנות את המצב, אולם אינו יכול לשלוט על האחר.

היציאה מהנתק חשובה לכל המשתתפים. סיומו מאפשר לכל אחד מהם להשתחרר מתחושת מועקה ולפנות מקום לחיים עצמאיים המתאימים לכל אחד מהם.

לגבי הנסיך הארי ומייגן אשתו, סביר להניח כי אנשים רבים בוחשים בקדרה כדי להביא לשינוי המצב. אולם המעמד המשפחתי והחוקים הנוקשים של משפחת המלוכה מקשים על מציאת פתרון מתאים, מאחר שחוקי המלוכה חשובים יותר מקדושת המשפחה.

לכן לא נותר לי להגיב בשמחה כי איזה מזל שלא נולדנו למשפחת המלוכה