5 סיבות למה כדאי לכם לוותר על שימוש בנפצים בפורים

רגע לפני שאתם הולכים למחות את זכר עמלק ברעשים וברקיעות, בואו נתעכב רגע על "המנהג" המסוכן שהתקבע כאן בשנים האחרונות - מנהג שחייבים לעקור מהשורש

חדשות כיפה יצחק גולדברג, חדשות כיפה 25/02/21 15:04 יג באדר התשפא

5 סיבות למה כדאי לכם לוותר על שימוש בנפצים בפורים
נפצים, צילום: Yossi Zamir/Flash 90

בפורים אנו חוגגים את ארבעת המ"מים - מגילה, משתה, משלוח מנות ומתנות לאביונים, אך בשנים האחרונות ילדי ישראל הוסיפו "מצווה" נוספת לסל המצוות - נפצים. כמובן שהמנהג אינו מופיע במגילה, במשנה, בתלמוד, בספרות הראשונים ואפילו באחרונים. אך בכל זאת נראה כי החוגגים הצעירים בטוחים שזו אכן מצוות היום, ודואגים לקיים אותה בכל מחיר, בכל מקום ובכל שעה: בבתי הכנסת ברחובות, בסמטאות, בבניינים ובגינות הציבוריות, בכל שעה ביום ובלילה.

לא רק בפורים עצמו קיימים את מצוות הנפצים, "המחמירים" דואגים להזדרז, וכבר מראש חודש אדר קולות הנפץ מהדהדים ברחבי הארץ. לפני כניסת החג חשוב שנבין את הסכנות וההשלכות של "מצוות" הנפצים, ולמה כדאי שנוותר עליה.

התעללות בילדים 

רעש הנפצים עלול להעמיס חושיהם של הילדים קטנים ולגרום לבלבול ולבהלה, בנוסף הנפצים יכולים לגרום להתקפי חרדה ופחד בקרב הגיל הרך. אם התפוצץ נפץ בקרבת ילדיכם, חשוב להרגיע אותם ולהבטיח שהכול בסדר. אם אתם יודעים מראש שבקריאת המגילה שאתם הולכים לשמוע עלולים להיות נפצים, כדאי להסביר לילדכם מראש מה הולך להיות, יותר כדאי לבחור מניין אחר שיש פחות סיכוי שיארע פיצוצים.

צער בעלי חיים 

גם אם אנחנו בעלי המודעות מצפים שיהיו פיצוצים בפורים, בעלי החיים לא מודעים למהות היום, קולות הנפצים מפתיעים אותם לגמרי – וזה יכול מאוד להבהיל אותם. נוסף על הבהלה - לכלבים יש חוש שמיעה יותר רגיש מבני אדם, ולכן כשנפצים מתפוצצים הם שומעים אותם יותר חזק מאיתנו, חיות מחמד רואים את הבהלה והרעש כאיום, והאינסטינקט שלהם גורם להם לנבוח או לברוח. בנוסף רעש הנפצים עלול לגרום לכלבים חרדות וטראומות שיישארו איתם לאורך זמן.

פגיעה בשמיעה שלנו

כידוע, נפצים כשמם הם - מתפוצצים. כשמישהו לוחש לנו באוזן אנו נחשפים ל- 15 דציבלים של רעש, דיבור בקול חושף אותנו ל- 45 -55 דציבלים נפצים לעומת זאת, גורמים לרעש שחזק מ-150 דציבלים(!). רעש כזה ללא ספר יפגע לכם בשמיעה בטווח הקצר ואף בטווח הארוך - קול הנפץ עלול לגרום לטראומה באוזניים, לנזק בלתי הפיך לשמיעה, ואף יכול להחריש לגמרי.

פגיעות בגוף

מעבר לרעש הנפץ, הנפצים עמוסים בחומר נפץ וכמובן מייצרים חום ואש, ולכן, משחק עם נפצים הוא משחק באש כפשוטו. בשנת 2019, דיווחה הוועדה לבטיחות מוצרים של ארה"ב, על מעל ל 10,000 פציעות שקשורות לנפצים וזיקוקים, 36% מהפצועים היו ילדים, ול- 57% מהם היו כוויות בדרגות שונות. מדי שנה ילידם מאבדים אצבעות, עיניים וחלקי גוף אחרים כתוצאה ממשחק בנפצים, ילדים שנכוו מנפצים נותרו מצולקים לכל החיים.

פגיעה בהלומי קרב

ישראל הצעירה והרעננה עברה לא מעט מלחמות ותקופות טרור קשות,  לא מעט מהאזרחים בישראל ובהם חיילים משוחררים, ניצולי פיגועים ובוגרי מלחמות, שיכולים להיות אחים שלכם, הורים שלכם, או חברים שלכם, חוו חוויות קשות שלא ניתן להסביר אותם. מדי פורים אותם גיבורים מסתגרים בביתם וחוששים לצאת החוצה בגלל הנפצים. במקום שיוכלו לחגוג ולשמוח עם כולם – הם מרגישים כאילו החזירו אותם  לסמטאות בעזה, לבנון ואפילו לתעלת סואץ. מדי שנה בתקופת פורים, המרפאות הפסיכיאטריות מתמלאות בנפגעי פוסט טראומה – חיילים שבעבר הגנו עלינו – שהפצע שלהם נפתח מחדש רק בגלל הנפצים. ואם אף סיבה לא שכנעה אתכם -  זאת בוודאי סיבה להימנע מ"מצוות" הנפצים.