חוגגים בקרוב? כך תתכננו קליפ מושלם לבת מצוה

קליפ בת מצווה, הוא גולת הכותרת של האירוע, איך עושים אותו נכון? כמה כסף משקיעים? איך בוחרים שיר? מי כותב ואיך הוא הופך לוויראלי? מבולבלים? עשינו לכם סדר. לכם נשאר רק לקרוא, ליישם וכמובן ליהנות - מזל טוב

חדשות כיפה מיכל סופר 25/02/21 14:31 יג באדר התשפא

חוגגים בקרוב? כך תתכננו קליפ מושלם לבת מצוה
בת מצוה, צילום: shutterstock


בעולם טרום קורונה, לפני בערך שלוש שנים, במשך חודשים ארוכים ארוחות השבת אצלנו עסקו בנושא אחד בלבד, והוא - בת המצווה של נועה אחותי הקטנה, היה לנו ברור שאחרי שתי אחיות גדולות ושני אירועי בת מצווה שהיו, איך לא, מרגשים עד מאוד, יהיה קצת קשה לחדש. בהתאם לילדה המיוחדת שהיא, החלטנו לבסוף לחגוג לנועה באירוע שישי שמשי וקליל, עם חברים טובים ומשפחה.
במהלך האירוע נועה, שאחד מהתחביבים שלה הוא לאפות, עשתה הפרשת חלה, הזכירה את סבתא רותי ז"ל וריגשה את כולנו.
אך מעבר לאירוע המקסים שהיה, אם תשאלו את האורחים שנכחו מה הם זוכרים במיוחד מאותו בוקר – הם ידברו רק על דבר אחד; הקליפ המשפחתי שהכנו לכבוד נועה. הם, ועוד קרוב למיליון צופים שמאז הספיקו לצפות בקליפ הוויראלי ביוטיוב, שכנראה לא טועים, יסכימו שקליפ משפחתי כזה הוא מזכרת מדהימה לכולם מהאירוע. 
בהשראת קליפ זה נוצרו עוד רבים – מזכרות מאירועים מיוחדים. אנשים פנו אליי להתייעץ ולשמוע איך בעצם עושים את זה, ואף על מנת לקבל ממני שירות בדמות כתיבת השיר או בימוי הסרטון. מהר מאוד נכנסתי לעניינים, למדתי להכווין ולהקל על התהליך, וחשוב מכך – ליהנות ממנו.
מהניסיון שהצטבר לי במהלך הזמן ועם כל קליפ חדש שנוצר, התחדדו אצלי מספר טיפים חשובים, אותם אשמח לשתף:

השלב הראשון – איסוף מידע

לכבוד מי הקליפ? מה המאורע? מה חשוב להזכיר? 
תכינו כוס קפה, קחו דף ועט וכמה דקות של שקט. בשלב הראשון עליכם לכתוב את כל מה שעולה לכם לראש לגבי בעל השמחה. אם זה פרטים יבשים, או אנקדוטות משעשעות, תחביבים מיוחדים, דברים שאולי יביכו אבל לא יותר מדיי, או יחמיאו אבל לא בקטע מעיק. כל מה שעולה לכם לראש – פשוט לכתוב. כדאי להתייעץ עם אנשים קרובים נוספים, אולי יזכירו דברים שאתם עלולים לפספס. 

השלב השני – בחירת השיר

בבחירת שיר הכוונה היא לשיר קיים של זמר מוכר, כאשר על בסיס המנגינה נכתוב מילים חדשות מותאמות באופן אישי. אני מציעה לשוטט קצת ביוטיוב, ולתור אחר "הלהיטים" האחרונים. כדאי לבחור שיר מוכר וקליט, כדי שהאורחים יוכלו להצטרף בקלות, אבל גם לא שיר חרוש מדיי – כדי שיהיה מקורי ומיוחד.
כדאי לשים לב למילות השיר – לוודא שיש לשיר בתים מלאים, כך שיהיה מספיק מקום להכניס את התוכן אותו אנחנו מעוניינים לשלב. קחו בחשבון כי לפעמים כאשר מתחילים לכתוב מגלים שהשיר שבחרנו קשה מדיי לכתיבה, או המנגינה לא מסתדרת טוב. לכן, כבר בחיפוש הראשוני כדאי לבחור שני שירים לפחות, כך שבמידה ואחד לא יסתדר – נוכל לעבור לשני ולא נבזבז זמן על חיפוש שיר חדש. 

השלב השלישי – כתיבת השיר 

לאחר שבחרנו שיר, ואנחנו יודעים מה אנחנו רוצים שיופיע בו – הגיע שלב הכתיבה. פותחים את המילים המקוריות של השיר שבחרנו ומפעילים ברקע את המנגינה, על גבי המילים הקיימות משנים למילים החדשות שלנו – שמבוססות על המידע שאספנו כבר בשלב הראשון. 
אני ממליצה להתחיל בהקדמה קצרה. אם זו חתונה - איך הזוג הכיר\ או לשם מה התכנסנו, אם זו בת מצווה, להציג את כלת השמחה \ היכן נולדה ולספר קצת על אופי או מבנה המשפחה. 
מאחר והפזמון חוזר במשך כל השיר מספר פעמים, כדאי שהרעיון המרכזי יופיע בו, לכן הייתי מציעה לשלב בתוכו איחולים למיניהם, להזכיר כמה אנחנו אוהבים, או משפט מפתח על בעל השמחה\ על המאורע אותו חוגגים. דרך נוחה היא לסמן כל פריט מידע שהכנסנו לשיר, כך שיהיה אפשר לשים לב איזה מידע חשוב יותר ופחות, מה כבר הכנסנו ובמה עוד להתמקד במהלך הכתיבה. 

השלב הרביעי – הקלטה

אחרי שיש לנו שיר כתוב ומוכן, הגיע הזמן להקליט את השיר. אין צורך לחשוש מכך שאתם לא יודעים לשיר טוב, כי אולפן הקלטות, גם אם לא מקצועי, יוכל לשלוט בזיופים ולהפיק עבורכם שיר שלא היה מבייש גם את הזמר המקורי של השיר. עלות אולפן הקלטות משתנה ויכולה לנוע בין 400-600 ₪. אז תכינו את הגרון, ותיהנו מהחוויה, לא כל יום מגלים כישרונות חדשים.

השלב החמישי – תכנון הקליפ ובימוי 

המלצה שלי היא להעתיק את השיר לטבלה, אשר העמודות שלה יהיו: מילות השיר, מי שר, איפה מצלמים, מה רואים ואיזה אביזרים צריך. כך תוכלו לחסוך זמן יקר במהלך הצילומים, להיות ממוקדים ולהתארגן טוב לפני. שימו לב שכדאי לצלם ביחד את כל הקטעים שצריכים להיות במקום מסוים, למשל אם מצלמים בפארק – לבדוק לפני איזה שורות יכולות להיות מצולמות שם, כדי לחסוך טרטורים מיותרים ומעברים ממקום למקום. 

השלב השישי והאחרון – צילום הקליפ 

מחיר צלם ליום צילומים + עריכת הקליפ נע סביב הטווח של 1,000 – 2,000 ש"ח, תלוי בצלם. חשוב לזכור שמדובר בחוויה כיפית ומגבשת לכל המשפחה, או לכל מי שמופיע בקליפ, ומעבר לכך – מתנה ומזכרת מדהימה לבעל השמחה. כדאי לבוא עם אנרגיות, ליהנות, לצחוק ולהתחיל להתרגש לקראת המאורע המתקרב. עריכת הקליפ יכולה לקחת כמה ימים, אבל מכאן עשיתם את שלכם וכל שנותר הוא לחכות לתוצר הסופי, וזהו – יש לכם קליפ משלכם!

אז אם יש לכם עוד שאלות, זקוקים להכוונה נוספת או לכל עזרה - דברו איתי!