הצעירים שבוחרים לעזוב את המרכז לטובת חיים טובים יותר בדרום

המאה ה-21 והקורונה מאלצת משפחות לעשות חישוב מסלול מחדש לגבי בחירות משמעותיות בחיים כמו מקומות מגורים והוצאות כלכליות. מסתבר שגם במציאות של היום ניתן לחיות חיים טובים מבלי להשתגע

חדשות כיפה בשיתוף עיריית שדרות 01/09/20 09:41 יב באלול התשפ

הצעירים שבוחרים לעזוב את המרכז לטובת חיים טובים יותר בדרום
העיר שדרות, צילום: גולן סבג

תקופת הקורונה אילצה רבים להדק חגורות, ולבחון בצורה מבוקרת יותר את ההוצאות הכלכליות. אך עוד לפני פרוץ המגיפה, משפחות צעירות מתקשות לעמוד בסטנדרט חיים טוב ואיכותי עם עלויות המחיה בישראל. המציאות גרמה לרבים לבחון מחדש את השיקולים הכלכליים כבר מבחירת מקום מגורים. אז איך בוחרים חיים נוחים וזולים שלא יפגעו באיכות החיים ועדיין להיות קרוב למוקדים החשובים.

לא לפחד לעזוב את המרכז

נגה ואיתמר ויזל גרו במשך 7 שנים במרכז , אחרי שהביאו ארבעה ילדים לעולם, הבינו שגם עם משכורת של עובד הייטק - החיים במרכז יקרים מידי. "הרבה זמן רצינו למצוא מקום בו נתגורר באופן קבוע ופחדנו לעזוב את המרכז" מספרים בני הזוג ויזל, "אבל מה שהכריע לבסוף היו המחירים הגבוהים שנאלצנו לשלם כשגרנו במרכז". משפחת ויזל עברה לפני ארבע שנים להתגורר בשדרות, החיסכון הכלכלי במעבר לעיר הדרומית היה משמעותי עוד בשלב קניית הדירה. המשפחה עברה לפני חמישה חודשים לביתם החדש במסגרת מחיר למשתכן.

במעוזי הציונות הדתית, ערי המרכז והשומרון, עלויות המגורים גבוהות הרבה יותר, מאשר מגורים בעיר כמו שדרות. על פי חברת מדלן עלות שכירות לדירת 4 חדרים הינה כ-3,200 שקלים, בעוד דירה זהה בגבעת שמואל תעלה בממוצע כ-4,800 שקלים לחודש. בירושלים המחיר אפילו מקפץ כמעט פי שניים שם שכירות של דירת ארבעה חדרים עולה בממוצע 6,200 שקלים. ואם חשבתם שבשומרון יותר זול, אז גם בעיר כמו אריאל המחירים גבוהים יותר, ותצטרכו להוסיף עוד 300 שקל לשכירות בכל חודש. 

לאלו המעוניינים לוותר על שכירות ולהשקיע ברכישת דירת קבע בשדרות, דירת 4 חדרים לא מגיעה אפילו למיליון שקלים, דבר שאין לו אח ורע ביתר האזורים הפופולארים. באריאל המחיר עולה ל-1.36 מיליון שקלים, בגבעת שמואל 2.31 מיליון שקלים ובירושלים 2.32 מיליון שקלים. בשדרות המחיר הוא לדירת 4 חדרים תעלה בממוצע 705 אלף שקלים. חשוב לדעת, ברגע שהחלטתם שאתם עוברים לעיר כמו שדרות, אתם זכאים להנחה של 45% ממחיר הארנונה. כלומר 23 שקלים למטר רבוע במקום 43 שקלים.

"המחירים הנוכחים בעיר סייעו לנו להרים ראש" משפחת ויזל

"המחירים הנוכחים בעיר סייעו לנו להרים ראש" משפחת ויזלצילום: גבע טלמור

חסכון של אלפי שקלים "סייע לנו להרים את הראש"

פרט חשוב נוסף הוא שתושב העיר שדרות  זכאי ל"הנחה תושב" -הנחה זו מזכה כל תושב ותושב להפחתת מס מיגיעה אישית (משכורת, פנסיה, הכנסה מעסק לעצמאי, תשלומים מקופות גמל, מענק פרישה ועוד) ההנחה היא בשיעור 20% עד תקרת הכנסה של - של 241,800 שקלים. רואת החשבון דינה סבן מסבירה כי המשמעות הכלכלית היא שכל אחד מבני הזוג בתא המשפחתי בשדרות חוסכים בהוצאות מס ויכולים להגדיל את ההכנסה הפנויה שלהם ב-48,360 שקלים. מה שאומר שסך גידול ההכנסה הפנויה לתא המשפחתי הוא - 96,720 שקלים בשנה.

משפחת ויזל מספרת כי החיסכון בא לידי ביטוי גם בתחומים נוספים כגון החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי של הילדים. "המחירים הנוכחים בעיר סייעו לנו להרים ראש, זה מתבטא גם בהוצאות עבור החינוך לילדים", אומר איתמר. מחיר צהרון במרכז הארץ עשוי להיות כבד ביותר בגבעת שמואל צהרון לחודש יעלה כמעט 1,000 שקלים בחודש, באריאל קרוב ל-700 שקלים ובירושלים שהיא הזולה ביותר המחיר הוא כ-400 שקלים בחודש. לעומת כל אלו ניצב שוב הדרום, שם בעיר כמו שדרות המחיר לצהרון לחודש הוא 200 שקלים בלבד. הסבסודים להם זוכים תושבי הדרום באופן אוטומטי מקנים את היכולת של משפחות צעירות לעבוד עד שעות מאוחרות, בידיעה שהילדים נמצאים מפוקחים וזוכים לחוגי העשרה.

משפחת ויזל מספרת כי בעיר מגוריהם עד גיל 4 לא גובים תשלום נוסף עבור צהרונים, אלא רק עבור שירותי הזנה שמחיריהם מגיע עד מאות שקלים בשנה. בנוסף כל ילד בגיל בית ספר יסודי זכאי לחוג במחיר של 100 שקלים לשנה. איתמר מספר "צהרונים של בתי ספר גובים מאיתנו 150-200 שקלים בחודש. יוצא שאנחנו חוסכים כאן אלפי שקלים בחודש". 

חסכון בפרטים הקטנים, אפילו בתיקון במוסך

החיסכון בבחירת מקום מגורים עשוי להשפיע גם על הפרטים הקטנים ביותר, אם תצטרכו להזמין חשמלאי, אינסטלטור או אפילו לקחת את הרכב למוסך. ביקור של חשמלאי במרכז עשוי להגיע למחיר של 350 שקלים, בעוד שבדרום המחיר יהיה נמוך יותר בעשרות מונים, כ-100 שקלים בלבד לביקור. ביקור במוסך בין המרכז לדרום עשוי להגיע להפרשים של פי חמש ואף יותר. בדיקת בלמים במרכז תעלה לפחות 120 שקלים, כאשר אותו מקרה בדרום יעלה 50 שקלים בלבד. באינסטלציה הפרשים אמנם לא אסטרונומים אך גם כאן החיסכון המצטבר ניכר, כאשר ביקור בלבד עולה 50 שקלים יותר במרכז לעומת הדרום.

גם באיכות לא מתפשרים. שדרות

גם באיכות לא מתפשרים. שדרותצילום: שניר אלחרר 

מעבר לעיר אחרת אינו נמדד רק במחיר וגם איכות החיים והקהילתיות חשובה. בתקופת הקורונה משפחת ויזל נאלצה להיכנס לבידוד שלוש פעמים שונות, והם מספרים על יחס מחמם לב שהגיע לא פחות מראש העיר בעצמו. "היחס האנושי כאן הוא משהו שלא ראיתי בכלל, לא דיימנו שיהיה לנו קשר אישי עם ראש העיר" מספר איתמר בהתרגשות, "קיבלנו טלפון מראש העיר והוא קבע להיפגש איתנו מחוץ למרפסת וניהל שיחה לא רק איתנו אלא גם עם הילדים. איפה עוד רואים דבר כזה". לפי משפחת ויזל הם זוכים למפגש עם אוכלוסיות רבות ומגוונות ואווירה של אחדות, ובאותה נשימה הם מספרים ש"זה לא סותר גם שתמצא לך קהילה משלך שתרגיש בה בנוח".

ראש העיר, אלון דוידי

ראש העיר, אלון דוידיצילום: גולן סבג

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי התייחס לסיפורם של משפחת ויזל והשיב: "אני שמח לראות את המשפחות הרבות שמצטרפות אלינו בשנים האחרונות, כמו משפחת ויזל שאותה הכרתי ואחרות. שדרות היא עיר חמה, קהילתית, עם אנשים מוכשרים ואווירה טובה ומשפחתית. בנוסף לזה, ישנן הטבות כלכליות שלא ניתן להתעלם מהן ומהוות מבחינתנו יתרון עצום למשפחות צעירות לעבור דווקא אלינו ולא למקומות אחרים. עמלנו רבות על הטבת המס ועל ההנחה בארנונה שמגיעה בזכות לשדרות בשל המיקום שלנו ולכך יש להוסיף את היתרונות העצומים האחרים שיש לנו להציע, אז אני מזמין את כולם לבוא ולגלות את שדרות מחדש".