באחריותנו לנרמל תהליכים העוברים על נערים מתבגרים

גיל ההתבגרות מאופיין בשינויים גופניים, רגשיים וחברתיים רבים, הנובעים מניסיונותיו של הנער המתבגר, להפנים ולהתחבר למראה הגבריות המתהווה בגופו, ולתחושות חדשות הפוקדות אותו. ודווקא אז, חשוב שתהיה לצידו כתף יציבה ואוזן מקשיבה

חדשות כיפה ד"ר חנה קטן 19/08/20 11:56 כט באב התשפ

באחריותנו לנרמל תהליכים העוברים על נערים מתבגרים
צילום: shutterstock

קחו נשימה ארוכה. ועוד אחת. כשנשמה של ילד לובשת חליפה של בוגר, יש חוסר הלימה, בלבול ותעתוע. גיל ההתבגרות מאופיין בשינויים גופניים, רגשיים וחברתיים רבים. הרחש בגוף ובנפש, נובעים מכך שבן בגיל ההתבגרות מנסה להפנים ולהתחבר למראה הגבריות המתהווה בגופו, ולתחושות חדשות הפוקדות אותו. והוא מצוי בקו התפר בין ילדות לבגרות ובין תלות לעצמאות. המתבגר חשוף לגירויים רבים ומטרידים, פנימיים וחיצוניים, והוא מתחיל לחפש תשובות לשאלות יומיומיות אך גם קיומיות. בשנים אלו הוא בונה את זהותו הייחודית, האמונית, המינית.

לא מתבגרים ביום אחד. החיים בנויים ממעברים. השינויים החיצוניים והפנימיים, החלים בגוף ובנפש של הנער המתבגר, מלווים אותו במעבר מילדות לבגרות. התהליך הזה נמשך כמה שנים. השינויים חלים כאשר המוח מגיע לבשלות מספקת. בעקבות בשלות זו מתחיל המוח לשחרר הורמונים בקצב מואץ, ותהליך זה מתניע את תהליך ההתבגרות, ואת השינויים הגופניים, הנפשיים, הפסיכולוגיים והחברתיים. 

חלק בולט מההתבגרות הגופנית הוא הצמיחה לגובה. בתהליך הצמיחה לגובה משחק תפקיד ראשי הורמון הגדילה המשפיע על צמיחת העצמות, ובסוף התהליך הורמוני המין גורמים לסגירת העצמות ולסיום הגדילה. לעומת תקופת בית הספר היסודי שבו קצב הצמיחה הממוצע הוא כחמישה עד שישה סנטימטרים בכל שנה - בגיל ההתבגרות, הנער צפוי לגבוה כשלושים סנטימטר.. אם  חל עיכוב משמעותי בצמיחה של הנער, או אם הוא מודאג או שהוריו מודאגים, נפנה לביצוע בדיקת גיל עצמות. אם נמצא גיל עצמות צעיר, נבין שהצמיחה בוא תבוא. היא פשוט מתנהלת בנחת. דווקא הבנים שצמחו לגובה בגיל צעיר יישארו נמוכים יותר, ואילו ה'ננסים' של כתה ח', יעברו בראש ויותר את חבריהם המקדימים לצמוח. כמו בכל נושא, צריך להרחיק מבט.

במקביל לצמיחה לגובה מתרחשת בגיל ההתבגרות עלייה ניכרת במשקל; עלייה זו חשובה כדי לאפשר תהליך צמיחה תקין, ולעיתים היא אף מקדימה אותו. בקרב מתבגרים, וגם מסת השריר מתפתחת ומגיעה לשיאה. נפח הדם, כמות הכדוריות האדומות ורמת ההמוגלובין עולים במהלך תקופת ההתבגרות. גם במערכת הלב-ריאה: משקל שריר הלב מוכפל, לחץ הדם עולה ונפח הריאות גדל. האיברים הפנימיים, כמו המוח, הכבד והכליות, גדלים אף הם, בתיאום מופלא. שינוי נוסף הוא חילוף הקול, בעקבות התארכות והתעבות מיתרי הקול שנמצאים בקצה קנה הנשימה, גם זה בהשפעת הורמון הטסטוסטרון. לעיתים במשך התהליך הקול מתחלף בין גבוה ונמוך באמצע הדיבור, כך שקולו של הנער 'ערב כעורב'. 

ההתפתחות המינית בה גוף של ילד הופך לגוף של נער, ובהמשך לגוף של גבר, מלווה בתחושות בושה ובלבול. גם פה, הקצב שונה ממתבגר אחד לאחר. הנער צריך להרגיש טוב עם הגוף, עם מה שקורה לו, להיות מחובר, מבלי להתבייש אם קורים דברים של התכוון אליהם. אם נטיל עליו אימה ובושה ואשמה, הוא ייקח את זה לדימוי עצמי נמוך שילווה אותו בזוגיות עתידית.

צריך לתת לנער אמון בטוב שבגוף שלו, ובגבריות המתעצבת לקראת קשר עתידי עם בת הזוג בקדושה. חשוב לנרמל תהליכים ולא לעשות דרמטיזציה סביב כישלונות, הגורמות לו רגשות אשמה ומתח, התכנסות, והתרחקות מעצמו ומריבונו של עולם. יש לזכור שהבשלות המינית עשויה להתחיל בגיל 14, אבל הוא יגיע לנישואין רק לאחר תקופה ארוכה. כמה גבורה נדרשת לצורך כך.

בתקופה זו של בלבול ותעתוע, הנער זקוק בעיקר לכתף יציבה, יד מחבקת, אוזן מקשיבה, ובינת הלב. פעמים שעולים בו תחושות לא מובנות. הוא נחשף לבנים בני גילו במסגרות שונות המזמינות לקרבה אינטימית, וייתכן ויחוש התרגשות גופנית כל שהוא ממראה או מגע של חבר, ויתחיל לחשוש שמשהו אצלו לא בסדר. אין לזה כל משמעות. אבל הוא נבהל. ומתבייש לדבר עם הוריו או עם הר"מ או המדריך. ואז עולים בתוכו כל מיני תהיות לגבי זהותו המינית.

לפי קווי הרצף של קינסי, זה רק עניין של משבצת בו הוא עומד על הסקאלה. וזה נע באופן דינמי קדימה ואחורה, בתנאי שלא מתקבעים בו מחשבות טורדניות שלא מקבלות מענה, ואין לו עם מי לדבר. אם אין לו אפשרות לשאול שאלות, עלולה להיקבע אצלו הרעיון שיש רק תשובה אחת ויחידה, לכאורה.. אבל רק לכאורה. תקופת ההתבגרות מזמינה אותנו, ההורים והמחנכים, לפתיחות מחשבתית, להכלה, להקשבה, ולנשימה ארוכה.

 

 

לטורים קודמים