דור הסנדוויץ' | "אמא שלי מזדקנת, הבת צריכה ללדת - ואני קורסת"

מבנה המשפחה המודרנית השתנה באופן משמעותי. לעיתים, הוא מורכב מארבעה דורות ואפילו חמישה, דבר המעורר קשיים וקונפליקטים, ומציף מגוון רגשות מעורבים

חדשות כיפה מירית הופמן 16/07/20 09:43 כד בתמוז התשפ

דור הסנדוויץ' | "אמא שלי מזדקנת, הבת צריכה ללדת - ואני קורסת"
צילום: shutterstock

רחלי, אשה מהממת בשנות החמישים המוקדמות לחייה, היא חברה וקולגה. אנחנו שומרות על קשר עוד מימי התיכון, ובאחת מהשיחות שלנו, היא פותחת באנחה גדולה ומספרת לי שהיא מרגישה פתאום כמה קשה להיות דור הסנדוויץ'. 

מה זאת אומרת, אני שואלת אותה? "תראי", היא מתחילה, "יש לי ילדים שגרים בבית (תאומות בנות חמש עשרה) וצריכים אותי, בנוסף, אני ממש באמצע של פתיחת המשרד החדש שלי, ואני עסוקה מעל הראש עם זה. חוץ מזה, הבת הגדולה תכף צריכה ללדת ילד שני, ואני עסוקה בלעזור לה."

היא ממשיכה, "ההורים שלי לא צעירים כל כך והם זקוקים לי עכשיו יותר מתמיד. מאז הניתוח של אבא שלי, אמא הפכה פתאום יותר מפוחדת ותלותית. כל דבר מלחיץ אותה ואני מוצאת את עצמי כמה פעמים ביום משוחחת איתה. בימים שאני לא בקשר טלפוני, אני נוסעת אליהם. דואגת למשלוחי מזון, לאספקת תרופות וסתם לוודא שהם בסדר. שלא תביני אותי לא נכון, אני אוהבת מאד את ההורים שלי, אבל אני חוזרת הביתה תשושה. היום שלי לא הסתיים. אני צריכה ורוצה עדיין להקדיש זמן ותשומת לב למשפחה הגרעינית שלי, לטפח את היחסים עם החבר החדש (רחלי גרושה מזה 5 שנים), לבשל ובכלל לשמור על תחזוקת הבית".

מבנה המשפחה המודרנית מושפע באופן משמעותי ממספר גורמים: תוחלת החיים המתארכת, העלייה ברמת החיים, העלייה בשיעור הגירושין, תופעת החד-הוריות ועוד. שינויים אלה יצרו בין היתר מבנה משפחתי מורחב המורכב לעיתים מארבעה דורות ואפילו מחמישה. מצד אחד, ריבוי הדורות מחזק את התא המשפחתי ומאידך קיימת מורכבות רבה, מתעוררים קשיים וקונפליקטים, ועולים מגוון של רגשות מעורבים.

דור הסנדוויץ' (בדרך כלל מבוגרים בשנות ה-40 וה-50 לחייהם), מוצאים את עצמם הרבה פעמים מנווטים בן הטיפול בהוריהם המזדקנים, לבין מחויבויותיהם השונות האישיות, המשפחתיות, המקצועיות, והכלכליות. הניווט והטלטלה בין המחויבויות השונות, גורמים ללחצים ויוצרים מתחים בכל תחומי החיים.

 

איך נוכל להקל על דור הסנדוויץ'?

כדאי לשתף את כל בני המשפחה כמו כן גורמים מקצועיים, אם צריך, ולדעת לקבל את עזרתם. גם הילדים והנכדים יכולים לתרום מזמנם וזה לגמרי בסדר לבקש עזרה. רצוי להגדיר גבולות. זה בסדר לפעמים גם להגיד "אני מצטערת אבל אני לא יכולה היום".

מומלץ להטעין את המצברים – לפרגן לעצמנו, לנסוע לחופשה, לבלות עם בן הזוג, לעשות משהו רק בשביל עצמינו כדי להטעין אותנו ולחזק אותנו ליום המחר.

והכי חשוב לקבל את עצמנו– לפעמים הדברים לא יצאו מושלמים וזה בסדר. כמו כל דבר בחיים, לפעמים מצליחים יותר ולפעמים פחות.

 דרך אגב, לרחלי נולד במזל טוב נכד שני-לתינוק ולאם שלום.

 


מירית הופמן - עו"ד לתכנון בין דורי וליווי משפטי ואישי לגיל השלישי.

לטורים קודמים