תעזבו את הגננות במנוחה

אם הגננות יצטרכו להתקשר כל יום להורים מי יטפל בילדים? אולי גם נחייב אותן להתקשר לוודא שהילדים הגיעו הביתה ולא נשכחו ברכב? ד"ר מיכל שרייבר דיבון מזכירה לכולם מה התפקיד המקורי של הגננות

חדשות כיפה ד"ר מיכל שרייבר – דיבון 26/07/16 15:44 כ בתמוז התשעו

תעזבו את הגננות במנוחה
shutterstock, צילום: shutterstock

לגננת תפקיד קריטי בהתפתחות הילדים, היא נדרשת לכישורים פדגוגיים וניהוליים, עליה להיות מנהיגה עבור כל השותפים בעשייה החינוכית בגן הילדים, עליה לפתח את הילדים בתחום הרגשי החברתי והקוגניטיבי, עליה ליצור אווירה של העצמה ובטחון. בשעות הבוקר, הגננת צריכה להיות פנויה לקבלת הילדים, לתת יחס אישי לכל ילד, לסייע בפרידה מהוריו, לנתב אותו בפינות הגן השונות, לאפשר הזדמנויות לאינטראקציה עם ילדים אחרים בגן, ולהוות אוזן קשבת לילדים.

וועדת השרים לענייני חקיקה אישרה להכניס לחוזר מנכ"ל הצעת חוק של חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון, לפיה גננות ומטפלות תחויבנה לברר מדוע ילד לא הגיע למוסד החינוכי. אין ספק כי התנהלות זו עשויה לצמצם את מספר האסונות של שכחת ילדים ברכב, במידה דומה לכאורה ניתן היה לחייב את הגננת להתקשר בסוף היום בשעה 14:30 לכל ההורים לוודא כי כולם הגיעו הביתה ואף אחד לא נשכח ברכב בשעות הצהריים הלוהטות?!

אם במהלך הבוקר תהיה עסוקה הגננת בבירוקרטיה, ברישום נוכחות, בהתקשרות להורים שילדיהם לא הגיעו לגן, מי ייתן מענה לילדים שכן הגיעו לגן? הגננת עשויה לשבת ליד הטלפון זמן רב בניסיון לאתר את אמו של הילד? אביו? סבתו? ואם אין מענה?

בגנים רבים במדינת ישראל ישנם 35 ילדים בגן בנוכחות גננת וסייעת אחת. כל מי שעוסק בגיל הרך יודע עד כמה כל כח עזר בגן הוא חיוני ומאוד משמעותי, אם בכל יום תצטרך הגננת או הסייעת להתקשר אל כמה הורים, שילדם לא הגיע לגן תצטרך הכנסת לחוקק חוק נוסף באשר לטיפול הילדים בעת שהותם בגן עת הגננת עסוקה בטלפונים.

בעקבות ריבוי המקרים, בהם נשכחו ילדים ברכב , פותחו אפליקציות וטכנולוגיות, שמטרתן למנוע שכחת ילדים ברכב. ישכילו ההורים, ותשכיל המדינה לחוקק חוק המחייב את ההורים להתקין מערכת המסייעת למנוע שכחת ילדים ברכב.

הכותבת היא ראש מסלול הגיל הרך במכללה האקדמית לחינוך "תלפיות"