שמיניסטית, אולי תקדישי שנה אחת לעצמך?

שלום רב, אני בכיתה יב' תלמידת אחת האולפנות במרכז הארץ ומתלבטת מאוד מה לעשות בשנה הבאה. שירות לאומי? צבא? מדרשה? איך אדע מה הכי מתאים לי?

חדשות כיפה הרב אהד טהרלב 08/11/15 10:56 כו בחשון התשעו

שמיניסטית, אולי תקדישי שנה אחת לעצמך?

שלום וברכה. השאלה שאת שואלת מטרידה כמובן רבות מבנות גילך. כולן מסביבך מתלבטות, בודקות, בוחנות, מתייעצות, ובעיקר מבולבלות. אנסה לעזור לך קודם כל לעשות סדר כדי לסייע לך בהתלבטות חשובה ומהותית זו.

ראשית אבהיר כי התרומה לצבא ולמדינה המעוגנת במסגרת החוק מציגה לבנות הדתיות שתי אפשרויות- צבא או שירות לאומי, שלכל אחת מהן יתרונות וחשיבות משלה. יש לזכור כי גם בשירות הלאומי וגם בצבא יש מגוון גדול מאוד של תפקידים משמעותיים בהם ניתן לתרום בצורה הטובה ביותר. בסופו של דבר חשוב שכל בת תברר לעצמה איזו מסגרת מתאימה לה יותר והיכן היא תרגיש יותר “במקום שלה”, וכך תוכל למצות את השירות בצורה הטובה ביותר.

עם זאת, השאלה הראשונה שאת צריכה לשאול את עצמך היא האם את רוצה לקחת אחריות על עולמך הרוחני והדתי ולצאת למסע מרתק של בניית אישיותך והאם את מרגישה מוכנה מספיק כדי לצאת לשירות ולהתחיל בחיים. את נמצאת כרגע בפרשת דרכים, מבין החשובות והמשמעותיות בחייך בו את יוצאת מהחממה של האולפנה, של הבית והמשפחה ומתחילה את חייך העצמאיים.

אם את מרגישה שאת צריכה עוד קצת זמן להיבנות, לעשות בירור עם עצמך, לקבל תשובות לשאלות שמציקות מבפנים, לבסס את העולם האמוני-תורני שלך - מומלץ להקדיש שנה ללימוד במדרשה לפני השירות. חשוב מאוד לצאת לדרך כשאת מצוידת בכלים הנכונים שיסייעו לך לצלוח את השירות על הצד הטוב ביותר, אך גם יספקו לך הכוונה והעצמה להמשך. בשלב בו את נמצאת כיום שנת לימוד כזו תהיה משמעותית לכל חייך: לאישה שתגדלי להיות, לרעיה, לאם, לאשת המקצוע, להכל.

בחירת מדרשה המתאימה לך מבין מגוון המדרשות לבנות הקיימות היום בארץ מחייבת חיבור אישי שלך לתכני הלימוד, לאווירה, לצוות ולאופי המקום. "אין אדם לומד אלא במקום שליבו חפץ" - הלימוד האמיתי והנכון מגיע מתוך חיבור אישי פנימי של האדם למקום בו הוא לומד.

אני מאמין כי לימוד התורה צריך לגלם בתוכו “פלורליזם תורני - רוחני”, מתוך הבנה שכל בת מגיעה מתוך מיקום אינדיווידואלי, ונושאת עמה מטען של שאלות והתמודדויות הייחודיות לה. מה שמתאים לאחת, לא בהכרח מתאים לאחרת, ויש צורך במפגש רחב עם פניה השונות של התורה.

אני ממליץ לך לבוא לימי ההיכרות במדרשות, להיפגש עם בנות שכבר לומדות ולשמוע מהן חוויות, להשתתף בשיעורים, להרגיש את ההווי בין הבנות, את האווירה.

שנת לימוד תורה במדרשה לפני היציאה לשירות הלאומי או הצבאי תסייע לך לבנות את אישיותך, תמלא את המצברים הרוחניים ותיתן לך דלק משמעותי ליכולת עמידה איתנה במסגרת השירות.

השירות הצבאי או השירות לאומי יהוו למעשה המשך ישיר של שנת הלימוד. בכך תהפוך התורה של בית המדרש, לתורת חיים של נתינה ועשייה.


הרב אהד טהרלב, ראש התכניות הישראליות במדרשת לינדנבאום

רוצים לשאול את הרב טהרלב שאלה? לחצו כאן