שאל את הרב

מתעסקת יותר מדי באיך אחרים רואים אותי

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/10/16 22:27 יח בתשרי התשעז

שאלה

שלום, בזמן האחרון אני מרגישה שמאוד חשוב לי לדעת מה אנשים חושבים עליי ואיך הם רואים אותי(המדריכים, המשפחה, הבנים בשבט...). אני לא יודעת להגיד בפירוש מה הסיבה שזה כל כך חשוב לי, אני חושבת שזה בגלל שאני לא מעריכה את עצמי מספיק, ואני שופטת ומקטלגת את עצמי, אולי בגלל שאני מדביקה לעצמי סטיגמות וחשוב לי לדעת אם גם אחרים רואים אותי ככה, אני ממש מנסה לשבור לעצמי את הסטיגמות האלה ואז יוצא מצב שאני מרגישה שחושבים שאני עושה דברים מסויימים בשביל "פוזות" (ושוב אני מתעסקת במה חושבים עליי...).

בקיצור, איך אני גורמת לעצמי להרגיש שאני שווה משהו? איך אני גורמת לאחרים לחשוב שאני שווה משהו בלי לעשות דברים שהם לא אני?

תודה רבה רבה רבה:)

תשובה

שלום לך!
השאלה ששאלת היא חשובה מאוד וראוי שכל אחד ישאל את עצמו אותה. עצם החקירה שלך והבירור ראויים להערכה רבה ומראים שאת כבר בחצי הדרך לפתרון – שאלת את השאלה הנכונה ואבחנת בעצמך את מה שמפריע לך. השאלה שאת שואלת מורכבת משני חלקים עיקריים: איך אני רואה את עצמי ואיך האחרים רואים אותי.


[השכבה הראשונה]
אין פסול בעובדה שחשוב לך מה אנשים חושבים עלייך ואיך הם רואים אותך. העולם שלנו בנוי בשכבות. השכבה הראשונה שאנחנו רואים כאשר אנחנו פוגשים בן אדם בפעם הראשונה היא השכבה של המראה החיצוני. עוד לפני שהאדם שמולנו מתחיל לדבר, הבגדים שלו, צורת העמידה שלו, הבעות הפנים, יכולות ללמד אותנו הרבה על אותו אדם. לכן יש חשיבות רבה למראה החיצוני שלנו. למשל, להתלבש בצניעות מייצג את השייכות לזרם מסויים, את האמונה בה´. נכון שלפעמים המחשבה הראשונה שאנחנו חושבים על אדם מתגלה כלא נכונה או לא מדוייקת, אך עדיין המפגש הראשון עם החברה הוא חשוב מאוד. אני מתחברת לתחושה שלך שהדעה של החברה מסביבי חשובה, אבל אני מאמינה שהדעה של החברה בעצם מתחילה בדעה שלך על עצמך.


[השכבות השניה והשלישית]
כאשר מכירים אדם יותר לעומק, מתגלה השכבה השניה, השכבה של האופי וההתנהגות. כשאנחנו מבלים עם אנשים, אנחנו לומדים להכיר אותם יותר. כתוצאה מכך אנחנו מתחברים אליהם או להיפך. השכבה הזאת היא שכבה אמצעית, בין החיצוניות שלנו לבין האני הפנימי שלי, מי שאני באמת. השכבה השלישית היא גם הפרטית ביותר ואנחנו מחליטים איזה חלק ממנה אנחנו חושפים ואיזה לא. תיארת בשאלתך שאת מתנהגת בצורה מסוימת כדי שאנשים סביבך יחשבו עלייך שאת "שווה" אבל בתוך תוכך את יודעת שזה לא מייצג את מי שאת באמת. כאן נתקלים בקושי – איך אני מראה את אני האמיתית לסביבה?


[לייצג את אני האמיתית]
התשובה נשמעת פשוטה, אבל בעצם היא דורשת עבודה רבה. להיות נאמנה לעצמי. אני מאמינה, שכאשר אני פועלת לפי האמונות והדרכים שלי, הסביבה שלי מקבלת את [התמונה האמיתית] של מי שאני. הסביבה לא חייבת לקבל הכל. לא בכל חברה שאנחנו מסתובבים חושבים אותו דבר, חיים לפי אותם ערכים, ולכן לא יהיה מצב שלכל מקום שאגיע אליו אני אמצא חן, ומצד שני אני לא אשנה את עורי וזהותי לפי הסביבה שאני נמצאת בה כדי למצוא חן, כי אז אני יודעת שאני לא מייצגת את האמת שלי וגם האנשים סביבי יזהו שיש כאן תחפושת. ההרגשה שלך תשתפר כשאת תדעי בביטחון שאת מתנהגת כמו שאת. את תשימי לב שדעתם של האחרים מתחילה לקבל חשיבות פחותה בעינייך, כי השמחה ואפילו הגאווה שתרגישי בלייצג את עצמך האמיתית, יהיו תחושות טובות שילוו אותך לכל חברה שתגיעי אליה.


[ח"ח – חיזוק חיובי]
הכי חשוב שאת תעריכי את עצמך. בעקבות כך תגיע גם ההערכה של הסביבה. תתחזקי את התחביבים שלך. תתמקדי במה שאת אוהבת לעשות, במה שאת טובה בו. ההצלחות וההנאות הקטנות האלו יבנו את הביטחון העצמי שלך. הייתי אומרת שתנסי להציג את התחביבים שלך לחברה. אולי את יכולה למכור דברים שהכנת או לתת כמתנה, את יכולה להציג בפני המשפחה שלך דברים שכתבת ושהכנת. אבל כמו שאמרתי מקודם – ברגע שאת תהיי אמיתית עם עצמך ותחזקי את מה שאת אוהבת בך, הדעה של הסביבה תהיה פחות חשובה והתחושה שתלווה אותך תהיה תחושה שטוב לך עם עצמך.

בהצלחה!

ציפיה

zipiyaa@gmail.com


כתבות נוספות