קריית ארבע ואפרת בראש רשימת קוראי הספרים בישראל

72% מתושבי קריית ארבע ו-69% מתושבי אפרת רשומים בספריה הציבורית, כך מפרסם משרד התרבות והספורט לקראת חודש הקריאה. בתחתית הרשימה תל אביב עם 12% וירושלים עם 10%

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 25/05/14 17:06 כה באייר התשעד

קריית ארבע ואפרת בראש רשימת קוראי הספרים בישראל
דוברות קרית ארבע, צילום: דוברות קרית ארבע

הדתיים קוראים יותר וזו עובדה. קרית ארבע ואפרת הם אלופי הקריאה של ישראל כש-72% מתושבי קרית ארבע ו-69% מתושבי אפרת רשומים בספריה הציבורית, זאת מנתונים של שנת 2013 שפורסמו לקראת חודש הקריאה של משרד התרבות והספורט.

זו השנה החמישית בה נערך חודש הקריאה של משרד התרבות והספורט ותושבי יו"ש כבר קנו לעצמם מקום של כבוד כקוראי ספרים אדוקים. בסך הכל היו בשנת למעלה ממיליון קוראים פעילים, ו-11.8 מיליוני ספרים הושאלו בישראל. כאמור, שיאני הקריאה של ישראל הם תושבי קריית ארבע עם 72% קוראים בשנה.

לאחר קרית ארבע ואפרת מובילה העיירה הצפונית שלומי עם 68% המבקרים בספריות הציבוריות. מבין הערים רשמה גם חולון את השיא הגבוה עם 68% הרשומים בספריות.

על פי הספר עולה כי בשנת 2013 גדל מספר המבקרים בספריות הציבוריות גם בספרות הכתובה וכן בשימוש הדיגיטלי - שימוש באינטרנט בספריה. כך, בשנת 2013 השתמשו באינטרנט 1.6 מיליון לעומת פחות ממיליון ב-2009.

נתוני היישובים קריית ארבע ואפרת גדולים משמעותית לעומת נתוני הערים הגדולות בישראל. כך לדוגמא תל אביב רושמת 12% קוראים בלבד וירושלים רושמת שיא שלילי של 10% בלבד. עיר נוספת אשר בולטת בנתנים הינה בני ברק עם רק מעט יותר מאחוז. עם זאת ככל שמדובר בקריאת ספרי קודש סביר להניח שהנתונים גבוהים הרבה יותר.

בגזרת המועצות האזוריות, רושמת מועצת גוש עציון 37%, מטה בנימין עם 40% המגיעים לספריות ציבוריות, מועצה אזורית שומרון עם 37%,

העיר הסרוגה גבעת שמואל מסיימת את שנה שעברה עם 26% אשר רשומים בספריות, קדומים שבשומרון רושמת 40%, קרני שומרון עם 37% ופתח תקווה עם 14% מאכזבים.

מנהלת הספרייה בקריית ארבע-חברון, נורית כהן: "התושבים במועצה מצביעים ברגליים, באים, קוראים וצורכים ספרים רבים. אנחנו שמחים על ההישג ובימים הקרובים אנחנו אף עומדים לפני הרחבת פעילותנו וחניכת חדר חדש בספרייה שמיועד לפעוטות. אנחנו מאמינים שחינוך לקריאה מתחילים בגיל הרך".

ראש מועצת קריית ארבע-חברון, מלאכי לוינגר: "נפלא לראות שגם בעידן האינטרנט והסמארטפון הספרים נותרו חשובים ורלוונטיים מתמיד עבור תושבנו, קטנים וגדולים כאחד. דירוגה של קריית ארבע-חברון בראש טבלת היישובים, מוכיח עד כמה ערכי הנצח שהוטבעו כאן ממשיכים לפעם בנו כציבור ערכי ואיכותי. אנו רואים בקידום הקריאה בפרט והתרבות בכלל יעד חשוב ומרכזי, ושמחים שגם התושבים שותפים לראייתנו".

"קו ישיר מחבר בין הדירוג הגבוה של אפרת בסקר הספריות של משרד התרבות לבין קבלת פרס החינוך היישובי משר החינוך לפני כמה שבועות ומיקום היישוב בראש טבלת המתנדבים ליחידות קרביות בצה"ל", מציין ראש מועצת אפרת עודד רביבי. "קריאת ספרים והתנדבות לשרות משמעותי בצה"ל זו תוצאה ישירה לחינוך לערכים במערכת החינוך הנפלאה של אפרת ועל כן כולנו מודים למורים, למנהלים ולאנשי החינוך".