קיטנות לילדים - כך תבחרו נכון

קייטנת בישול, קייטנת מדעים או סתם קייטנה של בית הכנסת - השוק מציע שלל אפשרויות לתעסוקה בחופש הגדול. שלוש דברים שחייבים לבדוק לפני שרושמים את הילדים לקייטנה

חדשות כיפה גילה פינקלשטיין 23/06/14 10:00 כה בסיון התשעד

קיטנות לילדים - כך תבחרו נכון
Shutterstock, צילום: Shutterstock

החופש הגדול מהווה תקופה מורכבת ולחוצה עבור הורים רבים מאתנו הנאלצים למצוא פתרונות עיסוק ותעסוקה עבור הילדים, ולמצוא פתרון לעובדה הפשוטה שילדינו בחופש ואנחנו לא. הקייטנות הפכו לברירה הטבעית הראשונה ולאפשרות שלנו כהורים לשמור על שפיות יחסית, בתקופה שלכל הדעות נחשבת לקשה ביותר לאורך השנה. וכך, סוגיית בחירת הקייטנה לילדים הפכה לבעלת משמעות מכרעת - החלטה שמצריכה שקלול של פרמטרים רבים דוגמת מרחק גיאוגרפי, אפשרויות הסעה, אופי הקייטנה והערך המוסף שהיא מעניקה, כשהמטרה היא לבחור את הקייטנה שתתאים ביותר לצרכיהם ואופיים של הילדים.

שלושה דגשים חשובים שכדאי לשים עליהם דגש בבחירת קיטנה

1. בחירה תלוית גיל

"חשוב שבחירת הקייטנה תיעשה בהתאם לגיל הילדים, לאופיים ולצרכיהם. מסכת השיקולים משתנה מגיל לגיל. ככל שהילד גדול יותר, כך חשוב שבחירת הקייטנה תיעשה בשיתוף מלא עם רצונותיו, וכאשר מדובר בגילאים הרכים יותר, של 3-5 לערך, חשוב לשמור עד כמה שניתן על המסגרת הקיימת והמוכרת- סביבת הגן או המעון. בעיקר בגילאים הרכים חשוב כי מסגרת הקייטנה תהווה המשך ישיר למסגרת הגן, כך יחוש הילד נינוח ורגוע יותר, וזמן ההסתגלות יהיה קצר יותר. בנוסף חשוב מאוד שהמסגרת תכלול דמויות מאומנות ומקצועיות בעלות כישורים לעסוק בתחום ההדרכה.

2. לבדוק, לבדוק, לבדוק

בבחירת קייטנה מתאימה, אחד ההיבטים החשובים ביותר נוגע לניסיונם של המדריכים והיכולת שלהם לתת יחס מסור, חם ואוהב לילדים. כדאי מאוד להשתמש בהמלצות מהורים שכבר עברו בקייטנה זו, ולהקפיד לבדוק את הפרטים הטכניים דוגמת מיקום מדויק בו תפעל הקייטנה, טיב האוכל המוגש בה וגודל קבוצת הילדים. בנוסף, חשוב מאד לוודא כי לקייטנה אישורי בטיחות של הגורמים הרלוונטיים דוגמת הרשות המקומית, ולבדוק מהי הכשרתם המקצועית של המדריכים, מהי הכשרתו של מנהל קייטנה ומהו היחס בין מספר הילדים בכל קבוצה למספר המדריכים. קייטנה איכותית תציע יחס של לא יותר מ - 12 עד 15 ילדים למדריך, היות ומעבר לכך הדבר מקשה מאוד על פיקוח תמידי על צרכי הילדים.

3. סדר יום מאורגן

ללא ספק החשיבות הראשונה במעלה הינה בהקניית מסגרת חינוכית מבוקרת. רוב הילדים יפיקו תועלת רבה מסדר יום מאורגן, שיאפשר להם לנצל את זמנם בצורה מיטבית. בנוסף, הקייטנה מעניקה גם בהיבט החברתי הזדמנות להיכרות עם חברים וחברות חדשים ומקדמת הזדמנות ליצירת אינטראקציה חברתית הנמשכת פעמים רבות גם לאחר סיום הקייטנה ופיתוח מיומנויות חברתיות. בקיצור, כל קייטנה שמקנה ערך מוסף מעבר לבילוי בבריכה ושאתו ניתן לחזור לספסל הלימודים, מהווה פרמטר מצויין לבחירה, כאשר חשוב שהתכנים יועברו בצורה חווייתית ומהנה, ומעבר ללימוד עצמו יעניקו לילד ביטחון עצמי ויכולת התמודדות עם סביבה חדשה.

הכותבת היא יו"ר מועצת ארגון המורים הדתיים ויועצת אקדמית למרכזי הלימוד בגבעת שמואל ופתח תקווה של חברת הלן דורון ללימודי אנגלית