"עזרו לנו למצוא אם פונדקאית"

זוג דתי יצא למסע חיפושים אחר אם פונדקאית בהתאם להלכה, "זה הסיכוי היחיד שלנו להביא ילדים". הרב מנחם בורשטיין: "צריך להעלות את המודעות בציבור הדתי לצורך הזה"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 11/02/16 11:01 ב באדר א'

"עזרו לנו למצוא אם פונדקאית"
shutterstock, צילום: shutterstock

"הסיכוי היחיד שלנו להביא ילדים הוא באמצעות אם פונדקאית. כלומר, אישה צדיקה שתסכים לשאת ברחמה, במשך תשעה חודשים את העובר שלנו", אומר א' ל'כיפה' ומגולל את סיפורו המרגש.

"אנחנו משפחה דתית (+1), בשנות השלושים. התחלנו את חיינו במסלול די שגרתי, הכרנו, התחתנו וחלמנו להקים יחד משפחה לתפארת. והנה, לפתע, בלי הכנה או הודעה מוקדמת, באחת, מסלול חיינו הוסט. לפני מספר שנים, התבשרנו שאשתי חולה במחלה קשה ונדירה. מיד נדרשנו יחד למאבק עיקש במחלתה, ולימים אף היה זה מאבק על חייה. נזקקנו לטיפולים במספר סוגים של כימותרפיה, מעקב רפואי אינטנסיבי, אשפוזים, בדיקות תכופות, ועוד. לשמחתנו, ברוך ה', לאחר מספר שנים של מאבק, ובכוחות מרובים, הצלחנו - מחלתה של אשתי נסוגה".

"ציפינו שכעת נוכל סופסוף לשוב לחיים רגילים, להגשים חלום, ללדת עוד ילדים ולגדל יחד משפחה. אולם התאכזבנו לדעת, שאמנם מחלתה של אשתי איננה מאיימת עוד על חייה, אך היא עלולה למנוע מאיתנו להוסיף חיים חדשים, שכן הריון נוסף עלול לדרדר את מצבה הרפואי ולסכן את חייה", מספר א'.

כאמור התקווה היחידה של בני הזוג לזכות בילד נוסף הוא באמצעות אם פונדקאית אך מדובר במשימה לא פשוטה בעליל למצוא אם מתאימה על פי דרישות ההלכה והחוק. "עברנו כבר דרך לא קצרה (למעלה משנתיים...), וב"ה הצלחנו בטיפולים להשיג עוברים שלנו, שמצפים לאישה טובה שתסכים לשאת אותם עבורנו, ולעטוף אותם בחום ואהבה עד הלידה. כמובן שהפונדקאית תקבל תמורה הוגנת בהתאם לחוק כ-165,000 ₪", אומר א' כשהוא מציין שהתהליך בליווי של "מירב פונדקאות חובקת".

עד כמה שמדובר בסכום לא מבוטל בעליל עדיין קשה למצוא מועמדת מתאימה, "זאת בעיה לא פשוטה, אנו מחפשים משהי לא נשואה בשל הבעייתיות ההלכתית של פונדקאית נשואה. על אף שיש רבנים שמתירים אנו עושים את התהליך בהמלצה וליווי של רבני מכון פוע"ה שסוברים כי הפונדקאית צריכה להיות רווקה", מסביר א'.

כאן לא נגמר הקושי, על פי החוק על הפונדקאית להיות כבר אם לילד אחד לפחות נוסף כך שרווקה שאין לה ילדים כלל אינה יכולה להיות פונדקאית, "מאז פרסום הסיפור פנתה אלינו רווקה שהייתה מוכנה בטוב ליבה לשאת עבורנו את העובר אך על פי החוק זה לא ניתן. אנו גם מחפשים משהו שתקפיד בנוסף על אכילת אוכל כשר, אנו לא רוצים שהעובר יהיה ניזון מאוכל שאינו כשר כך שהחיפוש הופך לסבוך יותר", אומר א'.

לדבריו, הם קיבלו שתי פניות כבר מנשים שהיו מוכנות להיות פונדקאיות אך הן נשואות. "אין מספיק מודעות בציבור הדתי לכל התהליך הזה ואנו מקווים מאד שהפרסום יגשים לנו את החלום ויביא לנו את המועמדת המתאימה".

בשיחה שערכנו עם הרב מנחם בורשטיין ראש מכון פוע"ה שמלווה את בני הזוג בתהליך החיפוש הוא מסביר כי מדובר במחלוקת הלכתית שיש להימנע ממנה ולמנוע ספקות בנוגע לילד ולכן יש להקפיד על פונדקאית שאינה נשואה, "עד לפני כמה שנים כל הפונדקאיות היו רווקות אך עתירה שנעשתה לבית המשפט לפני כמה שנים הביאה לאישור פונדקאיות נשואות וכיום רוב הפונדקאיות בישראל נשואות דבר שמהווה בעיה הלכתית לשומרי המצוות", מסביר הרב בורשטיין.

"אנחנו במכון פוע"ה עושים הכל כדי לתת לכל זוג פתרון, אין יותר כזה דבר "אין לי ילדים בגלל שאני דתי", המושג הזה נגמר", מצהיר הרב בורשטיין ואומר כי לשם כך יש צורך גדול בהעלאת המודעות בקרב הציבור הדתי לקושי של זוגות דתיים שרוצים להקפיד על ההלכה למצוא פונדקאית שאינה נשואה.

הרב בורשטיין מסביר כי פונדקאית נשואה יכולה להיות במקרים רבים בעייתית מאד שכן בשל סכום הכסף שמקבלת הפונדקאית על פי חוק ייתכן ובעלה הכריח אותה להסכים לתהליך נגד רצונה. "במקרים סוציואקונמיים שונים יכולה להיות בעייתיות קשה עם ההסכמה של הפונדקאית ואף הצגתי את הבעיה בכנסת בוועדה שדנה בנושא", אומר הרב בורשטיין.

א' מספר כי לא תיארו לעצמם שהחיפוש אחר פונדקאית יהפוך למאתגר כל כך, "חשבנו שלאחר התהליך הרפואי הארוך והסבוך נמתין כמה חודשים, אך אז גילינו שאנחנו צריכים לצאת למסע חיפוש בעצמנו כשאנו מוכנים לבצע אפילו בדיקות יהדות לנשים שיהדותן נמצאת בספק מתוך מצוקה", הוא מספר ומוסיף שגם נושא הזמן מהווה נקודה לדאגה שהם "יפסידו את הרכבת".

"אנו מודעים לבעייתיות של אישה שאינה נשואה דתייה להסביר לכולם את ההיריון ואנו מקווים שהסיפור שלנו יסייע גם לזוגות אחרים ויעלה את המודעות לנושא באופן כללי בציבור הדתי לכך שישנה אפשרות כזו ושאף יש צורך הלכתי דווקא במשהי שאינה נשואה", אומר א'.

בישראל יש שני מרכזים שמסייעים במציאת אם פונדקאית (תמורת דמי תיווך הגונים כמובן), והנתונים שעולים מהם בעייתיים עבור זוגות שרוצים להקפיד על ההלכה, באחד מהמרכזים כל הפונדקאיות היו נשואות ואילו בשני היו מעט מאד פונדקאיות רווקות שחלקן סובלות מבעיות שונות ומגיעות מרקע סוציו אקונומי נמוך על שלל הבעיות שיכולות להתלוות אליו ולסבך את העניינים.

"זה לא פשוט לנו כל תהליך החשיפה למרות שאנו לא מפרסמים את שמותינו, גם הורדנו חלק מהסיפור למרות שאנו יודעים שהסיפור המלא ירגש אף יותר, כיוון שאנו מנסים במסגרת האפשר לשמור על פרטיותנו", הוא מספר.

בני הזוג פרסמו מספר טלפון (055-6679259) דרכו ניתן לפנות אליהם ואף פתחו דף פייסבוק ייעודי - "עזרו לנו לאתר אם פונדקאית" בו הם מגוללים את סיפורם. הפוסט אותו פרסמו זכה כבר לעשרות רבות של שיתופים, "אנו מקווים מאד למצוא את הפונדקאית המתאימה כמה שיותר מהר ולחבוק כבר את הילד שלנו וגם להעלות את המודעות של נשים דתיות לצורך החשוב והגדול הזה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן