מתגעגע לאורי: "הבה נהיה שותפים למשהו גדול וחשוב"

העשייה הבלתי פוסקת, הקשר החזק למשפחה, המבוכה מהטקסים הרשמיים והלשון החריפה. יעקב שטרן שהיה מתמחה בלשכתו של השר אורי אורבך שנפטר לפני שנתיים מספר על הקשר, במלאות שנתיים לפטירתו

חדשות כיפה יעקב שטרן 22/02/17 10:16 כו בשבט התשעז

מתגעגע לאורי: "הבה נהיה שותפים למשהו גדול וחשוב"
באדיבות המצלם, צילום: באדיבות המצלם

שנתיים עברו מאז נפרדנו מאורי, ודווקא כעת, לקראת יום השנה, רגעים ושברי זיכרונות רבים ומחויכים צפים ועולים כשאני נזכר בחוויות מיוחדות שהיו לי עם אורי בתקופה בה הייתי מתמחה אצלו בלשכה ולאחריה.

שנת 2011, ואני סטודנט צעיר נכנס ללשכתו כמתמחה פרלמנטרי. הימים הם ימי הקדנציה הראשונה שלו בכנסת, ואורי "הפוליטיקאי המתחיל" מנווט את דרכו בשדה המפלגתי והפרלמנטארי בתנאים פולטים לא קלים. סיעת "הבית היהודי-מפד''ל החדשה" מנתה בסך הכל 3 חברי כנסת, האווירה במפלגה הייתה מדכדכת, והסיעה תפקדה בעצלתיים בבחינת "איש איש לנפשו". אורי, שהיה אז יו''ר הסיעה, צריך היה לעשות סדר ולייצג את הסיעה בנושאים השונים שעל סדר היום הפרלמנטארי והציבורי.

אבל כבר בקדנציה הראשונה שלו כחבר כנסת התגלה אורי כפרלמנטאר פעיל מאוד, עם יכולת מיוחדת להוביל עשייה חברתית רבה ומגוונת, תוך שהוא מצליח לרתום למטרות החשובות חברי כנסת מימין ומשמאל, יהודים וערבים, דתיים וחילונים. הוא טיפל והתעסק בדברים שונים ומגוונים כדוג' חברותו בוועדת פרס יו''ר הכנסת לאיכות חיים, הובלת מיזם משתף עם "צו פיוס", סיוע לארגון השידוכים "ישפה" החביב עליו, וטיפול בפניות ציבור רבות ומגוונת מכל קצות הקשת והארץ: בין אם זה עזרה לקשיש עם חוב לתאגיד המים המקומי, סיוע לשגריר בארץ רחוקה שאין מקווה לרעייתו או סיוע לחייל מילואים שלא קיבל הנחה בארנונה בעירו.

מעבר להיותו יו''ר הסיעה, חבר פעיל בחמש ועדות קבועות, וליוזמות החקיקה הרבות שהוא הוביל, ובראשן התאמת שטרות הכסף לעיוורים, הסדרת מעלית שבת בבניין משותף, סימון מקומות האסורים לחנייה, איסור הפליית מתיישבים באספקת מוצרים ועוד, אורי מונה באמצע הקדנציה לתפקיד סגן יו''ר הכנסת. אני זוכר איך אורי התלבט האם לקחת את התפקיד והתבדח לא מעט על המעמד המחייב, על כללי הטקס, החליפה והעניבה והפרוטוקול שמרגע מינויו יהיה מחויב אליהם. התבדח, ואז לקח על עצמו את המשימה ועמד בה בהצלחה רבה.

אם זה לא מספיק אז אורי קיבל על עצמו את תפקיד יו''ר השדולה לקשרי דתיים-חילונים (לצד איתן כבל) ויו''ר השדולה החברתית בכנסת (לצד אילן גלאון), התחיל בהקמת שדולה חדשה לקידום השפה והלשון העברית שהייתה כה חשובה לו, ואף מונה ליו''ר ועדת המשנה לביקורת המדינה לנושאי החינוך.

כל זאת, חוץ כמובן מהעשייה הפוליטית שלו מעל ומתחת לפני השטח להביא סוף סוף לפריימריז ראשונים לציונות הדתית, דבר שהיה נראה אז כחציית ים סוף - והיום במבט לאחור נראה כדבר שלא ברור איך הציונות הדתית הסתדרה בלעדיו.

כיאה לעיתונאי החריף שהיה, אורי נחשב לאחד הנואמים המבריקים והשנונים בכנסת. ימי שלישי הפכו ליום האהוב עליו בשבוע: ביום זה נערכו במליאה "נאומים בני דקה", 60 שניות שיש לכל ח''כ לדבר על כל נושא שנפשו חשקה באותו הזמן. אורי הרבה להשתמש באותה הדקה ובעזרת לשונו המושחזת הגיב והתייחס לנושאים האקטואליים שהיו על הפרק. לעיתים פרגן, לעיתים עקץ, לעיתים שילב בין השניים - אבל תמיד עשה זאת בחיוך רחב וממקום של אהבה גדולה לעשייה הפרלמנטרית באשר היא. הוא התייחס לנאומים הללו כמו להופעה - רבים לא יודעים זאת, אבל לפני כל נאום אורי היה מתייעץ רבות עם דוברו וצוותו על הדיוק והתזמון של הפאנצ'ים הקומיים בנאום השבועי.

אבל נראה לי שמעבר לכל העשייה הפרלמנטרית, החברתית והפוליטית גם יחד, אחת התכונות הבולטות ביותר שהרגשתי אצלו, דווקא בכנסת, הייתה המשפחתיות המיוחדת שלו. לא פעם שהיה צריך לשבת על משהו הוא התנצל שהוא צריך לצאת לאסוף את הבת או הבן ולהסיע אותם לחוגים או לסידורים מחוץ לעיר, וכך הייתי מוצא את עצמי מדי פעם עורך עם אורי "פגישות" עבודה במכוניתו, בדרך לביתו שבמודיעין.

היריעה קצרה מלהאריך ולספר למרות שיש עוד סיפורים רבים ואנקדוטות בלי סוף מתקופה מופלאה זו, אך אם אבקש לקחת דבר אחד קטן מאורי, יהיה זה כמה שורות קצרות מתוך תשובה במייל שהוא כתב לי בשנת 2011:

"(...) ואלו עוד צעירים וצעירות אפשר לגייס כדי לעשות שינוי משמעותי. הכי חשוב: אנשים, חברים, שותפות. נדבר, ושוב תודה. הבה נהיה שותפים למשהו שהוא יותר גדול וחשוב מכל אחד בנפרד. אורי "

הלוואי ונצליח לקחת על עצמנו את צוואתו, ולהיות באמת שותפים למשהו שהוא יותר גדול מכל אחד מאתנו בנפרד.

יהי זכרו ברוך.

---

הכותב היה מתמחה פרלמנטארי בלשכתו של אורי אורבך בשנים 2011-2012 ומייסד דף הפייסבוק לזכרו "מספרים על אורי אורבך", וכיום רמ''ט מנכ''לית "ברנקו וייס".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן