מרבית הנוער בסיכון בחוף דוגית: דתיים לאומיים

יוזמה חדשה של סטודנטיות ממכללת "אורות ישראל", מבקשת לכבוש את מעוז הפורקן של הנוער הדתי לאומי. כבר השנה הן מספרות על ירידה באחוזי צריכת האלכוהול והסמים

חדשות כיפה אורי פולק 25/08/11 09:58 כה באב התשעא

מרבית הנוער בסיכון בחוף דוגית: דתיים לאומיים
אילוסטרציה: jonklinger-cc-by-sa, צילום: אילוסטרציה: jonklinger-cc-by-sa

חוף דוגית, לימה של הכינרת, הפך בעשור האחרון למעוז המרכזי של הנוער הדתי המורד. התפוסה בחוף מגיעה לשיאה בימים אלה, ימי החופש הגדול, כמו גם לקראת חופשות החגים. הנתונים - מדאיגים: כ-90% מבני הנוער השוהים בחוף - משתייכים לציבור הדתי לאומי. בני הנוער המבלים במקום נוהגים לעשן סיגריות וסמים קלים, לשתות אלכוהול עד כדי שכרות מוחלטת וכן לחרוג מכללי הצניעות המקובלים בין בנים לבנות בחברה הדתית.

החוג להכשרת מטפלים לנוער דתי בסיכון במכללת "אורות ישראל" ומשרד הרווחה, יצא השנה ליוזמה ייחודית לטיפול בנוער בסיכון הנמצא בחוף. מארגני היוזמה הקימו אוהל על חוף דוגית, המאויש בכל עת ומארח בכל לילה עשרות בני נוער, כדי לנסות ולייצר בעבורם סוג של "עמוד שדרה".

"בחרנו לפעול בנושא זה בשיתוף עם משרד הרווחה, בין השאר משום שאנחנו למעשה מסלול ההכשרה היחיד בארץ, נכון להיום, המכשיר מטפלים בנוער דתי בסיכון, וזו הזדמנות לסטודנטיות, להכיר את הנושא מקרוב, ולסייע לחברה ככל יכולתן", מסבירה ד"ר נורית סרי ראש החוג לחינוך חברתי קהילתי. ב"אורות ישראל" מקווים, בהתבסס על גורמים מקצועיים ששהו במקום, כי כבר השנה ניתן להעריך כי צריכת האלכוהול והסמים - פחתה.

מיכל (שם בדוי), סטודנטית במסלול לחינוך חברתי-קהילתי המתמחה בקידום נוער, מספרת על העשייה באוהל החדש שהוקם על החוף. "מדובר באוהל גדול, אנחנו מציעים לבני הנוער המשוטטים על החוף קפה עוגיות ואוזן קשבת, שמוכנה לשמוע את מה שיושב להם על הלב, מבלי לשפוט. לצערי כשהגענו נוכחנו לדעת שלא פחות מ 90% מהנוער המשוטט על החופים הוא נוער שבא ממשפחות דתיות, ולכן הנוכחות שלנו כמתמחות בטיפול בנוער דתי בסיכון הייתה לא פחות מחיונית", אומרת מיכל.

לדבריה מצטרפת סלי גב, מרצה בחוג לקידום נוער במכללת "אורות ישראל" ועובדת סוציאלית ופסיכותרפיסטית, שטוענת כי "לא כל נער שנמצא על החוף הוא בהכרח נוער בסיכון כשהוא מחוץ לחוף, אך כשהוא שם הוא ללא ספק נמצא במצב סיכוני".

"נפגשנו שם בנערים שהשתכרו, שצרכו סמים, בנערה שעברה הטרדה מינית ולא ידעה כיצד להתמודד עם התחושות הקשות. בנער שברח מהבית, בשל רצונו לחזור בשאלה והלחץ שחווה מהבית. מטרת הנוכחות שלנו שם היא פשוט להקשיב לנוער ולנסות לעזור לו לראות את הדברים מעיניים אובייקטיביות. לעזור להם להבדיל בין רע לטוב בין מסוכן למה שפחות מסוכן", מציינת גב.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן