מנכ"ל רשות השירות הלאומי אזרחי: "מקומה של בת דתית הוא בשירות הלאומי"

מנכ"ל השירות הלאומי אזרחי: "אני חושב שבת שהולכת לצבא היא בת לא פחות טובה מבת שהולכת לשירות לאומי".

חדשות כיפה שר שלום ג´רבי 06/03/17 12:44 ח באדר התשעז

מנכ"ל רשות השירות הלאומי אזרחי: "מקומה של בת דתית הוא בשירות הלאומי"
אורן חקון, צילום: אורן חקון

תקופה ארוכה מתנהל שיח באשר למקומה של הבת הדתית בשירות משמעותי למען המדינה והחברה לאחר סיום לימודיה התיכוניים.

ב"ה יש לנו בנות מצוינות, וכל אחת עושה את השיקולים של מה מתאים לה ולאיזה עולם היא שייכת. אני חושב שבת שהולכת לצבא היא בת לא פחות טובה מבת שהולכת לשירות לאומי. אבל יחד עם זאת אני אומר את דעתי בצורה ברורה: מקומה של בת דתית הוא בשירות הלאומי. כמו כן, אני סבור כי ראוי שכל בת תשרת בשירות הלאומי במשך שנתיים. כך ב"ה חינכתי את בנותיי ששירתו שירות לאומי של שנתיים וכך אני ממליץ לכל מי ששואלת בעצתי.

ברצוני להבהיר כי למרות שישנם כאלו הסבורים כך, אין זה תפקידי להילחם נגד הצבא. אני סבור כי התפקיד שלנו בנושא זה הוא להציע חלופה איכותית ומשמעותית לתרומה למדינה, כך שמי שמשרתת בשירות הלאומי תתרום למדינת ישראל ולחברה הישראלית לא פחות (ולעתים אף יותר) ממי שמשרתת בצבא.

אנו דואגים לכך שיהיו בשירות הלאומי תפקידים מאתגרים ומשמעותיים שתורמים למדינה ולחברה לא פחות ממשרת בצבא בתחומים רבים, ואף בתחומים הביטחוניים כמו שירות בלוחמת סייבר, בגופים ביטחוניים מסווגים במשרד ראש הממשלה, במשרד הביטחון, בפיתוח אמצעי לחימה, בתפקידי תצפיתנות במוקדים הביטחוניים, במערך הכבאות וההצלה, בשירות בתי הסוהר, במשטרת ישראל ועוד.

חשוב להדגיש כי לעתים השירות בתחומים כמו חינוך, בריאות ורווחהתורם לא פחות מאשר שירות בתפקידים מסוימים שהינם לכל הדעות פחות משמעותיים במערכת הצבאית. כך בכפרי ילדים, בסיוע לחולים, בסיוע לקשישים ולניצולי שואה, בסיוע לנוער מרקע של סיכון ומצוקה, בסיוע לצעירים עם צרכים מיוחדים, בבתי חולים, במד"א ועוד.

הודות ליוזמתו של מו"ר הרב צפניה דרורי, שאול יהלום וחברים נוספים, אשר הקימו את השירות הלאומי בישראל, כיום ישנה אפשרות פתוחה בפני כל צעיר וצעירה שקיבלו פטור מהצבא, לתרום תרומה אמיתית ומשמעותית למדינה ולחברה במסגרת השירות הלאומי, אשר כיום גם מוכרת ככזאת על ידי מדינת ישראל. מבחינת התנאים, לאחר עשרות שנים שבהן לא היו זכאים המתנדבים לתנאים שווים לאלו של החיילים, ב"ה כיום כל ההטבות המגיעות לחיילים מגיעות גם למתנדבים.

בימים אלו, אנו פועלים גם לשיפור תנאי הדיור בדירות השירות, יחד עם הגופים המוכרים. כך גם בנושא בטיחותן הפיזית והנפשית של הבנות. אחר שהתברר לנו כי קיימת בעיה בשירות בלילה כמו במשמרות לילה במקומות שירות מסוימים, פרסמנו נוהל האוסר שירות במשמרות לילה משעה 21:00.

אחרי למעלה מ-6 שנים בתפקידי ב"ה, אני חש שמותר לי ואף מחובתי לומר: די! הפסיקו להשמיע את האמירות האלו המכתימות את השירות הלאומי, שבו 'הכול ברדק' לעומת הצבא בו הכול מסודר. ב"ה כיום ניתן לקבוע כי אין עוד מקום לטענות על חוסר הסדר בשירות הלאומי. יש מהפכה אדירה בשירות הלאומי. שותפים לה השר הממונה על הרשות, אורי אריאל ומנהלי הגופים המוכרים בשירות הלאומי. פתרנו כמעט לחלוטין את הבעיות שהיו בתהליך המיון והשיבוץ לשירות הלאומי. הבנו שפעמים רבות בנות התייאשו מתהליך ארוך ומייגע שנדרשו לעבור כדי למצוא מקום לשירות לאומי, בעוד שהצבא הוא זה הקובע לבת באיזו יחידה היא תשרת.

כמובן שתמיד יש מקום לשפר דברים מסוימים ובכל מערכת גדולה כמו זו של השירות הלאומי בה למעלה מ-17,000 מתנדבים, תמיד ישנן טעויות הנעשות מסיבות שונות. אולם, אנו מטפלים בכל יום יחד עם הגופים המוכרים בכל פניה המגיעה לרשות ומשתדלים לתת לה את המענה הטוב ביותר. אך הדבר המרכזי אותו צריך לזכור כשאנו מדברים על השירות הלאומי, הוא שהמדינה מכירה במתנדב ובמתנדבת בשירות הזה כתורם לא פחות מחייל או מחיילת עורפיים שתורמים את תרומתם במסגרת השירות הצבאי.

לכן אני רוצה לומר למתנדבים ולמתנדבות בשירות הלאומי ולמשפחותיהם: אתם נמצאים בחוד החנית של העשייה החברתית, החינוכית, הבריאותית ואף הביטחונית במדינה, וההטבות האלו שמגיעות לכם לא ניתנות לכם בחסד אלא בזכות. ישנה כיום ב"ה הכרה הולכת וגוברת במדינת ישראל ובחברה הישראלית כי תרומתם של מתנדבי השירות הלאומי-אזרחי הינה משמעותית ביותר לחוסנה של המדינה. אל תתנו לאף אחד או אחת לזלזל או להמעיט בחשיבות תרומתכם. היו גאים בעצמכם ובמה שאתם עושים ואמרו בגאווה: אנו משרתים בשירות הלאומי-אזרחי.

הכותב הוא מנכ"ל רשות השירות הלאומי-אזרחי