מכתב פתוח לתלמיד שנפגע מהרב אלון

אני חושבת עליך, ויודעת שזה לא ממש משנה לך אם הרב יישב שנתיים בכלא, או יירצה עבודות שירות, או יוגלה ממקומו ויורחק מתלמידיו. מה שחשוב לך, ולכולנו, הוא שיש כאן הכרעה ערכית ומוסרית ומשפטית ונורמטיבית

חדשות כיפה ליאורה מינקה 25/12/13 14:32 כב בטבת התשעד

מכתב פתוח לתלמיד שנפגע מהרב אלון
יוסי זליגר, צילום: יוסי זליגר

אני מכירה אותך היטב. ראיתיך במשך שנים בשכונה, בבית הכנסת ובמכולת. ילד טוב, ואחר כך חייל מסודר וסטודנט רציני. היום כבר יש לך שני ילדים ואתה מתגורר בעיר אחרת, ובכל זאת אני זוכרת.

אני זוכרת אותך, ולא שוכחת, בגלל ההתלחשויות מאחורי הגב. בגלל הסיפורים שעברו מפה לאוזן, וכולם ידעו בביטחון שהם נכונים. אני זוכרת אותך היטב, בגלל השינוי הבולט באישיותך, בהופעתך החיצונית, בהתרחקותך מחברים. בגלל השתיקה ודוק העצבות, שהיו מנוגדים כל כך לאופייך, והפכו לחלק ממך. כולם ידעו את שמו של הרב, שמחק את הזהות הפנימית שלך; שנגע בך, שכפה עליך ללמוד איתו ביחידות בישיבה, שעשה בך מעשים אפלים - ואתה קפאת למולו, פיסית ותודעתית.

ועכשיו אנו נחשפים לעוד מקרה, ואני חושבת עליך. אתה יושב בבית ושומע את הפרשנים מטעם עצמם, ובוודאי מתפוצץ מהניסיונות לגמד עוד פרשה של הטרדה מינית, כמו זו שהסעירה את חייך. על אף שכבר נכווינו בכגון אלה, הנה עדיין יש גורסים כאילו גזר דין של עבודות שירות בא ללמד שהמעשים לא כל כך נוראים. בקטנה - מכנים זאת היום, ואתה, בבית, מתחלחל ואחוז בעתה, והזיכרון שב ומציף את תחושת מגע האצבעות ואת החיכוך, שאז אפילו לא הבנת מה הם וכמה שנים עוד יחרידו אותך בחלומות.

אין תורה ואין דרך ארץ - לא במעשים הרחוקים ההם, ולא בניסיונות שנמשכים גם היום לטשטש ולהתעלם, לסייג ולהמעיט ערך ומשמעות. רוב הציבור בוחל גם באלה וגם באלה, בז להם, מגנה אותם, משום שהכרעת הדין היתה והאשמה הוכחה - ובמשטר דמוקרטי זה מה שקובע. "אין שמחה כהתרת הספקות" אמר הרב באותו היום שבו הוחלט להפסיק את מחול הפרסומים, ולהביא את הדברים לכדי הכרעה משפטית. אכן, אין עוד ספקות, ואין עוד סימני שאלה ואין עוד מצגי שווא, ואין עוד טשטוש בין טוב לרע. בית המשפט קבע שהמעשים נעשו, ולא נשאר עוד מקום לאי הבנה ביחס לשאלה מה מותר ומה אסור, אלא אם יבוא בית משפט גבוה הימנו ויקבע אחרת.

אני חושבת עליך, ויודעת שזה לא ממש משנה לך אם הרב יישב שנתיים בכלא, או יירצה עבודות שירות, או יוגלה ממקומו ויורחק מתלמידיו. מה שחשוב לך, ולכולנו, הוא שיש כאן הכרעה ערכית ומוסרית ומשפטית ונורמטיבית. כי היית תלמיד ישיבה, וגם אחרי כל ההשתקות וגם אחרי אותם ניסיונות הטיוח וההיסוי, אתה הרי מכיר את הגמרא במסכת עבודה זרה, והיא קובעת שהוקטן חטאו של דוד המלך, משום שידע לקבל מוסר ותוכחה ולחזור בתשובה. אולי גם זה עוד יקרה, ואז ישכילו כולם להבין ולהפנים שלעולם לא כדאי ולא ראוי להסתיר, ושמי שדבק בו קלון ורובצת עליו הרשעה יוכל להינקות רק אם וכאשר יודה ויתנצל בפניך. בפני כולנו.

הכותבת הינה יו“ר תנועת הנשים הדתיות ”אמונה“

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן