מכתב מאמא לילד בחינוך המיוחד לשר החינוך: תודה!

לפני כשנה כתבה רונית באתר 'כיפה' על הקשיים בחופשה שלפני פסח למי שילדו לומד בחינוך המיוחד. שנה אחרי היא מודה לשר החינוך על התיקון ומבקשת: אל תשאירו את ההחלטה רק בידי המנהלים

חדשות כיפה רונית 05/04/17 09:56 ט בניסן התשעז

מכתב מאמא לילד בחינוך המיוחד לשר החינוך: תודה!
לע"מ, צילום: לע"מ

בעודי מנקה את מגירות המטבח, מאזינה לשיעורים ולשירים אהובים ובאופן כללי, נהנית מההכנות לחג. כן, צמד מילים שנשמע כמו לקוח מחלקים שונים של מציאות חיינו. גם נהנת וגם מתכוננת לחג.

מציאות של חושך היא האפשרות היחידה להכיר באור..

בדיוק שנה חלפה מאז כתבתי את המאמר שהפך למכתב שהגיע, ככל הנראה, לאוזניים שהיו כרויות לקדם הליכים לשיפור המצב במשרד החינוך.

בדיוק שנה ותהום פעורה באיכות חיינו בהקשר ההכנה לחג הפסח.

בשנה שעברה, בני, נער עם צרכים מיוחדים שהה בבית ללא מסגרת חינוכית ובשעה שבמשפחות מסויימות צבעו את הקירות הוא "טיפס עליהן" במובן המטפורי. בין ניקיון לשטיפה התיישבתי לכתוב על התופעה מתוך תקווה להעלאת המודעות ולשינוי המיוחל. (גילוי נאות-האוכלוסיות המיוחדות בחברה, ברמות שונות, קרובות ללבי גם בהיבט המקצועי)

וב"ה, השנה יצאנו לחירות!

במסגרות רבות המוגדרות לילדים בעלי עיכוב התפתחותי ברמות נמוכה ובינונית מתקיימות קייטנות במסגרות בתי הספר, כאשר צוותים המעוניינים בכך, המוכרים לילדים מתפעלים אותן. ימי הלימוד הינם ימים מקוצרים וזה לגיטימי.

אני מנסה אך מתקשה לתאר את הרווחה והשמחה שבשמירה על שיגרה לילדים המיוחדים שלנו וכן על המרחב והפנויות להתכונן לחג שזכינו לו ההורים. דבר נוסף שמרומם ומשמח בתחושת החירות היא העובדה ש"יש מי ששומע. כהורים לילדים עם צרכים מיוחדים ומבוגרים המעורבים בתחומים קהילתיים שונים הורגלנו שבכדי לקדם דברים עלינו "להפוך שולחות", למדנו שאנו עובדים מול מנגנונים ומערכות מסואבות.

טוב לדעת, שכאשר טענה הגיונית נופלת על אוזניים קרויות וקיימת יכולת לחולל שינוי דברים נעשים גם ללא צורך במחאות המונים. אז באופן אישי ברצוני להודות לשר נפתלי בנט ולכל מי מטעמו ששדרגו את איכות חיי ילדנו.

וכמו כל יהודיה טובה, עדיין אנחנו רחוקים מלומר "דיינו"..

חשוב להסדיר את הקייטנות לכלל מוסדות החינוך המיוחד שעדיין לא נהנים מהסידור החדש . עדיין קיים מרחב בחירה ליישום הנוהל בידי מנהלי בתי הספר המיוחדים וההחלטה אם לפתוח מתכונת של קייטנה או לא תלויה , ככל הנראה, במשאבים אנושיים.

אני מניחה שאם תצא הוראה מחייבת, תוך מתן פתרונות לכלל המוסדות ייהנו ילדים (והורים) רבים מהאפשרות הכל כך מתבקשת של תעסוקה במוסד החינוכי אליו הם שייכים בימים שלפני החג.

כמובן, שיש לתגמל את המורים המועסקים באופן מכבד שהרי בזכות עבודתם, המסורה והלא מובנית מאליה, ניתנת ההזדמנות ליישום ההצעות בפועל.

בנימה אופטימית זו ואחרי שעברנו את קריעת ים סוף הפרטית שלנו, מאחלת פסח כשר ושמח לכלל בית ישראל.