מחפשים מקום מקורי לחאלקה? הנה כמה רעיונות

מהם המקומות המומלצים לחגוג בהם את טקס החאלקה לילדיכם? האם אכן חייבים רק בגיל 3? ומה הן מקורות המנהג? הכל על החאלקה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 10/02/16 09:56 א באדר א'

מקורה של חגיגת התספורת הראשונה לבנים הלא היא "החלאקה" או ה"אופשרען" ביידיש, לא ברורה והמנהג מוזכר לראשונה לפני כ-500 שנה בספרו של הרדב"ז (לא בצורה חיובית), כשיש הטוענים שהמקור לכך הוא בכלל מנהג ערבי קדום.

על פי המנהג הרווח מספרים את הבנים בני ה-3 בפעם הראשונה, כשההסבר לגיל זה בדווקא הוא שבדומה לאיסור עורלה באילנות שנמשך שלוש שנים כך בצורה סמלית מגיל 3 מוקדש הילד ללימוד תורה. למרות שבחלק מהמקורות לא צוין גיל ספציפי אלא רק עניין התספורת הראשונה

המנהג התפשט בהדרגה ברחבי יהדות ארצות ערב, עד לתימן ומרוקו. בקרב האשכנזים (שכרגיל לא יודעים לחגוג) המנהג לא היה מקובל, אך לאחר בואם לארץ ישראל קיבלו את המנהג מהספרדים, ובהמשך הוא התפשט אף ליהדות אשכנז שבחוץ לארץ. גם בתוך האשכנזים המנהג התקבל תחלה אצל החסידים, ואחר כך בצורה פחותה אצל שאר האשכנזים.

השאלה העולה תמיד, היכן כדאי לערוך את הטקס? כדרכו של מנהג גם לחאלקה יש כמה אופציות אותן ליקטנו בעבורכם:

קבר רבי שמעון בר יוחאי במירון

המקום שהפך לפופולארי ביותר לחגיגות החאלקה הוא קברו של התנא רבי שמעון בר יוחאי במירון אליו נוהגים להגיע כבר מאות שנים כדי לחגוג עם הילד את התספורת הראשונה.

יש נוהגים לערוך את החלאקה דווקא בל"ג בעומר במירון לכל הילדים שיום הולדתם השלישי חל כמה חודשים לפני או אחרי ל"ג בעומר. אולם, יש שמקפידים שלא לספר את הילד לפני יום ההולדת השלישי שלו, ולכן אם יום הולדתו חל אחר ל"ג בעומר או הרבה לפניו, מספרים אותו ביום ההולדת. אך, אם יום הולדתו חל מעט לפני ל"ג בעומר, ממתינים לל"ג בעומר של אותה שנה כדי להגיע למירון.

(צילום: ויקיפדיה, נתנאל.ה)

על פי המסורת, האר"י - רבי יצחק לוריא בעצמו לקח את בנו בן השלוש וגילח את שערו במירון על ציון רשב"י. ישנם שמסבירים כי הסיבה להקפדה על מירון שכאשר רשב"י התחבא במערה יחד עם בנו שלוש עשרה שנים ולמד עמו תורה. גזרת הרומאים הייתה על רבי שמעון בלבד ולא על בנו, ובכל זאת, לקח רבי שמעון את בנו עמו, משום שביקש ללמדו תורה וסירב להפקיד את חינוכו בידי אחרים. לכן, מביאים את הקטנים המגיעים לגיל חינוך לחגוג את ה'חלאקה' דווקא לציונם של רשב"י ובנו, שמסרו נפשם על חינוך.

במקום יש כמה מתחמים נחמדים לחגוג עם המשפחה במהלך השנה, בל"ג בעומר זה קצת יותר סבוך לאור הגעתם של מאות אלפים לקבר.

קבר שמואל הנביא

קבר שמואל הנביא בירושלים ליד שכונת רמות הוא אחד מהמקומות הפופולאריים ביותר לטקס החאלקה. מדובר במקום שמקודש לשלושת הדתות ויש בו אולמות תפילה נפרדים ליהודים ולמוסלמים.

על פי הטענות, ייתכן שהמנהג לקחת את הילדים למירון לחלאקה הוא בכלל המשכו של המנהג לעלות לקבר שמואל הנביא בנבי סמואל בכ"ח אייר (יום פטירתו של שמואל הנביא), ושם לגלח את ראשם של הקטנים ולתת כסף כמשקל השערות לצורך תחזוקת המקום או לעניים (דבר נגדו כתב הרידב"ז וכך לראשונה יודעים אנו על מנהג החאלקה). עקב הגבלת השלטונות העות'מאניים (בשנת ש"ל, 1570), העבירו את המנהג צפונה, להר מירון, ושם המשיכו את הטקס על קברו של הרשב"י ובנו בל"ג בעומר.‏

(צילום: אלכסיי גורל)

רבים מגיעים לקבר בל"ג בעומר ואף נערכת בו הדלקה מסורתית שחודשה בשנים האחרונות לאחר הפסקה ארוכה. ליד מתחם הקבר יש אפילו אולם שמחות למי שמעוניין לעשות אירוע גדול יותר.

ניתן להגיע למקום בקלות ברכב או אפילו בתחבורה ציבורית עד לשכונת רמות משם אפשר ללכת כעשר דקות עד למתחם הקבר. כמה פעמים ביום יש קו שמגיע ישירות למקום וחוסך את ההליכה הרגלית.

קבר שמעון הצדיק

מקום נוסף בירושלים אליו מגיעים רבים מילדי החאלקה, הוא קבר שמעון הצדיק, מערת קבורה השוכנת בשכונת שמעון הצדיק שבצפון ירושלים, לצד "דרך הר הזיתים" - הכביש העולה משכונת שייח' ג'ראח להר הצופים, צפונית לשכונת המושבה האמריקאית.

למקום נודעה חשיבות וקדושה בקרב יהודי ירושלים.‏ נר תמיד הודלק במערה, ובחצר שמחוץ למערה נערכו חתונותיהם של בני ירושלים אשר מסיבות שונות לא היו יכולים להינשא בתוך העיר. בתקופה בה הנסיעה למירון הייתה קשה או בלתי אפשרית (לקראת סוף המאה ה-18), החלו נערכים בחצר המערה מידי בל"ג בעומר, הילולה לכבוד התנא רבי שמעון בר יוחאי, כמו גם טקסי חאלקה.

(צילום: מיכאל יעקובסון)

הכותל המערבי

רבים עורכים את טקס החאלקה ברחבת הכותל המערבי כשהם מעדיפים את הקרבה למקום המקדש ואת היכולת להתפלל שם. למעוניינים לערוך לאחר מכן סעודה יש באזור העיר העתיקה כמה אופציות של אולמות אירועים קטנים בהם ניתן לחגוג את התספורת הראשונה.

(צילום: Shutterstock)

קבר צדיק

לדעת רבים מהרבנים אין זה משנה כלל היכן עורכים את טקס החאלקה, שכאמור אין לו מקור הלכתי ברור והם ממליצים לעשות את התספורת הראשונה ליד קבר צדיק כלשהוא ולאו דווקא במקומות ספציפיים. ישנם הסבורים שכלל אין עדיפות לקברים וכי יש לערוך את הטקס בבית כנסת או בביתו של רב שיגזוז אף הוא ממחלפותיו של הילד.