מדריך: כך תשמרו על עצמכם בחוף הים

שלושה ילדים קיפחו את חייהם השבוע כתוצאה מטביעה. איך אפשר להיזהר מראש, על מה חייבים להקפיד ומה עושים במקרה הכי גרוע?

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/08/12 09:35 כ באב התשעב

מדריך: כך תשמרו על עצמכם בחוף הים
ePublicist -cc-by-nd, צילום: ePublicist -cc-by-nd

לאור ריבוי מקרי הטביעה שאירעו בשבוע האחרון, יוצא מגן דוד אדום בקריאה לציבור להיזהר מפני הסכנות האורבות בים ובבריכה, ומגיש את המדריך המלא להגשת עזרה ראשונה מיידית לטובע במקרה הצורך.

  1. יש לרחוץ רק בחופים ובבריכות מוכרזים הנמצאים בפיקוח מציל ובזמן שיש בהם שירותי הצלה. במידה והמתרחץ מגיע לאחר שעות הפעילות של המציל בחוף או בבריכה - אין להיכנס למים!
  2. יש להישאר תמיד בטווח העין של המציל. שימו לב - אם אינכם רואים את המציל, גם הוא כנראה לא רואה אתכם ואתם עלולים להימצא בסכנה.
  3. יש להימנע ממשחקים מסוכנים. אין לשחק "משחקי הטבעה" במים, אין לקפוץ על מי שנמצא במים ואין לקפוץ ראש במים רדודים מחשש לפגיעה בעמוד השדרה ובראש. בנוסף, אין לרוץ מסביב לשפת הבריכה, מחשש להחלקה.
  4. דע את יכולותיך. שחה תמיד במים שהם בשליטתך, אל תגיע לאפיסת כוחות. אם חבריך שוחים למרחק רב ממה שאתה רגיל ומסוגל - אל תצטרף! קח בחשבון תמיד את הדרך חזרה בשחייה. אם התעייפת, צא מהמים, שתה ונוח מעט בצל.
  5. אין לשחות באזור שובר הגלים. באזור זה עלולות להיווצר מערבולות חזקות שמושכות לקרקעית הים.

למבלים עם תינוקות וילדים בים, בבריכה או סמוך לכל מקור מים אחר - שימו לב לכללי הזהירות הבאים:

  1. אין לאפשר לתינוקות וילדים להישאר אף לא לרגע ללא השגחת מבוגר אחראי סמוך למקורות מים!
  2. תינוקות וילדים עד גיל 5 הם אוכלוסייה מועדת לטביעה. עקב מבנה גופם, בו הראש כבד וגדול יחסית לגוף, מרכז משקל גופם גבוה יותר ולכן הם עלולים להתהפך כשראשם קדימה אל תוך מי הבריכה, הים, הגיגית, האמבטיה וכו'. ילדים גם אינם מבינים את מהות הסכנה ואינם יודעים להיזהר. על כן, החשיבות בשמירה צמודה אליהם ליד מקורות מים משמעותית מאוד.
  3. טביעה מתרחשת תוך דקות בודדות. מספיקות דקות מעטות מאוד של חוסר תשומת לב מלאה, בהן הילד עלול לטבוע. יש להישאר כל העת בטווח יד מהילדים שבמים ולהתרכז רק בהם. במידה ונכנסתם למים עם מספר ילדים, אנא דאגו למבוגר אחראי שישהה לצידם.
  4. מצופים, גלגלי ים ודומיהם מקנים תחושה מוטעית של בטחון. זכרו שפריטים אלה אינם מעניקים הגנה מלאה לילד מפני סכנות הטביעה ועל כן חשוב להקפיד לשמור על ילדים גם כשהם מצוידים בפריטים אלה.

במקרה של טביעה, יש לפעול על פי ההנחיות הבאות:

  1. יש להוציא את הטובע מהמים. נסו למשות את הטובע מהמים במידת האפשר והימנעו מלסכן את החיים שלכם. במקביל, הזעיקו את מד"א בקו החירום 101.
  2. הישמעו להנחיות צוותי החירום המקצועיים במוקד החירום 101 של מד"א אשר ידריכו אתכם כיצד להמשיך לטפל בטובע עד להגעת צוותי מד"א למקום.
  3. אם הטובע איננו נושם (בית חזה אינו עולה ויורד) השכיבו את הנפגע על גבו הרחק מקו המים והחלו מיד בביצוע עיסויי חזה עד להגעת צוותי מד"א למקום, ובהתאם להנחיות צוות החירום המקצועי.
  4. מומלץ שהטובע יתפנה לבית חולים, גם אם הוא מרגיש טוב יותר, להמשך מעקב ובדיקות בבית החולים.

מנכ"ל מד"א, רמ"ג אלי בין, אמר לכיפה כי "יש להקפיד להיכנס לטבול אך ורק במקומות המוכרזים והמיועדים לכך ותחת השגחת מציל. לאור המקרים האחרונים שבהם צוותי מד"א הוזעקו לטפל בילדים שטבעו ועל מנת שנסיים את חופשת הקיץ בשלום וללא אסונות נוספים". בין פנה לציבור ההורים וקרא להם "שלא ישאירו את ילדיהם ללא השגחה סמוך למקורות מים, ואף לא לשנייה אחת בלבד".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן