לשבת על כוס קפה

חשבתם על כוס הקפה שאתם שותים כל יום? מה המשמעות של החומציות שלו, מדוע מי שסובל מצרבות צריך להפסיק לשתות קפה ומה הקשר לאדרנלין בדם?

חדשות כיפה שרה בר אשר 01/06/14 09:50 ג בסיון התשעד

לשבת על כוס קפה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בוקר. העיניים בקושי נפתחות והידיים מגששות בעצבנות אחרי הקומקום שבמטבח. "שומר נפשו", לא ינסה לדבר איתך לפני ששתית את כוס הקפה של הבוקר. אתה יושב בגינה, או במרפסת ונרגע עם כוס הקפה הראשונה של היום. ברור לך שלכל אלה שיגיעו אחריה יהיה טעם אחר. עם התקדמות היום, טעם הקפה יהיה חמוץ יותר ויותר. כמה חבל! אך רק הקפה הוא זה שבזכותו אתה מצליח להעביר את היום. בזכותו אתה מצליח לסחוט עשרים שעות מהיממה.

חומציות: הקפה הוא אחד המשקאות בעל דרגת pH נמוכה מאוד. המשמעות היא שאתם שותים את אחד המשקאות היותר חומציים. כדי לשמור על בריאות טובה, מומלץ שהמשקאות והמזונות, יהיו כמה שיותר בסיסיים. בנוסף, אלה שסובלים מצרבות, קפה הוא המשקה הראשון שצריך להיעלם מהתפריט שלהם.

אדרנלין: ככל ששותים יותר קפה כך מעלים את רמות הורמון האדרנלין בדם. מכירים את אלה שמתרגזים מהר ואחר כך לוקח להם שלושה ימים כדי להירגע? אלה האנשים שאסור להם להתקרב לקפה ולקפאין. כיוון שהם מתקשים לפרק את הרמות הגבוהות של האדרנלין בדם.

קפה לפני השינה: בעיניי זהו מנהג תמוה. במיוחד אצל אנשים שמספרים שקשה להם להירדם. מה? אתם לא מבינים שזה בגלל הקפה? אנשים אחרים משוויצים בכך שכוס קפה לפני השינה, לא מפריעה להם להירדם. המשמעות היא שבלוטת האדרנל שלהם כל כך שחוקה, שאפילו הקפה לא מזיז לה. במילים אחרות, מצבכם גרוע. תפסיקו להשוויץ! ועוד דבר, מי שיחזיק אתכן, הנשים, לאורך כל השנים שמגיל המעבר ועד שיבה טובה, זאת דווקא בלוטת האדרנל. כשההורמונים שליוו אתכן לאורך כל שנות הפריון ינוחו על משכבם בשלום, תישאר רק הבלוטה הזאת שתמלא באופן חלקי את תפקידם. אז תשמרו עליה.

גוף נפש: גם אם אתם האנשים הכי מקסימים בעולם, שימו לב! אם החלטתם להיגמל לחלוטין מקפה, תחכו שבוע או שבועיים ותשימו לב לשינוי שחל באופי שלכם. מדהים לגלות את הקשר שבין תזונה להתנהגות. תופתעו לגלות שאתם הרבה יותר רגועים. חוסר השקט שליווה אתכם תמיד, נעלם כלא היה. עכשיו תנסו את זה על הילדים שלכם. תגמלו אותם מכל המשקאות והמאכלים שמכילים קפאין וחומרים מעוררים. התוצאה: משפחה לתפארת.

קפה ומאפה: ברור לי שאי אפשר לאכול עוגה ללא משקה חם שילווה אותה. אך למה אי אפשר לשתות קפה ללא פרוסת עוגה? תחשבו על המחיר הקלורי שגובה כל כוס קפה. הרבה אנשים שותים קפה כי יש בו משהו משביע. זה מרגיע להם את הרעב ועוזר להם בדיאטת הרזיה. אל תקלקלו את זה עם מאפה.

סוכר בקפה: הכי קל זה להיגמל מסוכר בכוס קפה. תחליטו שמהשבוע הזה אתם נגמלים. ביום הראשון, הקפה לא יהיה טעים. הוא יהיה טפל. כעבור שבוע ואולי אפילו פחות, לא תרצו לשתות קפה עם סוכר. אם בטעות מישהו יכין לכם קפה עם סוכר, לא תוכלו לשתות אותו. עד כדי כך. שווה להקריב שבוע מהחיים בשביל הנצח. תעשו חשבון כמה כפיות סוכר אתם שותים ביום ותבינו מה חסכתם. אם חסכתם מהקפה שלכם ממתיק מלאכותי, הרווחתם דבר גדול יותר - בריאות.

בשורה התחתונה: מי שלא סובל מבעיה בריאותית, יכול ליהנות מכוס קפה אחת בבוקר. תשתו קפה שחור וטבעי. תשימו כפית שטוחה ולא כפית של בדואים. תמזגו חצי כוס מים רותחים. אל תשתו קפה רותח שיבשל לכם את החניכיים ויעלה את הטמפרטורה של מערכת העיכול. מי שרגיש לחלב פרה יכול להוסיף לקפה חלב סויה.

הכותבת היא נטורופתית, מייסדת וראש בית הספר "בריאה" לרפואה משלימה במכללת אורות ישראל

Barasher@zahav.net.il

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן