למה כולם נוסעים בחג למלון?

לשאלה המסורתית "איפה אתם בחג" נוספה תשובה שהופכת נפוצה יותר ויותר – "בבית מלון". מדוע כל כך הרבה משפחות בוחרות לנסוע למלון דווקא בחג המזוהה כל כך עם הקהילה?

חדשות כיפה אודי לוינגר, כיפה 17/09/14 11:57 כב באלול התשעד

למה כולם נוסעים בחג למלון?
Shutterstock, צילום: Shutterstock

עלעול מהיר בעלוני השבת ובעיתונות המגזרית אינו מותיר עוד מקום לספק. ראש השנה, גולת הכותרת של החגים המשפחתיים והקהילתיים, הפך לתאריך שבו אלפי משפחות סוגרות את הבית על מנעול ובריח, ונוסעות לאחד מעשרות המלונות המציעים אירוח מפנק, אוכל נהדר וחזנים מהשורה הראשונה. איך זה קרה? מה מביא עוד ועוד משפחות להוציא אלפי שקלים כדי לטבול את התפוח בדבש על שולחן חדר האוכל ולא על השולחן בבית?

אהרון אפשטיין, אב לארבעה וסב ל-15, נוהג לעשות את ראש השנה באותו מלון בירושלים בכל שנה. לדבריו, כיום אנשים מחפשים את הנוחות יותר מאשר בעבר. אם פעם היה מצופה מהאימא או מהסבתא שתטרח ותבשל לכולם, היום בעידן של אימהות וסבתות שעובדות ומפתחות קריירה, אם יש את האפשרות הכלכלית לנסוע לחג במלון, עדיף לנהוג כך. הזוג אפשטיין עושים את החג במלון שנה אחת עם הילדים והנכדים ושנה אחת לבד, לסירוגין. לדבריו כאשר הילדים נמצאים אצל המחותנים הוא מעדיף לא להיות בבית לבד בחג, אלא ליהנות מארוחות חג ומאווירת חג בלי לטרוח ובלי להיות לאף אחד לטורח.

אילו עוד סוגי אוכלוסייה אפשר למצוא במלון?

הרבה משפחות על ענפיהן השונים, סבים וסבתות, ילדים ונכדים, יש גם אנשים מבוגרים שבאים לבד מכיוון שבמלון הכול ממוזג ונגיש, ובית הכנסת וחדר האוכל קרובים זה לזה. יש גם קבוצות של זוגות חברים שמגיעים יחד. להיות בראש השנה בירושלים זה יתרון גדול כי אפשר לשלב הליכה לכותל, ואנחנו גם נוהגים להתפלל תפילה אחת בבית הכנסת הגדול.

לא חשבתם לנסות מדי פעם מלון אחר? יש הרבה מלונות טובים בארץ.

אנחנו לא היחידים שחוזרים כל שנה למלון הזה. יש לא מעט משפחות שמגיעות שנה אחר שנה, ומבחינתנו זה יתרון מפני שבמשך השנים נוצרה במלון איזושהי אווירה של קהילה. אנחנו כבר מכירים את הקבועים שמגיעים, מכירים את בעלי התפילה, ואפילו יש לנו מקום קבוע בבית כנסת של המלון. אנחנו מעדיפים ככה מאשר להגיע למלון בלי לדעת מה צפוי לנו ולהיתקל בכל מיני "הפתעות".

להנות מהחג בלי לבשל (צילום: Shutterstock)

"יש שתי קבוצות של אוכלוסיה שמגיעות למלונות בראש השנה" אומרת דפנה כהן, בעלת חברת 'תור פלוס', "קבוצה אחת היא האוכלוסייה המבוגרת שמגיעה למלון כדי לא להיות לבד בחג, והקבוצה השניה היא המשפחות המורחבות שמתארחות במלון כדי שאֵם המשפחה לא תצטרך לטרוח ולבשל"

לכהן 12 קבוצות הפזורות במלונות ברחבי הארץ, לדבריה בראש השנה הביקוש הגדול ביותר הוא תמיד למלונות בירושלים. "אנשים אוהבים לשלב הליכה לכותל או תפילה בבית הכנסת הגדול, ויש מלונות מסוימים בירושלים שנוצרה בהם קהילתיות"

מסיבת פיג'מות ויום הולדת בלובי

זה הוא ראש השנה התשיעי ברציפות אותו חוגג יעקב הלוי במלון ולא בביתו. "נכון שהאווירה במלון היא לא בדיוק כמו בבית וגם המאכלים לא כמו שאתה רגיל מהבית" אומר הלוי, אך לטענתו יש למלון הרבה יתרונות שמגמדים את החסרונות. "הגיבוש המשפחתי, זמן האיכות עם הילדים והנכדים, חיזוק הקשרים בין בני הדודים והשיחות בין המבוגרים, וכמובן העובדה שחובות הבית אינן מוטלות על אף אחד" עושים לדבריו את ההבדל. "אשתי עובדת קשה כל השנה, ואנחנו מוכנים לפרגן לעצמנו כדי להיות כולם יחד בלי הטִרחה הגדולה של קניות ובישולים לפני החג. בנוסף, ברוך ה' אין לנו בבית מספיק מקום לארח את כולם, ולכן הנסיעה למלון היא הזדמנות בשבילנו להיות כל המשפחה יחד בלי לשבור את הראש עם סידורי לינה" מסכם הלוי.

מי יכין לכם את גפילטע פיש שאתם אוהבים?(צילום: Shutterstock)

איך מצליחים לשמור על משפחתיות ואינטימיות במקום גדול כל כך?

אנחנו תמיד מבקשים שולחן צדדי, ומכיוון שאנחנו הרבה אנשים בדרך כלל נענים לבקשתנו. חוץ מזה, יש לנו נוהג לערוך יום הולדת בלובי לילדי חודש תשרי מקרב בני המשפחה - אנחנו מביאים כיבוד, מברכים את ילדי היום הולדת ונותנים מתנות. מנהג נוסף מגבש מאוד שאנחנו מקפידים עליו הוא "מסיבת פיג'מות" - באחד הערב כולם מתאספים בחדר של ההורים, הילדים עושים "ערימת ילדים", והמבוגרים משוחחים ומחליפים חוויות. ככה אנחנו גם מצליחים לשמור על אינטימיות וגם ליהנות "משבת אחים יחד", מהשירה הכללית בחדר האוכל, מהתפילות ומדברי התורה.

לנסיעה למלון בשנים כמו השנה, שבהן החג צמוד לשבת, יש יתרונות וחסרונות. מצד אחד, המחיר יקר יותר מכיוון שמדובר בשהות של עוד לילה ובעוד שלוש ארוחות. מצד אחר, ההכנות וההתארגנות לקראת חג ארוך בבית הן סבוכות יותר, ולכן יש שמעדיפים דווקא במקרים כאלה כן לנסוע למלון, אף על פי שהם לא נוסעים כל שנה. אני שואל את הלוי אם לעובדה שהחג צמוד לשבת יש משמעות מבחינתו בהחלטה לנסוע. "האמת שאין לי כל כך ברירה", הוא נאנח, "אצלנו כבר מתשעה באב הילדים והנכדים מתחילים להתרגש ולחכות למלון של ראש השנה. הם מרגישים שם כל כך בבית עד שפעם אחד הנכדים ביקש מהמלצר להביא לו מרק כמו שסבתא מכינה".