להתמודד במאסטר שף ולשמור על הכשרות: כך תעשו את זה

תכנית הבישול המצליחה מעמידה בפני המשתתף הדתי בעיות כשרותיות והלכתיות רבות. האם ניתן להתגבר עליהן או שזהו מאמץ חסר תכלית?

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 09/08/15 16:08 כד באב התשעה

להתמודד במאסטר שף ולשמור על הכשרות: כך תעשו את זה
Kobi Gideon, פלאש 90, צילום: Kobi Gideon, פלאש 90

לפעמים נראה שבמאסטר שף נפרצים רוב הגבולות הקיימים. חלב בבשר, בשר בחלב, בשר בתוך חלב וכל שילוב אחר שתוכלו להעלות בדעתכם. לדתי הממוצע, רק התמונה של אוכל לא כשר במובהק הינו מעין דגל אדום בוהק, אשר אומר בקול ברור ובטוח: אין כניסה לדתיים.

למרות זאת, במהלך העונות היו מספר דתיים שהצליחו להגיע למקומות גבוהים למדי בתחרות האוכל הקשה, זאת תוך שמירה על כשרות. בין המתמודדים בוודאי תזכרו את השחקנית איה קרמרמן, את הרב ג'וש סטיל, את תום פראנץ ואת ג'קי לוי אשר הבהירה כי אין בכוונתה להתפשר על ההלכה - ובישלה קינוח פרווה בגמר.

החלטתנו לבדוק מה צריך לדעת אדם דתי אשר מעוניין להשתתף בתכנית הבישול-ריאלטי היוקרתית. מעבר לדיון האם ראוי או לא ראוי לאדם דתי להשתתף בתכניות הריאליטי השונות, עדיין ישנו הדיון ההלכתי הפשוט. במטבחי התכנית לא מקפידים כלל על כשרות ועל הפרדה בין בשר לחלב. האם ניתן לפתור בעיות אלו ולהצליח לשמור על הכשרות בתוך התכנית? לצורך כך פנינו אל הרב משה כץ מארגון 'כושרות' שניתח את הבעיות האפשריות.

הבעיה הראשונה היא שהכלים לא טבולים ואסור לבשל בהם בכלל. אמנם אוכל שהתבשל בכלי לא טבול אינו נפסל ואין השפעה על האוכל עצמו, אך יש איסור לבשל בכלים כאלו. "ניתן למצוא לבעיה זו פתרונות שונים שכן היא קיימת אך ורק אם הכלים של יהודים. במידה והכלים של לא יהודים אין חובת טבילה", מסביר הרב כץ ומוסיף כי יש דרך נוספת להיתר, "יש פוסקים שמקילים לכלי סחורה, כלומר שהבישול נועד לצרכי מסחר בלבד ולא לאכילה אך פה ככל הנראה זה לא יעזור שכן אוכלים את זה לאחר מכן".

(צילום: צילום מסך)

בעיה נוספת עליה מצביע הרב כץ שישנה עוד טרם הבישול, ברוב התכניות יש גם לא יהודים שמשתתפים ומבשלים והכלים בהם בישלו טרפים ויש צורך להכשירם לדעת כל הפוסקים האחרונים.

מה בכל אופן ניתן לעשות מלבד טבילת הכלים במקווה כלים או בים, הכלל ההלכתי הוא "כבולעו כך פולטו", כלומר, אם הכלי נעשה בו שימוש בבישול רגיל יש להרתיח בו מים, אם בצליה יש צורך באש ובליבון כדי להכשיר את הכלי ולהוציא ממנו את האיסור.

למרות שליבון בברנר יכול לפתור את הבעיה של כלי שבישלו בו לא יהודים, הרב כץ מדגיש שהשימוש בברנר קטן בעייתי ולא מספק במקרים של צורך ב'ליבון חמור', כגון, לאחר עירוב של בשר וחלב או בישול דברים לא כשרים. "ברנר קטן לא יכול להביא את הכלי לרמת החום הנדרשת בהלכה, עד שיאדים הכלי ויש צורך בברנר גדול שעובד על בלון גז", מסביר הרב.

לגבי תנור, אם הוא נקי לחלוטין, ניתן להפעיל אותו שעה או שעתיים קודם לשימוש על המצב המקסימלי שלו. כמובן שעדיין התבניות והרשתות צריכות ליבון חמור בברנר גדול ובעל עצמה.

הרב כץ מסב את תשומת הלב לבעיות נוספות יכולות לצוץ במהלך התכנית, "ירקות עלים, לא מפוקחים כמו חסה, פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, בזיליקום ונענע בטוח ב-100 אחוז שזה נגוע. במהלך בדיקה שעשינו לאחרונה על ראש חסה לא מפוקח מצאנו 1000 חרקים שנראים לעין".

הוא מדגיש כי גם אם זה לא נראה לעין כי זה מוסווה ונמצא בין כפלי הירק זה עדיין אסור ויש צורך בידע ומומחיות כיצד לנקות אותם. כמובן שתהליכי הניקוי הם לעתים דורשים השהיה ארוכה במים מה שלא אפשרי במהלך התכנית בשל פרקי הזמן הקצובים והקצרים אותם מקבלים המתמודדים.

הרב כץ מדגיש שניתן למצוא קולות שונות ומשונות לרבות מהבעיות אותן הוא הציג אך הוא סבור שעצם החיפוש אחר כל קולא אפשרית הוא בעייתי ואינו ראוי. אם אתם עדיין מתכוננים ללכת ל'מאסטר שף' תכינו את הברנר הגדול, חסת הגוש קטיף שלכם ובררו היכן מקווה הכלים הקרוב לאולפן הצילומים.