לא רק בטן גב: 8 מקומות להתנדב בהם בחופש

החופש הגדול כבר הגיע, איפה כדאי לכם להתנדב בחופש הקרוב? האם תרצו לסייע לילדים חולים או באריזת סלי מזון למשפחות נזקקות?

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 21/06/15 18:23 ד בתמוז התשעה

לא רק בטן גב: 8 מקומות להתנדב בהם בחופש
shutterstock, צילום: shutterstock

הקיץ הגיע ואיתו החופש הגדול, אספנו עבורכם בני הנוער הנמרצים חדורי תחושת השליחות והמצווה, את המידע העיקרי על כמה מהמקומות החשובים בהם כדאי להתנדב בקיץ הקרוב. חלקם עם ילדים חולים בבתי החולים או בביתם, חלקם עם ילדים בעלי מוגבלויות, אך גם כאלה שמותאמים למי שהסביבה הרפואית קשה עליו.

עזר מציון

ארגון סיוע לחולים וותיק ומוכר, זוכה פרס ישראל תשס"ח. עזר מציון היא העמותה הגדולה בישראל בתחום התמיכה הרפואית. מאז הקמתה בשנת 1979, מושיטה "עזר מציון" סיוע ותמיכה רפואיים לחולים ולמשפחותיהם, לקשישים, לנזקקים ולאנשים במצבי משבר רבים ושונים, במטרה לסייע להם להתגבר על הקשיים והמכשולים העומדים בפניהם.

מתנדבים רבים עוסקים בהגשת סיוע בין כותלי בתי החולים השונים בארץ. חלקם מסייעים ישירות לצוות הרפואי והסיעודי במחלקות ובמכונים השונים כדי להקל על עומס עבודתם. חלק מגיש את הסיוע הנחוץ ישירות לחולים המאושפזים ולבני המשפחות הסועדים אותם - מלווים חולים לבדיקות ולטיפולים רפואיים שונים, מחליפים בני משפחה בשהייה לצד מיטות יקיריהם כדי לאפשר להם לאגור כוחות ולהתפנות לסידורים חשובים, סועדים את החולים הקשים ומסייעים בהאכלתם, מחלקים את הארוחות החמות של "עזר מציון" למשפחות החולים, ומפעילים את הקפטריות שבאמצעותן מחולקים כריכים, עוגות, שתייה וחטיפים לממתינים במסדרונות המחלקות האונקולוגיות והיחידות לטיפול נמרץ, ועוד.

פעילות נוספת של הארגון מתמקדת בסיוע בבתים של אוכלוסיית החולים, הנכים והקשישים במטרה לשמור על כבודה, עצמאותה ואיכות חייה. פעילות המתנדבים בבתים כוללת תחומים רבים ושונים: סיוע בביצוע הפעולות היומיומיות הדרושות לתיפקוד התקין (האכלה, טיול, ועוד), ליווי לטיפולים רפואיים ולסידורים שונים בקהילה, סיוע בבתים שבהם אחד מבני המשפחה חולה או מאושפז (טיפול ושמירה על ילדים, עזרה בשיעורי בית, הכנת ארוחות, ועוד), עריכת ביקורים בבתי חולים וקשישים לצורך זיהוי צרכים, ועוד.

זיכרון מנחם

אחת העמותות הוותיקות שמסייעות לילדים חולי סרטן ולמשפחותיהם. מתנדבי הארגון 'מעסיקים ותומכים בילדים, בבתי החולים ובבתיהם על ידי מגוון רחב של חוויות ואפשרויות סיוע לילדים ומשפחתם הארגון שהוקם ב-1990 שם לו למטרה להתמקד בעיקר בילדים חולי סרטן ובסיוע למשפחותיהם.

אם עברתם את גיל 18 ויש לכם יכולות באחד מהתחומים הנדרשים, בזיכרון מנחם ישמחו שתפנו אליהם.

עלה

רשת מעונות עלה הוקמה בשנת 1982 ע”י הורים במטרה להוות בית חם ולתת מענה טיפולי ושיקומי לאוכלוסייה עם מוגבלות שכלית התפתחותית קשה עם מורכבות רפואית.

עלה מפעילה ברחבי הארץ ארבעה מרכזים שמעניקים טיפול מקצועי ליותר מ- 650 תינוקות, ילדים, מתבגרים ומבוגרים. מרכזי עלה בבני ברק, ירושלים, גדרה והנגב פועלים ומעניקים שירותים מעולים בתחומי הרפואה, הסיעוד, הפרא-רפואה, השיקום, החינוך המיוחד ופעילויות הפנאי.

ניתן להתלוות לילדים לטיולים וסיורים מקומיים או להצטרף אליהם ולבלות יחד את החופשה.
מוזיקה, שירה, מופעים, ריקודים ועוד. הם רק חלק קטן מן הדרכים המומלצות כדי להביא את האור והשמחה לילדים במסגרת בקור באחד מסניפי עלה.

בארגון מדגישים כי התנדבות לטווח קצר לא אפשרית במצבם של דיירי עלה, לוקח להם זמן להתרגל לאנשים חדשים ולכן באפשרותם לקבל מתנדבים לתקופה של חודש ומעלה בלבד.

בית הגלגלים

עמותת בית הגלגלים עוסקת בשילוב הנכה בקהילה והפיכתו לחבר פעיל ותורם (כולל שילוב במעגל העבודה והיצירה). העמותה מאפשרת פעילות בסביבה תומכת של המדריכים/המלווים אשר הנם מתנדבים, תוך מתן דגש על פיתוח היכולות החברתיות ועצמאותם של החניכים, כמו גם על האפשרות לבלות וליהנות ככל חבר בן גילם שאינו נכה.

היות והחניכים זקוקים לעזרה פיזית רבה, משתתפים בכל קבוצה מספר מדריכים השווה למספר החניכים, מערך ההדרכה מופעל כולו על ידי מדריכים מתנדבים. בארגון מספרים כי כ- 400 מדריכים מתנדבים מגיעים ממקומות שונים בארץ, רובם סטודנטים מתחומים שונים כהנדסה, כלכלה, פסיכולוגיה, רפואה ומחשבים. המתנדבים משקיעים כ-160,000 שעות התנדבות בכל שנה בית הגלגלים.

ההתנדבות בבית הגלגלים דורשת מלבד רצון גם התמדה ורצינות, בארגון דורשים התחייבות של שנתיים מראש, כשהם מציינים שבדרך כלל הן נמשכות הרבה מעבר לכך.

קו לחיים

עמותת קו לחיים נוסדה כדי לסייע לילדים נכים וחולים בתסמונות קשות. פרויקט חונכות אישית הינו אחד מעמודי התווך של העמותה, ומטרתו- ליווי שוטף לילדים נכים וחולים לאורך כל השנה. עמותת קו לחיים משבצת מדי שנה 300 חונכים אישיים בהיקף של עשרות אלפי שעות התנדבות. מעורבות מתנדבי העמותה בשיפור חייהם של הילדים החולים תוך מעורבות והטמעת ערכים של אחריות חברתית בקרב בני הנוער הבריאים, הם חלק ממטרות העמותה.

הפרויקט מספק לילדים מסגרת חברתית תומכת ומלווה. במסגרת החונכות מוצמד לכל ילד חונך אישי אשר בנוסף לליווי השבועי בבית החניך יוצאים השניים לפעילויות מיוחדות, ימי כיף, מחנות קיץ וחורף ועוד. בארגון מספרים כי הקשר שנוצר בין השניים לעתים קרובות נמשך אל מחוץ לגבולות הארגון ונפוץ לראות את השניים יחד באירועים משפחתיים. הקשר של ילד חולה וילד בריא מגביר את תחושת השייכות ומצמיח את שני הצדדים.

שמחה לילד

שמחה לילד הינה עמותה שהוקמה בשנת 2004 במטרה לסייע לילדים חולים ובני משפחותיהם, תוך מתן דגש על ליווי אישי של הילדים לאורך תהליך האשפוז והשיקום, ובניית סביבה חברתית לילדים. פעילויות העמותה השונות נותנת מענה לקשת רחבה של צרכי הילדים ובני משפחותיהם.

במסגרת פעילויות העמותה השונות פעילים בכל שבוע כ300 מתנדבים, וכ600 מתנדבים באירועים השונים כל השנה. ניתן להתנדב לחונכות אישית קבועה, סיוע בלימודים לילדים שמפסידים לימודים בבתי החולים והשתתפות באירועים חד פעמיים.

יד שרה

לאלו שמעוניינים לסייע לחולים אך אווירת בתי החולים קשה להם ניתן להתנדב בארגון יד שרה עוסק כבר עשרות שנים בהשאלת ציוד רפואי לשיפור איכות חייהם של אלו שנאלצים להתמודד עם בעיות תפקודיות. בארגון מתנדבים כ-6000 מתנדבים ברחבי הארץ אך ביד שרה מסבירים כי תמיד יש צורך במתנדבים נוספים, "כל אדם שני בישראל נעזר ביד שרה, ולכן יש צורך במתנדבים רבים כדי לתת שרות לכל אדם. ישנם מתנדבים שפורשים מהתנדבות ויש צורך במתנדבים חדשים במקומם, וישנו צורך לתת שרות נוסף לעוד אנשים או להרחיב את שעות הפעילות", מסבירים בארגון.

ביד שרה מעדיפים מתנדבים שמוכנים לעשות זאת פעמיים בשבוע ורוב ההתנדבות היא לטווח ארוך ולא באופן חד פעמי. בארגון יש צורך במתנדבים מסוגים שונים ורשימת דרושים מתעדכנת כל הזמן במשרות ההתנדבות הנדרשות.

תכלית

אופציה נוספת במקרה וקשה לכם להתנדב בבתי חולים ודומיהם, תוכלו לסייע בהתנדבות בעמותת 'תכלית' העוסקת בסיוע למשפחות נזקקות, ליתומים ולאלמנות. הארגון מופעל ע"י צוות מתנדבים ונוסד באוגוסט 1998. הארגון תומך בכ-1800 משפחות נזקקות ובכ-12,600 ילדים ברחבי הארץ.

ניתן להתנדב ולסייע באריזת סלי מזון במרכזי האריזה של הארגון בירושלים.

ותזכו למצוות!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן