לא קלה דרכם: על האתגרים הקשים של טיפולי הפוריות

סביב שולחנות החג, מאחורי הרכילות המשפחתית, קיימים זוגות רבים שמנסים להתמודד עם טיפולי הפוריות. לפעמים ההצלחה לא מגיעה, לעתים מאוחר מדיי. על האתגרים, הקשיים והתקוות

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 28/03/13 16:32 יז בניסן התשעג

לא קלה דרכם: על האתגרים הקשים של טיפולי הפוריות
SHUtterstock, צילום: SHUtterstock

שולחן לילה הסדר ערוך, המשפחה כולה סביבו - וגם הם. פה ושם לוטשים עיניים, מביטים לפעמים ברחמים. כ-15% מהזוגות שמנסים להיכנס להריון סובלים מבעיות פוריות אשר אינן מאפשרות להם להביא ילד לעולם. טיפולים פולשניים ויחס החברה, מביאים זוגות רבים לתסביך נפשי וגופני של ממש. בעוד שהם מבקשים חירות, גופם ממשיך לכלוא אותם פעם אחר פעם.

"כאשר בני זוג ללא בעיית פוריות ידועה אינם מצליחים להכנס להריון במשך שנה של נסיונות, הרופאים ממליצים להתחיל בתהליך של בירור", מסבירה לכיפה דפי קורן, יועצת ומלווה זוגות ויחדים בתהליכי פוריות . "בתהליך זה, שני בני הזוג עוברים בדיקות על מנת לדעת האם ישנה בעיה באי הכניסה להריון. האשה עוברת בדיקות דם ובדיקות פיזיות כדי לאשר שאין בעיית פוריות והגבר מופנה לבדיקת זרע. והיה והתגלתה בעיה אצל אחד או שני בני הזוג, בהמלצת הרופא הם מתחילים במעקב ביוץ בו מבררים מתי האשה מבייצת ובאותו הזמן מונחים בני הזוג לקיים יחסי אישות. במידה והאשה אינה נקלטת מספר חודשים למרות התיזמון המדוייק, ניתן לעבור לשימוש בהורמונים לחיזוק הביוץ ובהמשך להזרעה ואם גם אז אין הריון בדרך כלל ימליץ הרופא לעבור להפריה חוץ גופית".

עם אילו קשיים מתמודדים אותם זוגות?

"תהליך הפוריות הינו תהליך מורכב מאוד שכולל התמודדות לא פשוטה בכמה רבדים: השלמה עם העובדה שהגוף בוגד בנו ולא מבצע את תפקידו בדרך טבעית. אשה בריאה מהר מאוד מגלה את עצמה מסתובבת במסדרונות בתי חולים, עוברת פרוצדורות שונות, שיכולות לכלול גם הרדמה, זריקות לעצמה וכו, והופכת ל‘חולה‘. בנוסף ישנה תחושת בושה עקב אי עמידה בציפיות החברה והמשפחה המורחבת.

קושי אמיתי בהגעה לאירועים משפחתיים (צילום: shutterstock)

”גם ביחסים הזוגיים מתעוררים לפתע לחצים, האשמות או רגשות אשמה של שני בני הזוג, שפוגעים כמובן ביחסי האישות. במידה והאשה לוקחת הורמונים, יכולה להיות השפעה פיזית ונפשית כמו השמנה ושינויים קיצוניים במצבי הרוח. תחושה של חוסר שליטה בגוף בפרט ובחייה בכלל וחוסר וודאות לגבי האם ומתי תכנס להריון ויהיה לה ילד. כל אלה מעוררים תחושת אכזבה וכישלון אם הטיפול אינו מצליח, כמו גם קנאה בקרובות משפחה, חברות ואפילו נשים ברחוב שהן בהריון או יולדות. כתוצאה מכך קושי אמתי להגיע לאירועים משפחתיים ועל אחת כמה וכמה בריתות".

בעיות הפוריות אינן פוסחות על המגזר הדתי, אחד המקומות שמאגדים את אותם זוקות ומעניקים להם תמיכה הוא פורום פוריות באתר כיפה. נעה שפר (33) היא מנהלת את הפורום ומכירה את המציאות הזו מאוד מקרוב. במשך ארבע שנים ניסו, היא ובעלה, להיכנס להריון. לאחר שבמהלך טיפולי הפוריות היא נקלעה לסכנת חיים של ממש, הם החליטו להפסיק את התהליך ולפנות לאימוץ.

”זוגות שלא מצליחים להיכנס להריון לא ממהרים לחשוף זאת, מה שמוביל אותם לתחושת בדידות“, מתארת שפר, "הפורום שלנו הוא מקור מידע ותמיכה מצוין וכולם שם עוברים שלבים דומים. הרבה זוגות בוחרים לא לשתף משפחה וחברים והפורום הוא מקום מצוין לשתף ולקבל חיבוק וירטואלי ובעיקר לגיטימציה". נושא הליגטימציה, מתברר, עולה לאחת בפורום. שפר אומרת כי "צריך להבין שלאישה שקשה עם זה שכל האחיות, הגיסות והחברות בהריון וילדו. בפורום זה לגיטימי שקשה, והקנאה גם היא לגיטימית, ולגיטימי שפתאום האמצע היום היא בוכה בלי סיבה ושאין לה כוח לנקות לפסח. חברי הפורום מקבלים את הכל בלי טיפת שיפוטיות". שפר מספרת כי בפורום חברים זוגות שמנסים כבר קרוב לעשור להיכנס להריון - ללא הצלחה. יש זוגות שמתמודדים עם תקופת זמן ארוכה אף יותר.

לפעמים מתחשבים בגברים ומתעלמים מצרכי האישה (צילום: shutterstock)

טיפולי הפוריות דורשים פעולות כואבות וחודרניות שנעשות בגוף האישה, סיבה שמציעה שפר לנוכחותן הגבוהה של נשים בפורום. מלבד זאת, קורן, יועצת הפוריות ושפר, מנהלת הפורום, סבורות כי בחברה הדתית תסכול בעיות הפוריות מתעצם. "בני זוג דתיים מצופים להביא ילד לעולם כבר בשנת הנישואים הראשונה וקשיים בכך יכולים לגרום ללחצים על בני הזוג", מסבירה קורן, "עוד התעצמות היא בעקבות הנושאים ההלכתיים שנכנסים לתהליך, למשל אשה שמבייצת בזמן נידה או איסור על מתן זרע לבטלה, דבר שנדרש בבדיקות". שפר מוסיפה על דבריה כי "החברה שלנו מאוד מעודדת פוריות ויוצרת תחושה של שונה ואחר בקרב זוגות ולכן רבים מהם מוצאים את הפורום כבית חם ונעים כי שם הם כמו כולם".

שפר, האם הדיונים ההלכתיים עולים בין חברי הפורום?

"בהחלט, הרבה מאוד. טיפולי הפוריות מתחילים מבדיקות זרע וחלק מהרבנים לא מתירים זאת ויורו קודם כל לקחת הורמונים כדי לא להגיע לכך. זה מעורר הרבה מאוד מרמור וכעס בקרב הזוגות ובעיקר בקרב הנשים, כיוון שמשמעות הפסיקה היא שאישה תתחיל בתהליכים מאוד קשים בעוד שיתכן שהבעיה היא בכלל בגבר. אחד השמות שעולים לדיון בפורום הוא הרב יובל שרלו, שבניגוד לרב בורשטיין ממכון פוע“ה, דווקא מתיר הוצאת זרע לצורך טיפולי פוריות. מלבד האיסור ההלכתי אני גם מבינה את המשמעות הקשה והמעמד הזה של בדיקת זרע לבחור ישיבה. אולם אני לא בטוחה שכולם מבינים מהי המשמעות הקשה של טיפולי פוריות לאישה דתיה שהגוף כבר לא שלה אלא של הרופאים. כל הצוות מכיר אותה לפניי ולפנים, תרתי משמע, והיא הופכת חשופה וחדירה. גם בה צריך להתחשב“.

"כשהבעל רגיש למצוקות אשתו, יש סיכוי גדול יותר להצלחה", הרב שרלו (צילום: יחצ)

הרב יובל שרלו מסביר, בראיון לכיפה, כי הבעיות הראשוניות של זוגות שמתמודדים עם טיפולי פוריות - אינן מתחילות בהלכה. הרב שרלו, חבר בוועדת הפונדקאות ובוועדות גנטיקה נוספות, המשמש כמובן גם כראש ישיבת פתח תקווה ומלווה בנושא זוגות רבים, אומר כי ”מדובר תהליך ארוך, מתיש, מתסכל, מכאיב, ומאוד מאוד קשה לבני הזוג. יש צורך בתמיכה הדדית עצומה, באמון, באמונה, בדביקות ובתשוקה, וכאשר בני הזוג הולכים ביחד, ובעיקר הבעל רגיש למצוקות של אשתו, למשמעויות של הטיפול ההורמונאלי. רק אז יש סיכוי גדול יותר להצלחה".

הרב שרלו, היכן בכל זאת נכנס הקושי ההלכתי?

”ההלכה נכנסת בשלב הבא, שאלת עצם טיפולי ההפריה כמו מגבלות גיל, מעמד אישי וכדומה, הסיכונים לאישה, הוצאת שכבת זרע כלומר עצם ההוצאה והדרך לעשות זאת, הפיקוח וההשגחה על הטיפול, דיני טהרת המשפחה בעת הטיפול, המשמעות ההלכתית של 'הריון יקר' וכדומה. מול כל אלה עמדתי היסודית היא דברי רחל אמנו 'הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי'. לאמור, נקודת המוצא היא שיש לעשות את כל מה שאפשר ומותר, גם בהליכה לצדדי קולות הלכתיות, כדי לאפשר לזוג לחבוק פרי בטן משלהם ויש קולות כאלה בהלכה. זו נקודת המוצא, וכמובן יש לבחון כל מציאות הלכתית בפני עצמה".

טיפולי הפוריות עוסקים בגופם של בני הזוג אך לא פחות מכך גם בנפשם. קורן טוענת כי "כשנשים או זוגות נכנסים לתהליך של טיפולי פוריות, פעמים רבות, החלק של ההתמודדות הנפשית נזנח. ישנה התעסקות רבה בצדדים בירוקרטיים נדרשים כמו אישורי קופת חולים, קניית תרופות, קביעת תורים - ופחות התייחסות לרבדים הנפשיים. לדעתי, כדי לשמור על בריאות נפשית וזוגית, חשוב לפנות את משאבי הזמן והאנרגיה ולהתייחס גם לרבדים אלו שהם בלתי נמנעים בתהליך. לצערי, זוגות רבים שעוברים את התהליך, מגיעים לסופו עם שמחה גדולה על הולדת התינוק, אבל עם זוגיות שנפגעת בעקבות זאת". ישנן אף תופעות של זוגות שלאחר שהצליחו להביא ילד לעולם התגרשו בעקבות הזוגיות שקרסה עקב כך.

לא להזניח את הצד הנפשי (צילום: SHUtterstock)

דפי קורן עוסקת בליווי הנפשי של אותם זוגות ועושה הכל על מנת שאלה ישקיעו לא רק בגופם אלא גם בנפשם ובמה שמתחולל ביניהם במסגרת מערכת היחסים הזוגית. "אני נפגשת עם נשים, גברים וזוגות שעוברים את התהליך", מסבירה קורן, "בפגישות, אנחנו מדברים על ההיבטים הנפשיים. מטרת השיחות היא להקל על האדם או הזוג בתקופה המורכבת אותה עובר ולדבר על הקשיים, ההתמודדות ולהקל בתהליך. עולים נושאים כמו את מי לשתף בטיפולים ועד כמה לשתף או מה קורה כשלמשל, ישנה בעיית זרע והאשה צריכה לעבור את מרבית הטיפולים, כולל פרוצדורות לא נעימות, הזרקת הורמונים ועוד. איך היא מרגישה לגבי זה - האם קורבן, האשמה, כעס? ואיך בן הזוג מרגיש - אשם או מסכן? בעיקר, איך שומרים על הזוגיות ועל אורח חיים תקין".

דווקא תקופת החגים הפכה קשה במיוחד לזוגות המתמודדים עם קשיי הפוריות, לאור העובדה כי רבים מהם מתביישים או מבקשים להסתיר את מצבם מפני משפחותיהם. "אנחנו משחקים אותה שמחים, זוגות רואים שהתייחסות סביב השולחן מיועדת מופנית בעיקר כלפי הילדים ולבשורות טובות ושנה אחרי שנה אין לך לא בשורות ולא ילדים", משתפת שפר, "לזוגות כאלה יש תחושה של ריק. הטיפול זה הזרקות והרדמה מלאה ושאיבה והתאוששות - ואין יותר כואב מהעובדה שזה לא מביא לשום תוצאות. את עושה השתדלות משקיעה ומתפללת ושום דבר.

”הפורום מלא בנשים חזקות שבמשך שנים רבות מנסות וזה פשוט לא הולך להן. למרות הפורום התומך, אין כמו משפחה. משפחה צריכה להוות אוזן קשבת ולגלות רגישות. יש זוגות שאוהבים שמחזקים אותם ויש שלא והמשפחה צריכה לצעוד בין הטיפות. הכי חשוב להביע בפניהם אמפטיה לא משנה מה קורה. דווקא עכשיו, בפסח, זו תקופה קשה. אל תתנו להם להתמודד לבד".

לפורום פוריות בכיפה

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il