לאן הם נעלמו: זבולון אורלב

לכבוד הבחירות הממשמשות החלטנו לחפש את חבר הכנסת לשעבר מטעם המפד"ל אז והבית היהודי כיום, זבולון אורלב, שנעלם מעיני התקשורת לאחר פרישתו מהחיים הפוליטיים לאחר הפסד בפריימריז הקודם ליו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט

חדשות כיפה ענבל לרנר 29/12/14 17:08 ז בטבת התשעה

לאן הם נעלמו: זבולון אורלב

שם: זבולון אורלב

מקום מגורים: ירושלים

איפה הוא היה?
אורלב כיהן כמזכ"ל המפלגה וכחבר כנסת מטעמה החל מהכנסת ה-15. מתפקידיו הבולטים: שר הרווחה, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה, יו"ר הועדה לזכויות הילד, יו"ר סיעת המפד"ל, מנכ"ל משרד החינוך ומנכ"ל משרד הדתות.

מה אתה עושה היום?
"אך ורק דברים שאני רוצה ואוהב לעשות ובעיקר מתנזר מאד מכל פעילות פוליטית". אורלב מדגיש. "בראש ובראשונה, חזרתי להיות איש משפחה שמקדיש הרבה זמן לילדים ולנכדים. דבר שני, אני אוסף חומר של 44 שנות פעילות, מתוך מטרה להעלות את הדברים על הכתב באיזה שהוא שלב, אין כרגע לוח זמנים ואני לא עובד בלחץ. דבר שלישי, אני פעיל בכמה וכמה גופים ציבוריים בפרופיל נמוך מאד ותורם את זמני לתועלת הציבור, בארגונים כמו 'בטרם' בטיחות ילדים, גם בוועד המנהל של המכללה האקדמית שערי משפט בהוד השרון ובארגון מלב"ב, ארגון שמטפל בקשישים חולי אלצהיימר. אני משמש כדירקטור ויועץ בכמה גופים שאני מאד תומך במטרותיהם. גם היום אני עובד באינטנסיביות, ההבדל הוא שאני מחליט בלי אילוצים מתי, למה ואיפה. כמובן לאחר שנים רבות העול הציבורי ירד מהכתפיים ומרגישים הקלה רבה".

איזה הישג זכור לך במיוחד מפעילותך?
"זה כמו ששואלים אבא איזה אחד מבין עשרת הילדים שלו הוא אוהב הכי הרבה. אני יכול להצביע על דברים שאני תומך בהם וגאה בהם. לדוגמא כשהייתי המנהל הראשון והמייסד של מדרשית עמליה בירושלים שקלטה את הבנות המחוננות בחינוך הממלכתי דתי ועד היום אני נהנה לראות את הבוגרות ברחבי הארץ, מבחינתי זה דבר שאני לא יכול לשכוח אותו. ועוד דבר, בתקופת היותי שר הרווחה שמתי דגש על השארת האדם שמטפלים בו בתוך הקהילה, בין אם מדובר בילד, זקן, נכה או אדם עם לקות שכלית ורגשית. במקום לשלוח את האדם למסגרות סגורות עשינו מאמץ גדול להשאיר אנשים אלה בקהילה ובמקביל לתת לקהילה אמצעים כדי לטפל באותם אנשים".

"גזרתי על עצמי לא להתייחס לשאלות פוליטיות"

הפריימריז בהם לא נבחרת ובסופם פרשת מהחיים הפוליטיים גרמו לכך שעזבת בטעם מר?
"מיד כשהוחלט על בחירות פנימיות במפד"ל הודעתי שאם לא אבחר ליו"ר המפלגה אפרוש מהחיים הפוליטיים, מאחר והרגשתי שמיציתי את אפשרויות הפעילות במסגרת תפקיד שכבר מילאתי בעבר, אני לא יודע אם יש עוד מישהו בציונות הדתית ששירת במגוון כל-כך רחב של תפקידים למשך שנים ארוכות. חשבתי שארבע עשרה שנה כחבר כנסת זה די והותר ולכן ההחלטה הייתה החלטה מודעת. לקחתי בחשבון שיש אפשרות שלא אבחר, ומי כמוני, אדם שעמד לבחירה פעמים כה רבות, ידע שאין שום בטחון שאבחר, גם אז עוד לא ידעתי מי יהיו המועמדים. אני אדם דמוקרטי, מקבל את הכרעת הציבור. וכך גם אמרתי באותו ערב. אני מסתכל אחורה בתחושת סיפוק והכרת הטוב.".

מה דעתך על התופעה של ריבוי מועמדים לפריימריז של הבית היהודי?
"גזרתי על עצמי לא להתייחס לשאלות פוליטיות".

לדעתך יכול להיבחר ראש ממשלה דתי בעתיד הנראה לעין?
"אני לא רואה שום מגבלה על איש שומר תורה ומצוות להיבחר לאיזה שהוא תפקיד במדינת ישראל מכל סוג שהוא. נשיא בית משפט עליון, רמטכ"ל, ראש ממשלה, ועוד. לדעתי התנאים היו קיימים כבר מאז היווסד קום המדינה. גם נשיאה עוד לא הייתה בישראל, ואין שום מגבלה לכך.

ונפתלי בנט יכול להיות?
"אני אדם דעתן ונזהר מאד בלשוני, וכאמור החלטתי לא להתייחס לשאלות פוליטיות. אני כותב מאמר פעם בחודש בעלון 'שבת ושבתו' ונזהר מאד לא להיכנס שם לפוליטיקה. למרות שיש אנשים שקוראים בין השורות".

חסר לך האקשן הפוליטי והתקשורתי, במיוחד עכשיו בתקופת בחירות?
"מאד לא חסר. לא רק שלא חסר, אני מלא בעולם חדש שאני מוצא בו סיפוק גדול מאד ומרגש הרבה יותר".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן