כך תעברו את הבגרות בתנ"ך בשלום

זו אחת הבחינות המיותרות והקשות ביותר שעומדת בפני תלמידי התיכונים הדתיים. כתרופה למכה, גיבשנו עבורכם כמה טיפים ללא תשלום. בהצלחה!

חדשות כיפה אלעד רותם, כיפה 02/06/13 10:13 כד בסיון התשעג

כך תעברו את הבגרות בתנ"ך בשלום
ccarlstead-cc-by תצלום אילוסטרציה, צילום: ccarlstead-cc-by תצלום אילוסטרציה

שלושה ימי תורה ניתנו לישראל - יום מתן תורה, יום הבגרות בתנ“ך והיום שלאחריו (בו שוכחים את החומר). ולכן, חג שמח, מפני שהיום יחל יום בגרות התנ“ך בו יבחנו ילדי ישראל על שלל ספרי התנ"ך ומפרשיו ויום לאחר מכן ישכחו כאילו מעולם לא למדו דבר. כפי שכבר אמרו חז"ל: "שבעה קווים מיותרים ירדו לעולם, אחד נטלה הבגרות בספורט ושישה נתלה הבגרות בתנ"ך".

בעוד הבגרות בתנ"ך בבתי הספר החילונים היא לא יותר מ"כה עשו חכמנו", בבתי הספר הדתיים היא מעמסת מקורות ומפרשיהם כך שציוניהם של ילדי ישראל בהתאם. אז רגע לפני שתוריד לעצמך את ממוצע תעודת הבגרות, אתר כיפה שמח להגיש בפניך, תלמיד יקר, מספר טיפים לצליחת הבגרות האימתנית.

1

אם המתנת עד אתמול בערב להתכונן לבחינה, כנראה שהרב יואל בן נון או פרופסור יאיר זקוביץ' אתה כבר לא תהיה. האמת שגם הטיפים לא יסייעו לך יותר מדי. אבל היי, תמיד תוכל להתנחם בעובדה שהם גם לא ממש יועילו לחבריך.

2

רבים הם פרשני ישראל, או לפחות המורים המלמדים אותם, שלעיתים מסר הפסוקים חשוב להם יותר מפשוטו של מקרא. כאשר לא מדובר בפרשנים כמו הרשב"ם או אבן עזרא תמיד תוכל לזכור שהנקודה הסופית היא העיקר, דרך הוכחת המסר לא באמת קריטית ורק תבלבל אותך. מה עושים? לוקחים פרשן וזוכרים את המסר שברצונו להעביר. מכאן והלאה משימתך בבגרות היא להעביר את המסר מתוך הפסוקים, כאשר יצירתיות ודמיון פרוע היא היתרון הגדול שלך. הרבה לכתוב ולהמציא, בסוף, איכשהו, תכוון לדעת גדולים.

3

גם הבוחן הוא בן אדם. ממש כפי שהחרשן של הכיתה העביר לך את סיכומיו בכתבם הקטן והצפוף, שיותר משלמדת אותם - בהית בבלאגן שבהם - כך גם הבוחן הבודק את הבגרות. בעת הבחינה, ולא משנה כמה באמת אתה יודע, תכתוב ותמלא את המחברת כאילו אין מחר. כתב קטן וצפוף שזור בפסוקים ומילים גבוהות כמו "משמעות אימננטית", "לא מיניה ולא מקצתיה" ו"סבור אני כי" יעשו את העבודה. כשמדובר בבני אדם, בעיקר העייפים שבהם, הסגנון עולה על התוכן. כל מטרתך היא לגרום לבוחן העייף, שזוהי המחברת ה-35 שהוא בודק הערב, לבהות במחברת הבחינה ולהגיד "ריבונו של עולם, בלאגן בלאגן אבל לפחות הוא יודע".

4

עם שני הטיפים האחרונים כבר הגענו לפחות לציון 65, זה אמנם מעט אך הרבה יותר מיתר חברי הכיתה. כל שנותר לך הוא להכין דפי ”שליפים“, צילומי סיכומים באייפון ולהתיישב ליד התלמיד הנכון. לא נו, קצת כבוד לעצמך.

להצלת הבגרות בתנ"ך אין כמו הכנה מקדימה. בבגרויות מסוגה של הבגרות בתנ"ך מה שבאמת יקבע לך את הציון הוא ציון המגן. בעוד ציון הבחינה ניתן ולך תחפש את החברים שלך במשרד החינוך, ציון המגן ניתן על ידי המורה לתנ"ך. כן כן, אותו מורה שכל שיעור ניגשת אליו, לחצת את ידו ואמרת, "התאמצתי להקשיב והיה שווה". אותו מורה שבסופו של כל מבחן ומתכונת ציינת "נהנתי מן הלימוד לבחינה. תודה". אותו מורה שלאחר מתן ציון המגן ניגשת אליו ואמרת לו "כבוד הרב, מה לא תעלה לי חמש נקודות על השתתפות בכיתה, נעליים חדשות וחיוך כובש?".

אז זהו, אלו היו הטיפים שיסייעו לך, או שלא, לצלוח את הבגרות בתנ"ך. נכון, הבגרות בתנ"ך היא אחד המכשולים הגדולים לתעודת בגרות מכובדת שכל מטרתה היא להפוך אותך מתלמיד חכם לחמור נושא ספרים. מצד שני, נכון שיש תילי תילים של חומר לימוד, אך מצד שני מדובר בספר הספרים שלנו. הקשר האחרון והיחיד שלנו כיום עם ההוא שברא את העולם ומחזיר את נשמתנו כל בוקר למרות שבנינו, לא תמיד מגיע לנו. יכול מאוד להיות שתכשל בבגרות, ותכנע בעת לימוד הררי הפרשנים אבל עזוב, קח לך כמה סיפורים, כמה פירושים שאהבת במיוחד נצור אותם בליבך וחשוב עליהם גם בזמנך הפנוי. בעוד שכולם יקבלו ציון נושק ל-60 אתה תקבל אולי לראשונה תורה משל עצמך. "תורה דיליה“.