כבוד הרב, אפשר להתחתן?

הדרך לחופה עוברת בלשכת הרישום לנישואין. סוג של 'כתובה מנהלתית', אם תרצו. לאן? מתי? איך? הכל על רישום לנישואין. כתבה שלישית בסדרה.

חדשות כיפה צוות לקראת חתונה 07/10/07 00:00 כה בתשרי התשסח

כבוד הרב, אפשר להתחתן?
shutterstock, צילום: shutterstock

בימים בהם נישואין כדת משה וישראל אינם דבר של מה בכך, דומה שיש צורך מיוחד בבירוקרטיה שתעשה סדר בכל הבלאגן. אך בירוקרטיה, מה נעשה, לעולם תישאר בירוקרטיה, וכדרכה, יש והיא מאירה להם פנים ומקצרת תהליכים, ויש- והיא מייסרתן בייסורים...

הדרך לחופה עוברת בלשכת הרישום לנישואין. סוג של 'כתובה מנהלתית', אם תרצו. לאן הולכים, ומתי? מה צריך להביא ולאן? האם כדאי ללכת למועצה הדתית של החתן או של הכלה?

בחירת לשכת הרבנות

ראשית, תאלצו לבחור באיזו עיר אתם מעוניינים להרשם לנישואין. על פניו, הבחירה הזו אינה קשה כלל, ובאופן שרירותי כזה או אחר תאמצו אל ליבכם את אחת הערים- של הארוס או הארוסה. לרוב, הבחירה הזו באמת תהיה קלה ואף חסרת משמעות. אמנם, במחלק מהמקרים תוכלו לחסוך לעצמכם זמן יקר, אם תבחרו ברבנות הנכונה. כיצד בוחרים?

אם שניכם גרים באותה העיר, כנראה שנישלו אתכם מאפשרות הבחירה. באפשרות השניה, בדרך כלל תעדיפו לבחור להרשם לנישואין בעיר הקטנה יותר מבין השתיים. הסיבה לכך היא, שהעומס בלשכות הרישום בערים הקטנות פחות, והתהליכים זריזים יותר. ובכל זאת, כל מקרה לגופו. יש לזכור, כי 'עיר החתן' או 'עיר הכלה', הם הערים הרשומות לכם בספח תעודת הזהות לפחות חצי שנה טרם מועד הרישום לנישואין.

הוצאת תעודת רווקות ברבנות

לאחר שעמדתם בגבורה בהחלטה הראשונה, ובהנחה שאינכם גרים באותה עיר, ילך מי מכם שהוחלט שלא ללכת לרישום נישואין בעירו, ויפנה אל לשכת הנישואין (בעירו) על מנת להוציא תעודת רווקות. ללא תעודה זו לא תוכלו להתחיל את תהליך רישום הנישואין. לצורך הוצאת תעודת רווקות תידרשו להצטייד בתעודת זהות הכוללת ספח, 2 תמונות פספורט מעודכנות, 2 גברים יהודיים המכירים אותך, ותעודת נישואין או כתובה של ההורים. יוצאים מן הכלל הם אלו שהוריהם נרשמו לנישואין באותה עיר, והם יכולים לוותר על חיפוש תעודת הנישואין של ההורים בבוידעם. במעמד נשגב זה תדרשו להיפרד מ- 135 ₪ סך הכל. אין הנחות.

רישום לנישואין

בין 3 חודשים ל- 45 יום לפני מועד החתונה, מצויידים בתעודת הרווקות של אחד מכם, אתם יכולים לצעוד סמוכים ובטוחים לעבר לשכת הרבנות בה בחרתם לבצע את רישום הנישואין. אם יש לכם חשש כלשהו שאתם הולכים לבלות שם כאילו מדובר בתור של משרד הפנים, קחו עמכם ספר טוב, משחקי חברה, או פשוט את הארוסה שלכם (משהו שכנראה, יהיה שם ממילא). במרבית המקרים, כאמור, הפעולה הזו לא אמורה לגזול מכם זמן רב מדי. במקרה והכל הולך כשורה תוך 20-40 דקות תהיו מוכרים כרשומים לנשואים. גם לכם יש צד בארגון התהליך הזה, לכן כדאי לזכור להביא מהבית את כל הדברים שצריכים:

  • תעודות זהות (של שניכם) עם ספח

  • 3 תמונות פספורט לכל אחד מכם

  • כתובה תעודת נישואין של הורי בן הזוג שגר במקום (אלא אם כן ההורים נרשמו באותה לשכת רישום)

  • תעודת רווקות (אלא אם כן לא הייתם צריכים להוציא כזו)

  • 2 עדים המכירים את שניכם (או 2 עדים לכל אחד)

בשלב הזה, תוסיפו להוצאות החתונה 600 ₪. תוכלו להנות מהנחת 40% (ולשלם 360 ₪) אם אתם חיילים, בנות שירות לאומי, סטודנטים, תלמידי ישיבה, עולים חדשים (בשנתיים הראשונות לעלייתכם), או מטופלים במשרד הרווחה.

ללשכת הרישום לנישואין כדאי לבוא מוכנים עם שם הרב המחתן, לאחר שדיברתם איתו ואישרתם את תאריך החתונה, ועם ידיעה מינמלית שהוא אכן מורשה לחתן. נכון ליום כתיבת הכתבה, כלל רבני צוהר עדיין מורשים לחתן, אך לטענת גורמים ברבנות מצב זה עלול להשתנות בקרוב. הכלה תישאל על מדריכת הכלות שלה, ותקבל פתקה בה תצטרך להחתים את מדריכת הכלות על ההדרכה שעברה אצלה. במקרה שאין לכלה מדריכת כלות- היא תישלח לאחת מטעם הרבנות.

תיטיבו לעשות אם תירשמו לעצמכם את הטלפון הישיר של רשם הנישואין, במקרה שתרצו לשאול שאלות נוספות במהלך הדרך.

קבלת הכתובה

שההתרגשות מתגברת, שהלחץ עולה לכם לראש, ובבית אתם רק מטפסים על הקירות- זה הזמן ללכת לקחת את הכתובה. עוד שתרשמו לנישואין יגדירו לכם מתי לעשות זאת, בדרך כלל כשבועיים לפני מועד החתונה. למפגש זה אין צורך לבוא בזוג, ומספיק שאחד מכם ימלא את המשימה. זו ההזדמנות להגיש ללשכה את האישור ממדריכת הכלות.

לאחר שיודיעו לכם, כצפוי, שרישום נישואיכם עבר בשלום, וכעת אתם נשואים (בירוקרטית) רשמיים, תעברו במהרה לטקס קבלת הכתובה. לרבנויות שונות כתובות שונות, חלקם יפות ביותר ואינן מביישות שום כתובה קנויה ומעוטרת. אם הסתפקתם בזו- מה טוב. אם אתם מעוניינים במשהו אישי ואחר (ועולה קצת יותר)- תוכלו למצוא אותו כאן. לכתובה הרשמית ילווה טופס הקרוי 'עותק כתובה', אותו תמלאו מתחת לחופה, ותגישו לרבנות כאשר תבואו לקבל את תעודת הנישואין.

תעודת נישואין

שלב אחרון בדרך המפרכת. כולם אכלו ושבעו, כבר יצאתם מחדר ייחוד, ואפילו התזמורת כבר קיפלה את הכלים. אל תמהרו, יש זמן לספור את כל הצ'קים ולפתוח את כל המתנות. יש גם זמן לחכות עוד כמה ימים. כשבועיים לאחר החתונה, אתם מוזמנים לצעוד כזוג נשוי אל עבר רשם הנישואין במקום בו נרשמתם, ולבקש את תעודת הנישואין. לעתים, התעודה תהיה מוכנה אף קודם, ולעתים זה יקח מעט זמן יותר. העצה היעוצה- להתקשר לפני ולבדוק.

תעודת הנישואין היא המסמך המאשר את הסטטוס החדש אליו הגעתם. איתו תיגשו למשרד הפנים, לבנק, ולמוסדות נוספים אשר יהיו זקוקים להוכחה אמיתית בדיו שחור על מה שכבר פשוט וברור לכם מאליו- נישואיכם. מזל טוב!

יש לכם מה להוסיף? טיפים? תגובות? שתפו אותנו!

עוד בסדרה:
התארסתם? מזל טוב, אבל מה עכשיו?
איך נועצים נעץ בלוח שנה? הכל על קביעת תאריך לחתונה!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן