ילדים חורגים לבית הספר

רגע לפני "הטקסים המשעממים"... של יום השואה ולפני שמישהו במשרד החינוך ייטול עוד מנה של ריטלין שרה בר אשר בטיפים תזונתיים ובריאותיים ליום השואה

חדשות כיפה שרה בר אשר 27/04/14 17:54 כז בניסן התשעד

ילדים חורגים לבית הספר
יחצ, צילום: יחצ

רגע לפני "הטקסים המשעממים"... של יום השואה ולפני שמישהו שם במשרד החינוך ייטול עוד מנה של ריטלין, קבלו את משנתי הסדורה בנושא הפרעות קשב וריכוז.

תרופות: תתפלאו! אני לא מתנגדת למתן תרופות לצורך טיפול בהפרעות קשב וריכוז. זאת, כיוון שישנם מיקרים שזה הדבר היחיד שיכול לעזור. חוץ מזה, אם כבר יצא לילד שלכם שם של "שובב עם לב זהב", נטילה של התרופה לפרק זמן מוגדר מראש, יכולה לשנות את התדמית שלו בעיני החברים, המורים ובעיקר בפני עצמו. כשהיחס כלפי הילד ישתנה, גם ההתנהגות שלו תשתנה. לכן, תנו לו לחוות חוויות חיוביות למשך תקופה שתגדירו מראש. שימו לב! אם בעיית הקשב והריכוז לא כוללת גם היפראקטיביות, מצבכם טוב יותר. בית הספר לא יפעיל עליכם לחצים. במקרה הזה, מדובר בבעיה שלכם ושל ילדכם. אתם לא מפריעים למהלך התקין של בית הספר, לכן אתם יכולים לטפל בבעיה בקצב שמתאים לכם. בנוסף, העדיפו את התרופות בעלות האפקט של שחרור מושהה, למרות שהן יקרות יותר. אין טעם ללחוץ על כפתור השהיה לפרק זמן של כחמש שעות כשבסופן הר הגעש מתפרץ. במיוחד כשהלימודים לא מסתיימים בשעה זאת. המטרה היא ליצור אפקט שמתמשך לאורך כל היום. גם מעבר לשעות הלימודים. חוץ מזה, שילדים שמקבלים את התרופה מהדור הישן, לא אוכלים באותן שעות שבהן התרופה משפיעה. אבל, מה לעשות שדווקא השעות האלה, הן השעות שהכי חשובות מבחינת התזונה. אני מאמינה שאף הורה לא רוצה לפגוע בגדילה ובמסת השרירים והעצמות של ילדיו.

טיפול פסיכולוגי: זכורה לי אמא שסיפרה לי בדמעות איך היא בזבזה חמש שנים והמון כסף עבור טיפול אצל פסיכולוגית מאוד מומלצת. ידוע לי גם על שיטה שבה בית הספר שולח את הילד לטיפול אצל פסיכולוגית, כאשר הפסיכולוגית משקיעה חלק ניכר מהזמן בשכנוע ההורים למתן תרופות. לא בשביל זה אתם משקיעים ממיטב כספכם ומזמנכם. אם בחרתם בטיפול פסיכולוגי, תבחרו רק כזה שיכול להשיג תוצאות בפרק זמן קצר. או שתפנו אל השיטות מהרפואה המשלימה.

טיפול טבעי: קיימים הרבה טיפולים טבעיים שעשויים להשפיע על ההתנהגות והלמידה של הילד. ישנם תרגילי התעמלות, הקשבה למוסיקה ייעודית, קינסיולוגיה חינוכית, רכיבה על סוסים, ביופידבק ע"י מחשב ועוד. לכו רק על טיפול שקיבלתם עליו המלצות וכזה שנותן ההמלצה, יכול להעיד באופן חד משמעי שהטיפול עזר. אם הבעיה היא ADHD (הפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות), אין לכם יותר מידי זמן להתנסות בשיטות השונות, כיוון שבית הספר רוצה לראות את התוצאות. ויפה שעה אחת קודם.

מזונות אסורים: המוח כמו שאר אברי הגוף, ניזון ממזון. אם תזינו אותו באבות מזון מזיקים, הוא לא יוכל לתפקד כפי שאתם מצפים ממנו. המוח "פוגש" את המזון כל יום במשך כל היום. לכן, אל תזלזלו בקשר בין התפריט של הילד לבין היכולות הקוגניטיביות שלו. לא השתכנעתם? תנסו את זה על עצמכם. החליטו שבמשך שבוע אתם לא שותים ואוכלים שום דבר שיש בו חומרים מעוררים כגון סוכר וקפאין ותראו לבד איך זה משפיע על השקט שלכם. כעת, תהיו מספיק חזקים בשביל לתת לילד תפריט שלא כולל רכיבים מעוררים. חוץ מזה, תמיד אומרים לכם שדווקא הילדים האלה מאוד חכמים. אז תנצלו את העובדה הזאת. דברו איתם על הקשר שבין תזונה והתנהגות. ותזכו לשיתוף פעולה מצדם.

הנטורופתית שרה בר אשר, מייסדת וראש בית הספר "בריאה" לרפואה משלימה במכללת "אורות ישראל" באלקנה ומרצה בנושא "תזונה ותעשיית המזון". Barasher@zahav.net.il.

http://www.orot.ac.il/Elkana/special-programs/Naturopathy/Pages/Naturopathy.aspx