יום של מתנות! והחלטות טובות

ראש השנה הוא יום הולדת של כולנו, לבריאת האדם. בראש השנה נקבע השפע החדש על העולם כולנו, על כל אדם ואדם, על כל משפחה, ועל המציאות כולה

חדשות כיפה אודליה מימון 08/08/13 10:22 ב באלול התשעג

יום של מתנות! והחלטות טובות
Ayala Moriel-cc-by, צילום: Ayala Moriel-cc-by

לכל אחד מאתנו ישנו יום המיוחד רק לו. יום שבו הוא נרגש קצת יותר מתמיד, יום שמעורר מחשבה, יום של עצירה והתבוננות, יום שמחה והודיה, יום המסמל כי צמחנו בשנה!

אז לרגל יום הולדתי, כמה תובנות ומחשבות על יום הולדת ועל שנה חדשה שאנו עומדים בפתחה.

****

פעמים רבות ניתן להבחין בתופעה כי ככל שאנשים גדלים ומתבגרים, כך הם מנסים להסתיר את הגיל שלהם, ומתקשים לקבל אותו. יש אנשים למשל שלא מוכנים לענות לשאלה "בן כמה את/ה?", או כאלו שחווים קושי גדול אל מול הגיל שהולך ועולה.

אמנם ניתן להבין את ההרגשה הזו ביחס לגוף, כיוון שהגוף הוא חומרי, ובכל שנה נדמה כי הוא "מזדקן", כלומר נשארו לו פחות שנים לחיות. היהדות, לעומת זאת, מתייחסת ליום הולדת בצורה הפוכה לגמרי: "רוב שנים יודיעו חכמה", כך היה מצטט הר' מליובאווטיש כאשר היה מברך. כל יום הולדת הוא סימן כי צמחתי בשנה! בכל שנה אנו צוברים עוד חכמה, עוד הבנה, עוד התפתחות, עוד תובנות, עוד ידיעות ועומק. כשאנו מתבוננים על הדברים בצורה כזו, אנו מאפשרים לעצמנו לשמוח, להודות ולהינות מכל שנה שעוברת, ואנו מתפתחים בתוכה!

יום של בחירה

ראש השנה הוא יום של - "ראש". הראש כידוע הוא האיבר המרכזי בגופנו, הוא האחראי על פעילותם של כל האברים. כל תפקודי האדם מושפעים מהמוח, ובלעדיו אין לנו יכולת לתפקד. לראש, להתחלה, יש תפקיד מרכזי בהשפעתו על המשך החיים שלנו.

יום ההולדת וגם יום נישואין, אלו הם ימים של ראש. יום הולדת הוא 'הראש' של החיים האישיים שלי. היום שבו החליטו שהעולם זקוק לי, שיש לי מה לתת ולהשפיע פה. כמו כן, גם יום הנישואין הוא יום של "ראש". 'הראש' של חיי הזוגיות והמשפחה שלנו. מתוך הבנה זו , חשוב ליזכור כי ימים אלו הם ימים של עוצמה, וכדאי לנצל אותם להחלטות טובות, לבחירה מחודשת במה שחשוב לי ולהתבוננות על השאיפות שלנו בדרך.

ההחלטה היא חלק עיקרי בתהליך החיים שלנו. היא זו המציבה את התמרורים המכוונים אותנו לקראת השנה החדשה, האישית או הכללית. כך שגם אם טעינו או סטינו מהדרך, אנו יכולים להיזכר בתמרורים שבחרנו לעצמנו, ולעלות חזרה למסלול.

יום של מתנות

בעוד חודש, בראש השנה, נחגוג כולנו ביחד יום הולדת. ראש השנה הינו יום בריאת האדם. היום שבו כולנו נולדנו. בראש השנה נקבע השפע החדש על העולם כולנו, על כל אדם ואדם, על כל משפחה, ועל המציאות כולה. אך לא רק בראש השנה נקבע עבורנו שפע חדש. כך קורה גם ביום ההולדת האישי שלנו, וביום הנישואין. יום הולדת הינו ראש השנה הפרטי- שלי, ויום הנישואין הוא יום ההולדת של הזוגיות והמשפחה שלנו. כאן נולדנו מחדש - והפכנו לשניים שהם אחד. מציאות חדשה ירדה לעולם - הבית שלנו. וכך בכל יום נישואין מחדש, יש לנו הזדמנות לקבל שפע חדש ומבורך.

בעולמנו נהוג כי ביום ההולדת אנו מעניקים מתנות זה לזה. במנהג המתנות אנו רוצים להביע את ההרגשה הפנימית שאנו מעריכים, מוקירים ואוהבים את אותו אדם שגדל בשנה. מעניין לראות כי נושא המתנות ביום ההולדת מופיע כבר בספר תהילים: "אני היום ילדתיך, שאל ממני- ואתנה" (תהילים פרק ב', ז). בורא עולם מזמין אותנו ביום הולדתנו - 'תבקשו ממני, תשאלו ממני- ואני אתן לכם!'.

ביום ההולדת אנו מוזמנים לבקש. לבקש שמחה, לבקש בריאות, לבקש זוגיות, לבקש פרנסה או כל עניין אחר. יום הולדת הוא יום של מזל. מזל שאנו חפצים כמובן שיהיה מברוך וטוב. אך מה בדיוק הכוונה במילה מזל? מזל מלשון נוזל. המזל הוא כמו נוזל היורד ומשפיע עלינו מלמעלה למטה. המזל הוא זכייה בדבר שאינו נובע מהשקעה או מאמץ דווקא. אלא הוא השפעה טובה, ברכה וכוח שאנו מקבלים מלמעלה - במתנה!

יום הולדת הינו יום מיוחד שבו מזלו של האדם גובר (ירושלמי, ראש השנה). דווקא בשל כך הברכה הפשוטה "מזל טוב", מקבלת משמעות גדולה יותר. אנו מבקשים כי המזל הגובר ביום זה יהיה מבורך, מוצלח וטוב מאוד!

בראש השנה, או בכל יום אחר של 'ראש'- העיקר הוא החיבור השלם בין שני החלקים הללו. החלק הבוחר, המתבונן והמבקש, והחלק המקבל מזל ושפע חדש. עוד לפני יום ההולדת, יום הנישואין או ראש השנה, יש לנו תפקיד עיקרי. להתבונן ולחשוב מה אנו רוצים לקבל, איזה מזל אנו מאחלים לעצמנו. איזו מתנה אני רוצה? איזה מזל אני מבקש לעצמי? לאיזה כיוון אני שואף? מה יעזור לי? ומהם הרצונות שלי באמת? כאשר אנו מתכוננים לקבלת המזל החדש, אנו מגדילים את היכולת לקבל אותו ולנצלו בצורה הטובה ביותר, על מנת שייתן לנו את הכוח להמשיך לצמוח ולגדול בעצמנו.

ההתכווננות הזו היא חלק מההתחלה החדשה שכולנו צועדים בה.

אנו נמצאים כעת בתחילתו של חודש אלול. החודש שבו אנו מתכוננים לשנה החדשה. חודש של התבוננות אישית, של החלטות, של בקשות, של רצונות ושאיפות חדשות. חודש אלול הוא ההכנה לקראת המזל והשפע החדש שעוד פחות מחודש יאיר עלינו ועל העולם כולו.

שנזכה לחודש מבורך, להחלטות טובות, ולהרבה מתנות מבורכות. מזל טוב!