חקלאים עולי אתיופיה יחזרו לעסוק בחקלאות המסורתית

שנים אחרי עלייתם ארצה, בני העדה האתיופית רצו לחזור ולעסוק בחקלאות ולגדל את הגידולים המסורתיים שגידלו בעבר. במשרד החקלאות ומשרד הכלכלה הכינו עבורם תוכנית מיוחדת לליווי והכנת התוכנית העסקית

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/02/17 10:26 יז בשבט התשעז

חקלאים עולי אתיופיה יחזרו לעסוק בחקלאות המסורתית
יואב ניר, סטודיואב, צילום: יואב ניר, סטודיואב

עולים רבים מאתיופיה עסקו בחקלאות טרם עלייתם ארצה. כשעלו לישראל שוכנו במבנים במרכזי ערים ומרכזי קליטה, הרחק מפיסת אדמה לזרוע ולקצור בה. לאחרונה החלה קבוצה של עולים ותיקים להתגעגע לימים בהם עסקו בעבודת האדמה- לתבלינים, לצמחי המרפא, ולשאר הגידולים שהיו להם ואין להשיג בארץ.

יעקב אלמו ואחיו, אורי בן-ברוך החליטו להקים התאגדות חקלאית יחד עם חבריהם. הם פנו למשרד החקלאות בבקשה לסייע להם למצוא שטחי חקלאות, וכן למשרד הכלכלה בבקשה לסיוע מקצועי, זאת על מנת שיוכלו להגשים את חלומם ולגדל צמחי מרפא, תבלינים. גולת הכותרת ברצון לעסוק בחקלאות היה גידול 'טף' - דגן נטול גלוטן, דל קלוריות ועשיר בברזל ממנו ניתן לאפות לחם ולהפיק משקאות אלכוהוליים.

מטעם משרד הכלכלה ליוו את הקבוצה יועצי "מעוף" מטעם הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שסייעו לחברי קבוצת 'אדיס עלם' להפוך להתאגדות חקלאית. אמש (ראשון) הסתיים ברמלה קורס ייחודי שפותח במיוחד עבורם, כולו בנושא חקלאות ובשפה האמהרית. לצד נושאי החקלאות למדו המשתתפים גם תחומים חשובים נוספים כגון זכויות וחובות משפטיות, שיווק ועוד.

בערב השתתפו בין היתר שר החקלאות אורי אריאל וחה"כ אברהם נגוסה שגם נשאו דברים.

השר אורי אריאל אמר כי "אחד האתגרים הגדולים ביותר בענף החקלאות כיום הוא להעלות ולחזק את הרצון להמשיך את המסורת החקלאית רבת השנים. קבוצת 'אדיס עלם' היא קבוצה של חקלאים אידיאליסטיים שמחזירים עטרה ליושנה ורוצים לחזור לעסוק בחקלאות ולהעניק נופך ייחודי לענף החקלאות".

חה"כ אברהם נגוסה: "החזון של החקלאות המסורתית-אתיופית התגשם. זה קרה רק בזכות החזון, ההתמדה והנחישות שהוצגה כאן. יזמות זה דבר מבורך וצריך להשקיע בנושא בוודאי שמדובר על יזמות בקרב עולים. אני מברך את כל העוסקים במלאכה ומאחל לכולם הצלחה בהמשך".

חוני נתן, מנכ"ל מעוף: "ראינו כאן שיתוף פעולה מיוחד בין משרד הכלכלה לבין משרד החלקאות לטובת הצלחת המיזם. אני מקווה שפעם הבאה שאפגוש אתכם זה יהיה בשטח שהוקצה ונוכל ליהנות מהגידולים שתגדלו".