התארסתם? מזל טוב, אבל מה עכשיו

המדריך שילמד אתכם איך לארגן מסיבת אירוסין, ויהפוך אתכם לאמרגנים קטנים שמרימים אירוע בסדר גודל שקשה להתבייש בו. כתבה ראשונה בסדרה.

חדשות כיפה צוות לקראת חתונה 12/09/07 00:00 כט באלול התשסז

התארסתם? מזל טוב, אבל מה עכשיו
השלב הבא אחרי האירוסין, צילום: shutterstock

לא מספיק שנדרש מכם מאמץ רב כדי לשבור את המיתוס של 'לי זה לא יקרה' (ושוב: זה קרה...), אתם אמורים במהרה, ללא כל הכשרה או השכלה מתאימה, להפוך לאמרגנים קטנים ולהרים אירוע בסדר גודל שקשה להתבייש בו. איך מתחילים? למי פונים? מה מחפשים? המדריך המפיק הוירטואלי של 'לקראת חתונה' יוביל אתכם ישר אל החופה. כתבה ראשונה בסדרה.


התארסתם?

כן, כן , אני יודע שהתארסתם. זוהי אינה שאלת חידוד כדי שתעקלו את המצב החדש יותר טוב. חלקכם בוודאי נמצאים רגע לפני האירוסין, ומתלבטים כיצד לחגוג את הארוע הנוכחי. האם לעשות משהו צנוע ויפה? כמה אורחים מזמינים לארוע כזה, ומה עושים בו בכלל?

הטקס

את אירוע האירוסין מקובל לחלק, לפחות אצל אחינו יוצאי עדות אשכנז, לשני אירועים מרכזיים בפני עצמם: ראשון בהם הוא ה'וורט', בו נפגשים הורי החתן והורי הכלה, מכירים ביניהם ודנים כיצד ניתן לסייע לחתן והכלה להקים את ביתם החדש. בעבר (ואף כיום במספר מקומות) נהוג היה לחתום באירוע זה על 'שטר תנאים', שאינו אלא סיכום דברים בין משפחות החתן והכלה (לא להתבלבל את הכתובה נותנים מתחת לחופה ביום החתונה). השלב המשלים לוורט, האירוסין, צמח בשנים האחרונות להיות כארוע בפני עצמו ממש. אמת, כי אין משמעות הלכתית כלשהי לאירוסין (או 'שידוכין', כפי שהם נקראים במקורות), אך כיום היא מהווה את יריית הפתיחה לחגיגות החתונה. מעתה ואילך, חתן וכלה יקרא לכם.


במקומות רבים נהוג להוסיף באירוסין גם את 'שבירת הצלחת' המסורתית. מקובל כי שתי האמהות, זו של החתן וזו של הכלה, שוברות יחדיו צלחת. שבירת הצלחת מסמלת הן את חורבן ירושלים, כפי שאנחנו מציינים בכל שמחה שהיא, והן את המשמעות העמוקה יותר של אירוע האירוסין כולו: האדם נדרש 'לשבור' את עצמו, לצאת ממשפחתו, מביתו, וכל זאת על מנת להתחבר עם זוגתו, ולבנות איתה ביחד 'צלחת' חדשה. כדרכם של מנהגים אהובים, גם שבירת הצלחת זוכה לשדרוגים משמעותיים, ובמקומות רבים מעטרים את הצלחת בפסוקי חתונה ושמחה שונים (דוגמאות ניתן לראות בדף פסוקים להזמנה). את חלקי הצלחת השבורה מחלקים החתן והכלה לאורחים, ובמיוחד לרווקים שביניהם, סימן לאיחול שיזכו גם הם במהרה 'לשבור צלחת'...

איפה עושים את זה? בבית שלי או בבית שלה? 150 מוזמנים או אירוע משפחתי מצומצם? ומה כולם יאכלו? ואם הם לא אוהבים חביתת ירק (הדבר היחיד שאתם יודעים להכין לפני שהתחתנתם!)??

כלל ראשון ואחרון לאירוסין: אין כללים. אתם, ביחד ובשיתוף ההורים, תקבעו את מה שמתאים לכם, והרי לכם ההזדמנות הרשמית הראשונה לקבל החלטות משמעותיות בחיים ביחד. אנחנו, רק נציג את האפשרויות הקיימות:

  • אירוע אחד- לאלו מכם המעוניינים לסיים את כל הסיפור בערב אחד קצר ולא לעשות יותר מדי רעש, זוהי האופציה המושלמת. תוכלו להפגיש את הוריכם ומיד אחר כך לקרוא לחברים שיבואו לעשות שמח. אם ההורים כבר מכירים ואינם מרגישים צורך להיפגש שוב, תוכלו לדלג על הקטע הזה- וישר להתחיל לרקוד.

    למה כן?

    כי זה חוסך המון אנרגיות

    כי זה חוסך משאבים, שעוד תצטרכו

    למה לא?

    כי חצי ערב עם החברים זה קצת מדי בשבילכם

    כי ההורים גרים בצפון, והחברים בדרך לאילת

  • שני אירועים- אם אתם אוהבים להשקיע בכל דבר בפני עצמו, תוכלו לחלק את הארוע לשני חלקים שונים: בערב אחד תהיו עם ההורים, תשקיעו בהם ובהכרות המתפתחת בין שני המשפחות. בערב אחר, תזמינו את החברים ותשמחו. חלקכם יעדיפו לעשות אירוסין למשפחה ואירוסין לחברים, הכל בהתאם לרצון ולאפשרויות העומדות בפניכם.

    למה כן?

    כי כל אחד מקבל את הזמן הראוי לו

    למה לא?

    כי אירוע האירוסין יכול להימרח הרבה זמן..


איפה?

  • בבית! אין כמו להקים בית בתוך הבית. אנשי המסורת יאמרו לכם שמקובל לקיים את האירוסין בבית הכלה, אך כמובן שהכל נתון לשיקולכם. זה נחמד, זה מקנה אופי ביתי וחמים לאירוע, וזה בדרך כלל עומד במסגרת תקציב צנועה ומכובדת.


    למה כן?

    כין אין כמו בבית!

    למה לא?

    כי אתה מסופק אם 120 חברים יכנסו בסלון של של חמותך לעתיד

     

  • באולם קטן - אולם בית כנסת, מתנ"ס, בית העם או כל מקום אחר שיכול לאכלס את כמות האנשים המיועדת יכול להתאים. האולם לא צריך להכיל יותר מתאורה (ומזגנים בקיץ), כסאות , ואיזו נקודת חשמל לטעון את המצלמה של אבא.

  • אולם קצת פחות קטן - החלטתם ללכת עד הסוף- יפה לכם. אולמות שונים, המאכלסים עד כ- 200 איש, נמצאים בדרך כלל במרכזי הערים ומתאימים מאוד לארועים כאלו. במקום כזה בהחלט תהיו נינוחים יותר, מכיוון שאמא לא תצטרך להכניס הביתה כל כך הרבה אנשים ולהאכיל אותם.


מה עוד?

  • אוכל - נקודה משמעותית יחסית בחתונה, אך הרבה פחות באירוסין. איפה שלא תעשו, תוכלו תמיד להגיש ביסלי, במבה וקולה וכולם (או לפחות החברים הצעירים) ישמחו. האפשרות השניה היא להזמין קייטרינג לארוחה מלאה, לפחות לאורחי המשפחה הקרובה, ובין שתי נקודות הקיצון יש מגוון אפשרויות- החל מירקות, פיצוחים ועד פשטידת פטריות ומוקפצים בנוסח ארגנטינאי. כן, אפשר גם חביתת ירק.
  • מוזיקה- בהנחה שהחלטתם לוותר על הלהקה באירוע הזה (מפתיע!), תוכלו להיעזר במגוון אפשרויות להנעים את הערב: מחשב רגיל מחובר לרמקולים דרך מגבר (ניתן להשאיל או לשכור מגמ"ח) יעשה עבודה לא רעה. אם אתם רוצים משהו אותנטי יותר תוכלו להשתמש בחברים הכשרוניים שלכם, שישמחו להרקיד את החבר'ה. גיטרה, תוף כזה או אחר, וכל מה שמצטרף איתם יתקבל בברכה.


שכחנו משהו? יש לכם טיפים נוספים? שתפו אותנו!