השתמטות? רוב מוחלט של בוגרות החמ"ד מסתפקות בשנת שירות אחת

דו"ח נרחב של "נאמני תורה ועבודה" מצביע על תמונת מצב עגומה ביחס לאחוזי ההתנדבות של בוגרות החינוך הממלכתי דתי: פחות מ-20% מהן מתנדבות לשנתיים של שירות לאומי או לשירות צבאי

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 16/10/12 15:36 ל בתשרי התשעג

השתמטות? רוב מוחלט של בוגרות החמ"ד מסתפקות בשנת שירות אחת
ששון תירם, צילום: ששון תירם

מחקר שמפרסמת תנועת "נאמני תורה ועבודה" מצביע על נתונים עגומים ביחס לאחוזי ההתנדבות בקרב בוגרות החינוך הממלכתי דתי בישראל. על פי הנתונים, פחות מ-20% מבוגרות החמ"ד מתנדבות לשנתיים של שירות לאומי או לשירות צבאי. כרבע מבוגרות החמ"ד משרתות בצה"ל, ומאידך כ-75% מהבנות המשרתות בשירות הלאומי מסתפקות בשנת שירות אחת ואינן ממשיכות לשנה שנייה.

בוגרות רבות של החמ"ד משרתות בתפקידים הנחשבים כאיכותיים ובהתאם לכך גם אחוזי הקצונה בקרב בוגרות החמ"ד הינם גבוהים בהרבה מהממוצע הצה"לי. "תופעה זו מלמדת על השינוי בסוג בוגרות החמ"ד המתגייסות לצה"ל עליו הצביעו פעילות עמותת אלומה: עלייה באחוז המתגייסות דווקא בקרב בנות האולפנות והתיכונים היוקרתיים", נכתב בדו"ח.

(צילום: מתוך חוברת הסבר לשירות הלאומי)

הדו"ח אף בחן את המשך דרכם של תלמידי החמ"ד, והצביע על כך שפריחת המכינות הקדם צבאיות הדתיות הצליח להרחיב באופן ניכר את מידת ההשתלבות של בוגרי החמ"ד שלא מצאו את דרכם בישיבות ההסדר. מגמה נוספת עליה הצביע הדו"ח היא גידול משמעותי בעשור האחרון במכינות הקדם-צבאיות ובתלמידיהן, בעיקר במכינות הקדם צבאיות הכלליות בהם כרבע מהתלמידים הינם בוגרי החמ"ד.

על פי הנתונים, רק 60% מתלמידי החמ"ד מגיעים ממשפחות המזדהות במובהק עם ערכי החמ"ד ואילו 25% מגיעים ממשפחות מסורתיות או חילוניות ו-15% מגיעים ממשפחות חרדיות או חרדיות-לאומיות.

על סמך מדדים שונים מציינים בדו"ח כי כמות התלמידים טעוני הטיפוח בחמ"ד הינה גבוהה בהרבה מכמות זו בחינוך הממלכתי וזאת מכיוון שהרקע החברתי-כלכלי הממוצע של תלמידי החמ"ד הינו נמוך יחסית. בסוף הפרק סקרנו את קליטת העלייה הנעשית בחמ"ד, בעיקר של עולים ממוצא אתיופי.

"הנתונים מצביעים על מגמה מבורכת המתרחשת בחמ"ד של לקיחת אחריות על אוכלוסיות חלשות יותר", נטען בדו"ח, בו הובהר כי בעקבות הנתונים, כאשר באים לבחון את הישגי החמ"ד, הרי ש"חשוב לזכור שנתוני הפתיחה של אוכלוסיית התלמידים הלומדת בחמ"ד הינם נמוכים יותר".

הדו"ח אף בחן את הישגי תלמידי החמ"ד בבחינות הבגרות, בו נטען כי המציאות ההישגית טובה למדיי, זאת "במיוחד לאור אחוז התלמידים הגבוה בחמ"ד של תלמידים מרקע חברתי-כלכלי נמוך". הנתונים המעודדים, מבחינת החמ"ד, הינם אחוז הזכאות הגבוה לבגרות, הרמה הגבוהה יותר של המקצועות בתעודות הבגרות בחמ"ד ואחוז המצטיינים הגבוה. מנגד, נתונים שניתן לשפר באופן משמעותי בחמ"ד הינם האחוז הנמוך יחסית של הזכאים לתעודת בגרות העומדת בדרישות הסף של המוסדות להשכלה גבוהה בישראל, ותחום המדעים בו החמ"ד נופל במעט מהחינוך הממלכתי.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן