השיער שלכם, החיוך שלהם

חולים רבים במחלת הסרטן יעידו כי דווקא נשירת השיער הכאיבה להם יותר מכל הטיפולים המורכבים. עמותת "זכרון מנחם" מנסה לעשות חסד: לתרום שיער ולהעלות חיוך על פניהם של החולים

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 25/11/12 21:47 יא בכסלו התשעג

השיער שלכם, החיוך שלהם
זכרון מנחם, צילום: זכרון מנחם

"נשירת השיער הייתה התופעה הקשה ביותר איתה התמודדתי בתקופה בה לקיתי בסרטן“, מספרת ביתיה רוזנברג - והיא ממש לא היחידה. מבוגרים וצעירים שלוקים במחלת הסרטן, מלבד הכאבים והטיפולים שמבטלים את שגרת יומם, נתקלים בתופעת נשירת השיער ומתארים אותה כחוויה קשה מנשוא.

ביתיה רוזנברג (20) משדרות החלימה לא מזמן ממחלת הסרטן ממנה סבלה כמעט שנה וכיום לומדת משחק וריקוד. "החיים שלי נעצרו למשך שנה", היא מתארת את תקופת המחלה, "סתם כך הייתי גוזרת את השיער ופתאום הוא מתחיל לנשור. הייתי צריכה ללכת עם כובעים. לבנות זו חוויה קשה הרבה יותר מאשר לגברים, הרי השיער הוא סימן ההיכר שלנו. ללא השיער שלי הרגשתי אחרת לגמרי, פתאום התקשורת עם העולם שונה. התחושה היא שאני פתאום חשופה, בנות מסתירות עצמן מאחורי השיער שהוא גם דרך ביטוי שלהם לאמירה משלהן ופתאום יש תקשורת ישירה - וזה היה נורא קשה“.

כמו רוזנברג, גם את אורלי שרגא (22) מקריית ארבע ”תפסה“ המחלה בעיצומו של השירות הלאומי. כיום היא סטודנטית שנה שלישית לניהול ושיווק אך היא לא יכולה לשכוח את התקופה ההיא, שהייתה רוויה בטיפולים קשים שהשביתו אותה למיטתה. גם היא מתארת את נשירת השיער כחוויה הקשה במיוחד. "זה מאוד קשה למרות שזה לא כאב פיזי", היא מנסה להסביר, "נשירת השיער זה סממן חיצוני, זה הסטראוטיפ של חולי הסרטן ולפתע אני אומרת לעצמי 'הנה זה קורה לי'. פשוט לא נעים ללכת ברחוב. לכן אני רואה חשיבות עליונה מאוד ב'זכרון מנחם', חשוב בעיקר לחוסן הנפשי. זה חוסך התמודדויות שלא חסרות ומה שאפשר לחסוך אז כדאי".

עמותת 'זכרון מנחם' הינה העמותה היחידה בארץ המתרימה שיער לצורך הכנת פאות לילדים ונוער חולה סרטן. בשנה שעברה הוחלט בעמותה לצאת בקמפיין ארצי על מנת לחשוף את נושא תרומת השיער וחשיבותו. לאור הצלחת המבצע הוחלט השנה לקיים מבצע מקביל גם בקרב הקהילות היהודיות בארה"ב, צרפת ואנגליה ובעיקר בישראל בקניון מלחה, מבצע שיערך מהיום עד יום שלישי.

בעמותה מסבירים כי חולי סרטן צעירים אשר מאבדים את שיערם בעקבות הטיפולים הכימותרפיים, מתביישים ונמנעים מלבוא בחברה. הפאה היא פתרון המסייע להם להרגיש נינוחים יותר ולצאת מביתם בהרגשה משופרת. להכנת פאה אחת דרושות כ- 7 תרומות שיער, כל תרומת שיער צריכה להיות באורך של 30 ס"מ. ב'זכרון מנחם' מקפידים שהפאות המוכנות לילדים החולים יותאמו לסוג השיער שלהם ובאיכות הגבוהה ביותר, כדי שהילד או הילדה יוכלו לטפל בפאה בעצמם בבית. עלות הכנת פיאה איכותית רק מתחילה ב 7,000 שקלים.

מעיין שאודר פסברג (32) מירושלים היא אחת הנשים שתרמו את שיערן במסגרת הפרויקט. ”לפני שהתחתנתי הארכתי שיער ולאחר מכן היו חסרים לי שתי סנטימטר לתרומה והחלטתי שאני מחזיקה מעמד ולא מסתפרת וחודשיים - ואז תרמתי“, היא מספרת בשמחה. "נכנסתי לאתר של 'זכרון מנחם' וראיתי מישהי מחזיקה צמה ביד ובמקום לזרוק את השיער במספרה, הוא הולך למקום טוב יותר". באתר של 'זכרון מנחם' ישנה רשימה של עשרות מספרות ברחבי הארץ שם ניתן להסתפר ולתרום את השיער כאשר לא רק המסתפר עושה זאת בהתנדבות אלא גם הספר שמעניק את שירותו בחינם.

מעיין, לנשים רבות השיער הוא קודש, הוא סמל לנשיות והן חוששות מלאבד אותו, לא חששת גם את?

"מה יותר קודש מלתרום את השיער לחולת סרטן? לאישה בריאה השיער יגדל, אישה חולה לא יכול לצאת מהבית. אם לאישה בריאה השיער הוא קודש אז קל וחומר לאישה חולה שאין לה שיער והולכת בחוץ. זה רק מחזק את הטענה שלי. מעבר לכך, כשהגעתי אל המספרה תכננתי יחד עם הספר את התסרוקת שיעשה לי ויצא ממש מקסים. מאז אני הולכת רק אליו".

"זה מאוד חשוב בעיקר לבנות שבוחרות פחות לשתף על המחלה שלהן", אומרת ביתיה, "זה הופך את המצב לכזה שאין מבטים ברחוב ואת נראית נורמלית לכל דבר. כשחליתי בסרטן כל הזמן התעסקתי בעצמי וכך גם כולם מתעסקים בי וזה מאוד לא נורמלי והרגעים האלה שאת הולכת ברחוב בלי שיתעסקו בגוף שלך הם רגעים חשובים שהפאה מעניקה לחולת סרטן. אפילו התעסקות בשיער בבוקר, האפשרות לעשות צמה או קוקו ולא לקום אל המראה ושוב לראות קרחת. זה הופך את המצב לקצת יותר נורמלי".

העשייה של ”זכרון מנחם“ לא עוצרת רק בתרומות השיער, כמובן. העמותה מלווה את החולים ואת החולות לאורך תקופת המחלה, ההתאוששות והריפוי. ”מדובר באנשים כמוך, יש מי שמבין אותך ואת השפה שלך ויודעים מה זה כאבי הבטן בבוקר כי הם כמוני, מסבירה אורלי ומספרת ברגשות תודה על החברות שליווה אותה: "הן הגיעו לכל טיפול ועשו לי גם 'מלווה מלכה' כדי שאשכח מהקושי. אובדן השיער הוא אובדן נפשי ולכן אני אומרת למי שמתלבטת אם לתרום שתעשה את זה, כמה חודשים וזה גודל בחזרה".

"אני רוצה למסור מסר לאומה", אומרת ביתיה בהפתעה, "תפתחו את העיניים, סרטן זה לא תמיד מוות, ישנם רבים שמבריאים. כשנכנסתי לזה החלטתי לקחת את הדברים הצדדים הטובים שיש".

אלו צדדים טובים יש במחלת הסרטן?

"לפתע גיליתי שהעולם מלא באנשים מקסימים. אנשים טובים שהיו קרובים אלי וגם רחוקים שאוהבים אותי ומנסים לעשות לי טוב".

ביתיה מספרת על אנשים רבים שנתקלה בהם במהלך המחלה שסייעו ורצו להושיט יד, גם כאלה שלא ממש הכירה. תרומות השיער ל'זכרון מנחם' הן עוד עדות לעולם האנשים הטובים עליו ביתיה מספרת. עולם שממש כמו מעיין לא מבין מה יותר קדוש מלתרום שיער, שלנו הוא כל כך טבעי וברור מאליו אך להם, ובעיקר להן, הוא עוד אוויר לנשימה ברצף ההתמודדות הלא פשוט הזה עם מחלת הסרטן.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il