הרעל הלבן: הרב יהושע שפירא מדבר על מחלת הסכרת

ראש ישיבת ההסדר ברמת גן לא מסתיר את המחלה שפרצה אצלו במהלך תקופת ההתנתקות. בשיחה עם כיפה הוא מדבר על הכל: הדקירות היומיומיות, התזונה המיוחדת והשאלות האמוניות בעקבות המחלה. ראיון

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 26/11/12 09:47 יב בכסלו התשעג

הרעל הלבן: הרב יהושע שפירא מדבר על מחלת הסכרת
ויקיפקדיה ללא זכויות, צילום: ויקיפקדיה ללא זכויות

במרכז חדרו הקטן של הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת ההסדר ברמת גן, עומד הליכון גדול שתופס את מרבית חלל החדר. כמעט מדי יום שהרב שפירא נועל נעלי ספורט ויוצא לעוד שעת כושר אינטנסיבית. אם הוא רוצה וגם אם לא, הרב יהושע פשוט חייב את זה. לפני שבע שנים לקה במחלת הסכרת ומאז הוא נמצא, במה שהוא מכנה, "מאבק". מאבק של דיאטה קפדנית, זריקות יומיומיות, נפילות סוכר וחולשה פתאומית רגע לפני שיעורים בישיבה ועוד.

במהלך תכנית ההתנקות מעזה החל הרב שפירא לרזות באופן קיצוני, מה שהתלווה בסימנים מדאיגים נוספים. לאחר מספר בדיקות התגלתה הסיבה לרזון הקיצוני, הרב יהושע לקה במחלת סוכרת הנעורים, הלבלב שלו חדל מלתפקד. האם יש קשר בין ההתנקות למחלתו של הרב? "סבירות גבוהה מאוד שכן", הוא עונה, "גם אחרי מלחמת לבנון השנייה נרשמה עלייה דרמטית של חולי סוכרת באזור הצפון". הלחץ והמתח הנפשי שיצרה תכנית ההתנתקות בנפשו של הרב שפירא נתנו אותותיהם בדמות המחלה הכרונית.

כעת הוא מוכן לדבר על הכל, גם על המחלה, כדי שחולים אחרים ידעו שהם לא לבד. בכל שנה מתגלים במדינת ישראל כ-30,000 חולי סוכרת חדשים וכ-2,500 איש מתים ממנה. כ-500 אלף איש בישראל לוקים בחלה ורק בעשור האחרון 14 אלף מהם עברו כריתת גפיים. בעולם לוקים מעל ל-347 מיליון ובשנת 2006 הכריז האו"ם על מחלת הסוכרת כמגיפה עולמית, לא פחות.

"אני מודה כי הרבה מאוד מהקשיים שסוכרת נעורים מביאה עמה נחסכו ממני", אומר הרב שפירא בשיחה עם כיפה, "בתור בן אדם מבוגר יש לי יכולת לקבל את החיים עם הסוכרת וזה הרבה יותר פשוט לי מאשר לבני נוער שמתמודדים עם מתחים לא פשוטים ועם תרבות מערבית שאוכלת הרבה מאוד מתוקים ופחמימות". את המתחים אולי חסך לעצמו הרב שפירא אך את הדקירות הרבות במהלך היום הוא נאלץ לבצע. "אני צריך בכל יום לעשות כמה בדיקות דם כדי לבדוק מה מצב הסוכר בדם, בדיקות הכוללות דקירות באצבע", הוא מסביר, "יש הרבה פרמטרים שמשנים את מצב הסוכר כאשר הפרמטר המרכזי הוא מה אכלתי ומתי".

על הרב שפירא, כמו חולי סכרת רבים, להיות במעקב חסר פשרות אחר כל פיסת מזון שנכנסת להם לגוף. על פי כמות הפחמימות והסוכרים שיש בכל מאכל הם יודעים את כמות האינסולין שעליהם להזריק. "אני לא אוכל אורז ולא תפוחי אדמה וכמעט שלא אוכל לחם. ככל שאני אוכל יותר כך אני מזריק יותר. הצורך לשמור על איזון סוכרים בדם במשך תקופה ארוכה זו התמודדות כבדה למי שעובר זאת בגיל הנעורים ואני ממש מעריץ אותו. אני עובר את זה בגיל מבוגר והמקום שלי הרבה יותר נוח משלהם, יש לא מעט התמודדויות כמו השתתפות בשמחות ואירועים, שבתות וחגים כשיש הרבה אוכל ופחמימות על השולחן ומתוקים למנה אחרונה. זה דורש מאבק עצמי, גם למבוגרים זה לא קל אבל אני מלא הערכה לבני נוער שעוברים את זה. גם לי יש תקופת שאני מצליח לשמור יותר וכאלה שאני מצליח פחות".

אתה מסתיר את המחלה? יוצא לך לשתף את תלמידך?

"מעולם לא הסתרתי, אני חי ולא מרגיש קושי וצורך להתחבא. אני סוכרתי וזהו. אני משתמש הרבה במחלה כמשל בשיעוריי ואני מרגיש עם זה נוח וזה כבר חלק מהחיים שלי. התלמידים לא כל כך שואלים כי הם מרגישים לא נעים אבל הם יודעים שאיני מסתיר. קרה לי למשל לא פעם שחוויתי צניחת סוכר באמצע שיעור, תופעה המתלווה בחיוורון, חולשה מאוד גדולה ולפעמים הרגשה לא טובה בכל הגוף. במצבים כאלה אני מבקש סליחה ומתפנה לאכול משהו מתוק. אני מאוד משתדל שלא להגיע למצבים כאלה אבל לפעמים אפשר לטעות בחישוב הסוכרים והאינסולין או לשכוח וזה עלול להגיע למצבים כאלה. הקושי העצום הוא שאתה לא יודע לצפות לאן זה הולך, אתה צופה שהסוכר יעלה ולפתע הוא בכלל יורד וזה מאוד קשה. יש כאלה שאפילו מתעלפים, אני עוד לא 'זכיתי' לכך, ברוך ה'".

(צילום: באדיבות ישיבת רמת גן)

ישנם תחומים שבהם 'מצוות אנשים מלומדה' היא מילת גנאי אך לדעת הרב שפירא ישנם שדווקא כוח ההרגל הוא זה שנותן את הכוח להמשיך ולהתמודד. "זה באמת לא קל", הוא מודה, "כוח ההרגל הוא המסייע, יש לי מסלול ואני הולך בו. יש לפעמים התקפות של תשוקה למתוק או רעב וכל מיני סיטואציות אבל באופן כללי חלק גדול מהחולים מצליחים להיכנס לרוטינה אבל יש גם חלק שמתקשים ואפילו מאוד".

לטענת הרב שפירא, המחלה היא פועל יוצא של אורח החיים המערבי והתזונה שגורמת לקריסת מערכות הגוף. "התרבות המערבית צורכת הרבה יותר מדי מתוק ויותר מדי פחמימות", מסביר הרב שפירא, "אורח החיים שנסמך על ירקות ופירות הוא מיטיב מאוד עם החברה ובמובן הזה אני מודה למחלה הזאת שאפשרה לי את הטוב הזה. הטיפול במגפה הוא לא רק טיפול של איש אחד ועוד אחד, אלא החברה בכללה מנהלת את אורח חייה על פי התרבות הזאת ויש מקום להרבות בחשיבה איך לשנות את פני החברה ולעצור את זה. המבנה הגופני שלנו לא מתאים לתרבות הסוכר של המערב. מצבי הוא כבר בלתי הפיך אבל מי שנוטה לשמור על עצמו צריך גם לנהל חברה אחרת, צריך לשנות. השינוי בהרגלי האכילה מביא עמו גם שינוי בנפש, הוא עושה אותה מעודנת יותר, עושה חיים טובים יותר. ביום הסכרת יש מקום לעשות חשבון נפש, כל אחד בתחום השפעתו אם זה עצמו וסביבתו ועל החברה, ולמצוא דרכים איך להכניס הרגל תזונה שפויים. אנחנו נרוויח לא רק פחות סכרת אלא הרבה מאוד דברים אחרים".

האם אתה שואל את עצמך מדוע הקב"ה נתן דווקא לך את המחלה? שאלה שמטרידה לא מעט בני נוער. כיצד אתה עונה לעצמך על השאלה הזאת?

"אני לא יכול לענות על זה. הקב"ה עושה אדם אחד גבוה ושני נמוך והוא מנהל את עולמו לא על פי הבנתנו אלא באופן הרבה יותר נשגב. כפי שאיני יודע מדוע נולדתי להורי הנפלאים ומדוע זכיתי לבנים ובנות נהדרים ודברים טובים נוספים בחיי כך איני יודע מדוע הגיע לי לחלות בסוכרת. אני רוצה להגיד לך שעכשיו אני שומר על דיאטה ובמשפחה שלי מאוד דואגים ומעניקים לי תשומת לב ואי אפשר להכחיש שלכולם מאוד אכפת ממני. למה דווקא לי ולא לאחר? אני באמת לא יודע. אדם שמחזיק את עצמו בשאלה 'למה' מזיק לעצמו. השאלה היא לא 'למה' אלא איך אני חי בצורה הטובה ביותר מתוך נקודת המוצא העומדת לפני. זו שאלה מועילה אבל השאלה 'למה' היא שאלה שרק מזיקה לנו".

(צילום: באדיבות ישיבת רמת גן)

לחולי הסוכרת גם התמודדויות הלכתיות לא פשוטות - האם לצום ביום כיפור? האם לשתות בפורים? האם לאכול את כמות המצה הנצרכת על-פי ההלכה בליל הסדר ועוד שאלות רבות. הרב שפירא מסרב להשיב כיצד הוא עצמו נוהג כיוון שאינו רוצה לפסוק הלכה לרבים. "אי אפשר להשוות אחד לשני", הוא אומר, "כל אחד צריך לנהוג על פי מה שהרופא אומר לו, אין תשובה הלכתית אחת לכולם".

הרב יהושוע, האם חייך מתוקים גם ללא סוכר?

"אני מרגיש מאוד טוב ושמח, שהבעיות שלי הן שוליות אבל בגיל צעיר יותר זה מאבק קשה וכאן עומדת השאלה איך לקחת את המציאות הזאת של המחלה. אפשר לקחת בקלות ולחיות חיים מתוקים, לא הסוכר הוא המתיקות האמתית של החיים. בהחלט אפשר לחיות חיים מועילים, עשירים, טובים, שמחים ואפילו מתוקים".

כשתסמינים מדאיגים התגלו בגופו של הרב יהושע שפירא משפחתו נלחצה מאוד אך בעיקר הוריו. בתחילה סברו רופאיו כי מדובר בסוכרת מבוגרים אך מאוחר יותר הגיעו למסקנה המפתיעה כי מדובר בסוכרת נעורים. "זו הייתה בשורה טובה לדעת מה קורה לי", מספר הרב שפירא, "צלצלתי לספר להורי שהכול בסדר ושברוך ה' מדובר בסוכרת נעורים ולא בגרוע מכך". כשאביו שמע את הבשורה כי מדובר בסוכרת נעורים אמר לרב שפירא: "יופי יהושע, עכשיו אתה גם מתוק וגם צעיר".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן