הרב עופרן משיב לטענות: דיני נידה הם בין אדם למקום

הרב אילעאי עופרן משיב לטענות שנשמעו נגד המאמר שפרסם בנוגע למגע בין בעל לאשתו בעת הלידה

חדשות כיפה הרב אילעאי עופרן 19/12/15 22:30 ז בטבת התשעו

הרב עופרן משיב לטענות: דיני נידה הם בין אדם למקום
באדיבות המצולם, צילום: באדיבות המצולם

לפני כמה שבועות פורסם ב'דעות' מאמר שכתבתי שעוסק בין השאר בהיתר מגע בין איש לאישתו היולדת, במידה והיא זקוקה לכך לצורך יישוב דעתה. המאמר גרר תגובות רבות, וברצוני להתייחס לעשר טענות מרכזיות שעלו נגדו:

1. "אין להתיר זאת באופן גורף" - נכון. כך כתבתי והדגשתי שוב ושוב במאמר.

2. "ההיתר מנוגד למסורת הפסיקה" - עד הדור האחרון נוכחות האיש בלידה לא עלתה כלל על הדעת, לא רק בציבור הדתי אלא בעולם כולו. קשה לדבר על "מסורת פסיקה" ביחס למציאות כה חדשה.

3. "היתר שכזה דורש את הסכמת גדולי הדור" - אמת. ואכן, דברים דומים כתבו ואמרו הרב דייכובסקי (ב"תחומין"), הרב זילברשטיין (ב"תורת היולדת"), הרב רבינוביץ' ועוד רבים וגדולים.

4. "פסק שכזה מנוגד להיררכיה הרבנית" - שתי תשובות בדבר: האחת, ה"היררכיה הרבנית" שנויה במחלוקת גדולה, בעוונותינו אין לנו סנהדרין בלשכת הגזית וגדוליהם של אלו אינם מקובלים על אלו. השניה - אם הדברים נכונים, הרי שהם אמת אע"פ שנאמרו ע"י דג רקק שכמוני. אם אינם אמת, הרי שאף אם אמרם גדול הדור אין לשמוע להם - "שמע האמת ממי שאמרה".

5. "נשים תאמרנה שהן זקוקות לכך לצורך יישוב דעתן רק כדי לזכות בהיתר" - דיני נידה הם מצווה שבין אדם למקום. מי שאינו אומר אמת, לא מרמה את הרב אלא את הקב"ה. מי שחושב שהוא יכול לרמות את הקב"ה, אינו מאמין בו.

6. "רב צריך לקרב את הציבור להלכה ולא את ההלכה לציבור" - מסכים. אך עליו לקרב את הציבור להלכה אמיתית ולא מדומיינת. דומני שישנו ציבור לא מבוטל שמאמר שכזה מקרב ומחזק את נאמנותו להלכה ולא חלילה להיפך.

7. "אין לפרסם היתר כזה באתר אינטרנט שפתוח לרבים" - המאמר פורסם בכתב עת עם מספר מנויים לא גדול, המשלמים טבין ותקילין כדי לקרוא את הנאמר בו. דא עקא ש"אין אדם שליט ברוח לכלוא את הרוח". בשנת התשע"ו, לא ניתן "למשטר" את המידע ועוף השמים הוליך את הקול. לאחר שהדבר פורסם ברבים, הסכים בטובו עורך דעות, אריאל הורביץ, לפרסם את המאמר בשלמותו במרשתת כדי שהציבור יוכל לקרוא את כולו ולא להיות ניזון משמועות.

8. "אנשים לא יבינו את ההבדל בין המצבים השונים המתוארים במאמר" - אתה הבנת. למה שאחרים לא יבינו?

9. "רבנים לא צריכים לנסות למצוא חן בעיני הציבור" - קראו את הטוקבקים, את הנאצות, את הצעקות ואת הביקורת. אם ניסיתי למצוא חן, הרי שנכשלתי כישלון חרוץ. מעט התמיכה שקיבלתי, נאמרה בחדרי חדרים, בשיחה מסתודדת או במייל אנונימי. הנאצות, ההשמצות והגידופים, נאמרו בשער בת רבים.

10. "לייט, רפורמי, כופר" - אין לי אלא לצטט את דבריו המדהימים של הנצי"ב מוולוז'ין בהקדמה לספר בראשית - "בחורבן בית שני שהיו צדיקים וחסידים ועמלי תורה, אך לא היו ישרים בהליכות עולמים. על כן, מפני שנאת חנם שבלבם, חשדו את מי שראו שנוהג שלא כדעתם ביראת ה' שהוא צדוקי ואפיקורס. ובאו ע"י זה לכל הרעות שבעולם עד שחרב הבית. והקב"ה ישר הוא, ואינו סובל צדיקים כאלו אלא באופן שהולכים בדרך ישר גם בהליכות עולם ולא בעקמימות, אף על גב שהוא לשם שמים. דזה גורם חורבן הבריאה והריסת ישוב הארץ".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן