היקף לימודי התושב"ע בחמ"ד ירד ב-30%

על רקע הטענות בדבר התחרדות מערכת החינוך הממלכתית דתית, חשפו בחמ"ד נתונים אחרים, המצביעים על ירידה בהיקפי השעות המוקדשות ללימודי גמרא ומשנה

חדשות כיפה אורי פולק 22/12/11 17:40 כו בכסלו התשעב

היקף לימודי התושב"ע בחמ"ד ירד ב-30%
DGtal-cc-by-sa, צילום: DGtal-cc-by-sa

היקף לימודי התושב"ע בכיתות הנמוכות של החינוך הממלכתי דתי, ירד ב-30% במהלך השנים האחרונות - כך טען השבוע הרב יהודה זולדן, המפקח הראשי על הוראת הגמרא בחינוך הדתי, בכנס בנושא הוראת גמרא לכיתות הנמוכות שקיימה מכללת "אורות ישראל" ברחובות. הקיצוץ בשעות הלימוד בא לידי ביטוי בעיקר בכך שהוראת הגמרא, שהחלה בעבר בכיתות ד', מתחילה כיום רק בכיתות ה'.

"היקף הלימוד היום איננו מספיק. הצלחת ילד במקצוע הגמרא תלויה הרבה במסר שהוא מקבל מהבית. אם המסר הוא שמקצוע הגמרא הוא חשוב, והבית שם דגש על הנושא ואף מנגיש לילד את הגמרא כבר בבית, לילד יהיה קל הרבה יותר להתמודד עם המקצוע. אם המסר הוא שונה, לפחות בתחילת הדרך יקשה על הילד להתמודד עם המקצוע המורכב", טען הרב זולדן בכנס.

הנתונים הללו הובאו על רקע הטענות בדבר "התחרדות" החמ"ד, זאת נוסף על הנתונים המוכיחים כי מתעצמת מגמת ההפרדה בין תלמידים לתלמידות במנהל החינוך הדתי. "הנתונים בשטח מוכיחים אחרת", הסביר הרב זולדן, "נכון להיום יש בסה"כ 4 שעות שבועיות בתושב"ע, מתוכן 2 מוקדשות לגמרא בכתות הנמוכות, זאת לעומת 6 שעות שבועיות תושב"ע שהיו בעבר".

הרב זולדן טען בכנס כי "יש לחזור וללמד את התלמידים גמרא כבר מכיתות ד', כפי שהיה מקובל בעבר". הוא ציין כי הפיקוח על הוראת תושב"ע מקבל הרבה יותר פניות מהורים "שמעוניינים ביותר שעות קודש לילדים, מהורים שמתלוננים על עודף שעות קודש, כך שהשטח מוכיח כי הטענות אינן מבוססות על רצון הציבור".

הרב יעקב מרגלית, מיוזמי הכנס, טען כי גם מבחינת ההורים וגם מבחינת הילדים, נושא לימוד הגמרא נתפס כ"לא חשוב". הוא הציע כי "המאמצים הפדגוגיים צריכים להיות אחרים, ולקחת בחשבון את הצרכים המיוחדים של דור הפייסבוק והמחשבים. צריך להעמיד מחדש את לימוד התורה ולימוד הגמרא כדבר מרכזי במערכת החינוך הדתית".

"אנחנו רואים צמצום בהיקף לימוד הגמרא גם בישיבות התיכוניות, הן בשל קשיים כלכליים, והצורך לממן את השעות מתשלומי ההורים, והן משום שהמורים מתקשים לעניין את הדור הצעיר שחשוף לכל כך הרבה ריגושים בלימוד הגמרא", סיכם הרב מרגלית.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן