האם מותר להתגייס לצבא?

אם גם את מתלבטת בשאלת גיוס בנות דתיות לצבא, הרב אהד טהרלב מסביר מה האתגרים בגיוס לצבא, למה זו תרומה משמעותית יותר ולמה זו בעצם מצווה

חדשות כיפה הרב אהד טהרלב 08/11/15 11:11 כו בחשון התשעו

האם מותר להתגייס לצבא?

באופן חד משמעי מותר לבנות דתיות ללכת לצבא, ואף מצווה עליהן להתגייס. צריך להבין שהיום אנחנו נמצאים בזמן של מלחמת מצווה. הרמב"ם כותב שבמלחמת מצווה יוצאים אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה. ומכאן שחובה גם על הגבר וגם על האישה להשתתף במלחמת מצווה ולהתגייס לצבא. בעניין זה שואל הרדב"ז: והרי כל כבודה בת מלך פנימה?". לכאורה- האישה צריכה להיות בתוך ביתה. אלא שיש הבדל בין מי שהיה יוצא בפועל לקרב למי שהיו מכינות את האוכל לקרב. במילים שלנו - יש הפרדה בין מי שמשרת בתפקיד קרבי למי שמשמש כתומך לחימה. גם לפי הרדב"ז אישה חייבת ללכת ולתת את חלקה בשירות הצבאי במלחמת מצווה.

נכון שחלק מהביטחון הלאומי הוא גם חוסן חברתי ולכן בנות המשרתות בשירות לאומי נוטלות גם הן חלק במאמץ הלאומי בטחוני. אבל מי שמתאימה לאחת מהיחידות תומכות הלחימה כמו חיל האוויר, חיל המודיעין או חיל החינוך- מצווה עליה ללכת ולהתגייס לצבא ולתת את חלקה במלחמה הקיומית הזו של עם ישראל.

מעבר להיבט הזה, אני חייב לציין שאני רואה בשירות של בנות דתיות בצבא יתרונות וערכים נוספים של קידוש ה' אדיר שהבנות עושות במהלך השירות. בת שמשרתת בצבא מתוך קדושה, צניעות ואמונה, מאדירה שם שמים ברבים ומשפיעה ברבדים העמוקים ביותר על החברה הישראלית. בנוסף, המפגש עם האחר יוצר אצל הבנות בירור עמוק של מי הן ומה הן ומפתח את זהותן הדתית. מניסיוני, לאחר שנים רבות בהן אני מלווה בנות דתיות המתגייסות לצבא - אני יכול לומר בוודאות שאפילו עבודת ה' שלהן גדלה וצומחת בעקבות השירות הצבאי. אני רואה בנות שממשיכות בלימוד תורה תוך כדי השירות, שמסיימות מסכת לרגל סיום קורס צבאי, שמקפידות להגיע למפגשי הלימוד שאני עורך אחת לשבועיים בבסיסי צה"ל השונים.

עם זאת, צריך לדעת שלשירות בצבא מתלווים גם כמה אתגרים. אני מחלק אותן לאתגרים מהותיים ולאתגרים טכניים. האתגריים הטכניים של שמירת שבת, כשרות וכו- ניתן בנקל למצוא להן פתרון. האתגריים המהותיים של שחיקה רוחנית, נושאי בינו לבינה- הם האתגרים המרכזיים ועליהם צריך לתת את הדעת. בת שמגיעה מוכנה עם מודעות ועם מצברים רוחניים מתאימים- תעבור את הצבא בצורה בטוחה ויציבה ותקדש שם שמים ברבים.

נכון שבשנת 1950 פסקה הרבנות הראשית כי אסור לבת דתית להתגייס לצבא. אולם מאז ענו בתשובות רבנים שונים כמו הרב גורן ואחרים שבת דתית שחושבת שהיא יכולה לשמור על תומתה ואמונתה יכולה להתגייס לצבא. מה גם שמאז 1950 ועד היום הצבא עצמו השתנה, לכל חייל וחיילת דתיים יש מסגרת תומכת שמלווה, כך שבוודאי ובוודאי בת דתית יכולה וצריכה לתרום את חלקה למען החברה ולמען מדינת ישראל בצבא.

אגב, לאחרונה הוציא ארגון רבני בית הילל נייר עמדה בו נכתב כי לנשים מותר להתגייס לצבא כל עוד מדובר בתפקידים תומכי לחימה. כלומר יש כיום גב הלכתי מובהק לכל בת דתית המבקשת להתגייס לצבא.

אגע ברשותך בעוד נקודה אחת חשובה. לצד החיזוק שאנו נותנים לבנות המבקשות להתגייס לצבא חשוב להגיע לכך מוכנות ברמה האישית- רוחנית. הקדישו שנה למילוי מצברים ולימוד תורה במדרשה לפני השירות הצבאי. מומלץ כמובן לבחור במדרשה בה הקשר עם צוות המדרשה נשמר גם במהלך השירות הצבאי, ואשר קיים בה ליווי קבוע של הבנות המתגייסות. אלו יסייעו לבת הדתית לעמוד באתגרים שמציב בפניה השירות הצבאי.


הרב אהד טהרלב, ראש התכניות הישראליות במדרשת לינדנבאום

רוצים לשאול את הרב טהרלב שאלה? לחצו כאן

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן