האם כדאי לאכול ענבים לקראת צום?

כנראה שמדובר באחד המיתוסים הרווחים במגזר. מצדי צום רצים בני ובנות המגזר לרכוש ענבים כדי להעביר את הצום בקלות יחסית. אך האם הענבים באמת עוזרים?

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 23/07/15 15:29 ז באב התשעה

האם כדאי לאכול ענבים לקראת צום?
shutterstock, צילום: shutterstock

זה קורה כל שנה רגע לפני הצום. הסופרמרקטים והמכולות רוכשים ארגזים על גבי ארזים של ענבים, ואין כמעט משפחה אשר מוותרת על הרכישה של אחד הפירות שנחשבים בעיני הדתיים כטובים ביותר אותם ניתן לאכול רגע לפני הצום. יש שמועות שיש גם אנשים המהדרים ובולעים אותם שלמים על מנת שיתפוצצו בבטן ויסייעו לצום קל.

אך האם הפרי העסיסי שנחשב להיט בריכוזים דתיים אכן מסייע לצום? צר לנו לשבור את המיתוס, כי כנראה שהתשובה אינה בהכרח חיובית. הענבים אומנם מסייעים לגוף בניקוי כללי, ומספקים לגוף גלוקוז, ויטמינים ומינרלים, דברים אשר מסייעים בצום, אך מנגד אי אפשר להימנע ממרכיב אחד קריטי, שיכול לגרום לצום להיות הרבה הרבה יותר קשה.

"יש כמויות עצומות של סוכר בענבים. אמנם זהו סוכר פירות אך הייתי מעדיפה להפחית אף אותו ולא להפריז", אומרת ל'כיפה' הנטורפתית שרה בר אשר, ראש בית הספר 'בריאה' לרפואה משלימה במכללת אורות ישראל, ושוברת את המיתוס באשר לאכילת כמויות גדולות של ענבים כהכנה לקראת צום.

לדבריה, עדיף להימנע מסוכר לחלוטין ביום שקודם לצום, זאת מכיוון שצריכה מוגברת של סוכר תעיר אותנו בבוקר למחרת עם נפילת סוכר שתלווה אותנו לאורך כל היום בחיפוש אחר מתוק ובחולשה לא נעימה.

לכן, אומרת בר אשר, "אני ממליצה להישאר עם שלוש מנות הפרי הרגילות שכדאי לאכול כל יום. מעבר לזה אינני יודעת על סגולות גדולות יותר לענבים על פני האבטיח והמלון שגם בהם יש נוזלים רבים".

בר אשר מספקת טיפים נוספים להכנת הגוף לצום, ביניהם הפחתה של הקפה לקראת תשעה באב. "צריך להתכונן לצום כמה ימים קודם לכן על ידי הורדת הקפה בהדרגה, אפילו כבר מראש חודש אב" אומרת בר אשר ומסבירה כי אחרת סובלים במהלך הצום מכאבי ראש מיותרים. כאשר שוב הדגש הוא על הורדה בהדרגה כי הפסקה בבת אחת מחמירה את כאבי הראש והטשטוש שחשים.

דבר נוסף ממנו כדאי להתנזר יום קודם לצום הוא מלח. בר אשר מסבירה שהמלח מצמיא וצובר נוזלים. "אנחנו רוצים לשתות הרבה קודם לצום והמלח צובר את הנוזלים ובעצם מייבש אותנו" אומרת בר אשר ומציינת כי דבריה אלו הם מעבר לסכנות הרגילות של המלח והסוכר והצורך שלא להפריז בהם.

כדי לדעת שאכן באמת שתיתם מספיק לפני הצום ממליצה בר אשר ביום שלפני הצום להצמיד לכל אחד מבני המשפחה בקבוק של ליטר וחצי נוזלים עם מדבקה ששמו עליה, עדיפות ברורה למים אך כמובן שעדיף לשתות אפילו משקה מתוק אם לא ישתה כלל. "אינני ממליצה לשתות מכוסות כי אז לא נדע כמה שתינו כאשר נסיים את הבקבוק נדע שנכנס לגופנו לפחות ליטר וחצי שזו הכמות המינימלית".

סעודה מפסקת וקלי צום

בסעודה המפסקת ממליצה בר אשר שלא לאכול ארוחה גדולה ומכבידה, שכן היא יכולה להציק ולהרוס את השינה של הלילה. היא עדיין ממליצה לאכול טוב אך לפזר את המזון על כל היום ולא להציק למערכת העיכול בארוחה אחת ענקית.

בשנים האחרונות נמכרות טבליות 'קלי-צום' מסוגים שונים שמבטיחות למשתמשים בהן צום קל ונוחץ "אחד המרכיבים של כדורי ה'קלי צום' כפי שניתן לראות ברכיבים הוא טלק. הטלק הוא תוצר של נפט ואינו בריא כלל. בנוסף, לא ראיתי גדולות ונצורות אצל המשתמשים בכדורים", אומרת בר אשר.

לאחר הצום

בר אשר מצביעה על כך שהרבה שותים קפה אחרי הצום וזה מרגיע להם את כאב הראש (שנגרם מאי הפחתת הקפה כמה ימים קודם לצום) אך זה מפריע להם לישון בלילה שלאחר מכן, "הצום יוצא מאוחר מאד ואלו שהקפה מעורר אותם צריכים לשים לב ולהימנע ממנו".

היא ממליצה לשתות לאחר הצום שתייה חמה, שמחממת את מערכת העיכול שקרה לאחר הצום. רצוי כוס תה עם נענע או תה צמחים אחר. עוגה היא פתרון מצוין למזון מיד לאחר הצום אך עדיף עוגה בריאה מקמח מלא וכדומה ולא עוגת קרם.

כעבור חצי שעה, ממליצה בר אשר לאכול ארוחה, אך לא להשלים את כל האוכל שהפסדנו כל היום. באופן כללי היא ממליצה לאלו שאוכלים ארוחות מסודרות בתפריט די קבוע, לחלק את המזון שהיו אמורים לאכול בצום לו היה זה יום רגיל לשני חלקים. מחציתו קודם לצום ואת החצי השני הקליל יותר לאכול ביום שלאחר הצום, כך גם נמנעת עלייה במשקל וגם התחושה טובה יותר. לדבריה, החלוקה גם מונעת מאכילה מופרזת קודם לצום שכן הכמות אותה "אמורים" לאכול מוגדרת יחסית ואין צורך לחרוג ממנה.

צום קל (ומועיל).