איך שורדים את החגים? המדריך לקנייה חכמה לקראת החג

חודש אלול כבר בעיצומו ובמשפחות הציבור הדתי כבר מתכננים כיצד לעבור את שלושת ימי ראש השנה ואת חודש תשרי. ישראל ליבמן עם המלצות למשפחות המגזר. איך עוברים את החגים?

חדשות כיפה ישראל ליבמן 02/09/14 17:56 ז באלול התשעד

איך שורדים את החגים? המדריך לקנייה חכמה לקראת החג
06photo / Shutterstock.com, צילום: 06photo / Shutterstock.com

החגים הם תקופה של התחדשות ומשפחתיות ומה יותר משפחתי מלארח את כולם, ביחד, אפילו שכבר אין מקום בבית, ויש מלא נכדים, והכיסאות כבר לא אותן כיסאות, והשולחן ילדים נשמע פתאום כמו רעיון שאי אפשר לוותר עליו, והשכנים- למה לא? שיבואו גם!

הילדים שוב יהיו בחופש ויש המון הוצאות הן על בילויים והן הוצאות מסוג ה"אבא, תקנה לי!" כל זה לאחר תקופת החופש הגדול, שטרם הספקנו לנשום אוויר מכך שהוא הסתיים וכבר, עוד חופש. גם חנויות המתנות חוגגות ומגיעות לשיאי המכירות, תרבות קניית המתנות היא מבורכת וחשובה אבל גם אותה צריך לדעת לעשות בחכמה ולא להפריז בהוצאות.

איך עוברים את התקופה הזו בצורה המיטבית ביותר מבחינה כלכלית? בשבועות הקרובים נעסוק בנושאים הבוערים, בבעיות ובפתרונות האפשריים.

קנייה חכמה

בימים כאלה בהן הקניות הן חלק בלתי נפרד, ואולי אף החלק המרכזי ביותר מההכנות לחג, יש לחשוב לפני איך לבצע אותן בהצלחה מקסימלית ובהוצאה מינימלית. בכל משפחה ההוצאות בחגים הן גדולות אז על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במשפחות ברוכות ילדים בציבור הדתי, שם כמובן שההוצאה גדולה יותר.

רשימה מסודרת מהבית - כדאי להתחיל בבדק בית, ולבדוק מה יש ומה חסר, ולהכין רשימה מסודרת של המצרכים והכמויות הדרושות מכל פריט על מנת שלא "ללכת לאיבוד" בסופר ולקנות דברים שלא לצורך. עידן הסמארטפונים רלוונטי בכל מקום, גם כאן, אם אתם כבר בסופר ואינכם בטוחים שיש או אין משהו בבית- תתקשרו, תבררו. אל תקנו סתם בגלל שאתם לא בטוחים אם יש או אין.

לא נכנסים לסופר על בטן ריקה- איכלו לפני צאתכם מהבית ואל תיכנסו לסופר כאשר אתם רעבים או צמאים במיוחד, מאוד יכול להיות שהדבר ישפיע על מערכת השיקולים הרלוונטית שלכם, שהרי אם ידוע שלעיתים אנחנו קונים עם העיניים, הרי שקל וחומר שמערכת השיקולים שלנו מטשטשת כשמדובר בקנייה על בטן ריקה.

מצאו מבעוד מועד סידור לילדים-עדיף לשלם לבייביסיטר מאשר לשלם בקופה על תוספות מיותרות שבאות בעקבות משפטי "אבא/אימא, תקנה/י לי!". מסתבר שלעיתים קרובות הניסיון הלא מוצלח לחיסכון בבייביסיטר, יעלה על התועלת שניסינו להשיג במקרה הזה.

ליהנות מהתחרות בין רשתות המזון-מומלץ להתעדכן במבצעים ובכתבות השונות המתפרסמות במדורי הצרכנות בתקופה המקדימה לחגים הקרבים, ולברר מבעוד מועד היכן נמצא סל הקניות המשתלם והזול ביותר, בתקופה זו ישנם מבצעים רבים על מוצרים שונים ברשתות. עם זאת, ישנם מוצרים שכלל לא "זוכים" בהנחה ויש לבדוק ולברר ואולי אף לפצל את הקניות בשני מרכזי קניות שונים. כמובן שכדאי להתחיל את מסע הקניות ברשתות החרדיות שם המחירים זולים יותר באופן משמעותי.

ותרו על מותגים-דבר נוסף שיכול להוזיל את סל הקניות שלנו באופן משמעותי הוא ויתור על מותגים. גם במוצרי מזון ישנם מותגים ומותגים אלו נמכרים בעלויות גבוהות יותר. לפעמים אין ברירה והמותג כנראה טוב יותר מהחיקויים הזולים, אך ישנם מקרים שאפשר בהחלט לוותר על השם של המוצר ואין כל שוני באיכותו ביחס לחברות המקבילות למעט השם, ומותג ידוע כאמור עולה כסף. לעיתים החיסכון הוא של שקלים בודדים אך לעיתים הוא מגיע לידי פערים גדולים ומשמעותיים וכשמדובר בסל מזון שלעיתים מגיע לאלפי שקלים ויותר מדובר בחיסכון משמעותי מאוד בסל הצריכה.

אל תיכנעו למבצעים!יש לרכוש מוצרים על פי צריכה ולא על פי מבצע! לפעמים המבצעים מפתים ואנו קונים יותר ממה שאנחנו נוטים לצרוך. כאשר מדובר במוצרים שאינם מתכלים בהם משתמשים אך ורק לפי הצורך, כגון טיטולים ומגבונים, אין בעיה ואפשר לשמור ובכך גם לחסוך את הקנייה הבאה, אך כאשר מדובר במוצרי מזון ה"חיסכון" לאו דווקא שווה את ההוצאה. לדוגמא: במידה ובביתכם צורכים ליטר גלידה בשבוע נניח ויהיה מבצע "קונים 2 מקבלים את השלישי" צריכת הגלידה בבית תגדל מהסיבה הפשוטה שיש גלידה, וכך בעצם אין חיסכון של ממש במבצע הזה. גם אם קנית ברווח לא תמיד אומר שהרווחת, אלא לעיתים אומר שאתה תצרוך יותר מהרגיל.

מארזים לא תמיד חוסכים לנו כסף-בניגוד לדעה הרווחת, חשוב לדעת שלא תמיד משתלם לקנות במארזים. לעיתים המחיר גדול יותר דווקא בגלל ה"מארז המיוחד" בדקו את המחירים והשוו למוצרים הבודדים. לפעמים כדאי לקנות 4 ליטר במרוכז ולעיתים דווקא כל ליטר בנפרד יצא לנו זול יותר.

ארוחות משותפות-אם זה עובד בנחלאות- זה יעבוד גם ביישוב! הארוחות המשותפות גם חווייתיות ויכולות להקל הן מבחינה כלכלית והן מבחינת ההכנות. דברו עם חברים ונסו לארגן משהו שכונתיקהילתי, כל אחד מכין משהו לפי גודל משפחתו וכך יוצאת ארוחת חג מגוונת ונעימה עם חברים. כך גם תחסכו בהוצאות וגם תיהנו מארוחה מושקעת וחברתית.

מסקנות משנים קודמות-נהלו היטב את מסקנותיכם, ואם טרם עשיתם זאת, התחילו השנה. נסו להיזכר בשנים קודמות ולהסיק מהן מסקנות, האם בגלל לחץ מיותר קניתם בכמויות גדולות מידי ואחר כך ההוצאה ירדה לטמיון והמוצרים נזרקו? האם השנה תוכלו לוותר על דברים בכמויות מסוימות? הלחץ שיחסר וההיערכות המוגזמת ל"אם יבואו אורחים" לא יכולים לנהל לנו את הקניות מכיוון שבמידה וכן אנחנו נקנה יותר ממה שאנחנו צריכים וחבל.

קנו כמו שראוי וצריך ואל תגזימו, רשתות המזון פתוחות גם בין החגים כך שבמידה ויחסר משהו אפשר ללכת ולהשלים את החסר.

לסיום, אני רוצה לחזור על הבסיס החשוב ביותר בו עסקנו בהתחלה, רשימת קניות. היצמדו אליה ואל תסטו ימינה ושמאלה. תכננתם לקנות X ממוצר מסוים? קנו כמו שתכננתם והכי חשוב כמו שאתם מסוגלים ולא מעבר ליכולתכם הכלכלית.

הכותב הוא מנכ"ל עמותת מקימי - השער לכלכלה נבונה.

(צילום: יחצ)