אופניים חשמליים: רק אם יש לכם מאות אלפי שקלים בצד

האופניים החשמליים נכנסו בשנים האחרונות ונמכרים בכל מקום. "זה כלי עם יכולות של אופנוע ועם חוסר ידע ומיגון של אופניים"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 06/03/16 18:39 כו באדר א'

אופניים חשמליים: רק אם יש לכם מאות אלפי שקלים בצד
shutterstock, silky, צילום: shutterstock, silky

אופניים חשמליים הם פתרון נפלא לכאורה, מחירם אינו גבוה במיוחד והם נוחים, מהירים ויעילים. ניתן לקנות דגמים זולים יחסית בעלות של כ-3000 שקל שמגיעים למהירות של כ-20 קמ"ש ללא מאמץ. בשנים האחרונות ניתן לראות הורים רבים שרוכשים לילדיהם אופניים חשמליים ובטוחים שעשו החלטה נכונה, אך מתברר שהמומחים סבורים שמדובר באחד הכלים המסוכנים שנמצאים בשימוש.

שורת תקנות חדשה שהוגשה בכנסת בנוגע לשימוש באופניים כאלה גורמים להתנגדות חמורה של משפטנים ותיקים מתחום התעבורה שמותחים ביקורת קשה על התקנות שהוגשו לאישורה של ועדת הכלכלה של הכנסת, ועלולה להתקבל בה בקרוב. במסגרת התקנות יורשו רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים לנוע רק בשבילי אופניים ובכבישים - ויוגבלו לנפח מנוע המאפשר תנועה במהירות של 25 קמ"ש לכל היותר, כלומר שהמנוע יכבה כאשר האופניים יגיעו למהירות של 25 קמ"ש.

על פי פרסומים בתקשורת מהימים האחרונים, התקנות כוללות העלאת גיל הרוכבים המותר ל-16 שנה, וחיוב הרוכבים בחבישת קסדה. לדברי עו"ד עופר חורש, שמתנגד למהלך, התנהלות המדינה בגיבוש התקנות החדשות איננה רק חלמאית, אלא מסוכנת - ואם התקנות תעבורנה כלשונן - צפויה עליה חדה במספר ההרוגים והפצועים בדרכים מקרב רוכבי האופניים - רבים מהם קטינים.

אמנם התקנות החדשות יאפשרו לקורקינטים ואופניים חשמליים לנוע בשבילי אופניים, אך ברוב הרחובות במדינה אין שבילי אופניים, כך שהרוכבים ייאלצו לרדת לכביש, ולהוות מטרה כמעט נייחת לגלגליהם של הנהגים.

"כשמסתכלים על זה מקצועית אנחנו מדברים על יכולות של קטנוע. הפגיעות הממוצעות הן במהירות של 20 קמ"ש שזו מהירות גבוהה בשביל נזק אם מחשבים 50 קילו על אופניים ששוקלות עוד 15 קילו זה כבר מסה משמעותית ואם היא פוגעת בילד או אדם מבוגר זה נזק ממשי שיכול לגרום לנכות או אפילו למוות" אומר חיים גלבשטיין, חוקר ומשחזר תאונות דרכים.

הוא מסביר, כי אופניים חשמליים הם כמו כל דבר שאפשר להשתמש בו בצורה טובה או ח"ו לגרום נזק "האופניים הם זולות, נוחות וזמינות אבל צריך לזכור שהם יכולות להיות כלי מוות של ממש".

למרות הסכנה שגלומה באופניים החשמליים, גלבשטיין מציין, כי בארץ עדיין אין הרבה מקרים של מוות אך בעולם כבר מסתכלים על זה כעל בעיה לא פשוטה, "מבחינה חוקית זה עדיין לא הוגדר ככלי ממונע ועדיין לא יודעים איך להתמודד עם זה, האם זה אופניים או אופנוע על כל המשתמע מכך".

גלבשטיין מסביר, כי כשהילד נוסע עם האופניים החשמליים על המדרכה הוא מהווה סכנה מאד גדולה להולכי דרך ומנגד אם נורה לו לנסוע על הכביש זוהי סכנה גדולה עבור הרוכב. "יכולת התמרון של האופניים והמהירות שלהם תביא לכך שנהג רכב לא יצליח תמיד להגיב בזמן והרוכב חשוף לחלוטין לפגיעות".

ילדים שנוסעים באופניים חשמליים בחלק גדול מהמקרים לא מכירים את חוקי התנועה כיוון שהם אינם מחויבים בשום מבחן תיאורטי ולא מכירים דברים פשוטים כמו זמן תגובה - מהרגע שהוא שם לב לסכנה ועד ליכולת שלו להגיב אליה ולפעול בהתאם.

גלבשטיין מסביר, כי ילד שנוסע על המדרכה במהירות 20 קמ"ש ויוצא הולך דרך מאחד הבניינים זהו זמן תגובה ששניהם לא מצליחים להבחין בסכנה. "רוכב האופניים לא רואה את הילד והילד גם לא מספיק להגיב פיזיולוגית עד שהוא פוגע ודורס את הולך הרגל. זה כמו שאופנוע ייסע על המדרכה".

הוא מסביר, כי הפגיעה יכולה להיות לא רק של הנדרס אלא גם הדורס יכול להיפגע, "הרוכב חשוף לחלוטין לכל מכה, אם הוא נופל במהירות על אספלס אלו פגיעות חמורות כמו נפילה מאופנוע אך בלי הקסדה ומגנים ולכן הפגיעות שלו יותר קשות מספיק אבן פחות מאגרוף כדי להפוך רוכב אופניים ולהביא לפציעה חמורה", אומר גלבשטיין ומוסיף, "האופנוען מוגן עם קסדה ומגינים שונים שנפוצים בקרב הרוכבים, הוא למד תיאוריה ומודע לסכנות, באופניים גם הפוגע וגם הנפגע לא מוגנים ולא מוכנים".

גם עו"ד חורש מזהיר, "מהירות מקסימלית של 25 קמ"ש משמעותה מהירות ממוצעת של 15 קמ"ש. מדובר במלכודת קטלנית לרוכבים, שרבים מהם כלל לא מודעים לחוקי התנועה, מפני שאיש לא חייב אותם במבחן תאורטי. לחייב ילד בן 16, נטול ביטוח ונטול כל ידע בחוקי התנועה לנוע כבישים במהירות של פחות מ-25 קמ"ש - אי אפשר להגדיר אותה אחרת מאשר פשע, פשע שיעלה בדמים".

כרגע אין עדיין תאונות רבות בהן מעורבים אופניים חשמליים, אך באזור גוש דן, שם נפוצים יותר האופניים החשמליים ישנן כבר תאונות חמורות, "הרופאים בחדרי המיון אומרים שזה משהו שחייבים לעצור אותו כי זה תאונות דרכים בפגיעות מאד קשות של שני הצדדים", אומר גלבשטיין.

נושא משמעותי נוסף שקשור לתאונות עם אופניים הוא נושא הביטוח והעלויות הגבוהות שתאונה כזו יכולה לגרור, "צריך להבין שאופניים חשמליים זה כלי ממונע ילד שעולה על זה בגיל 14 ונוסע כשהוא פוגע בילד ופוצע אותו משהו אמור לשלם את הנזק, הייתה פה תאונת דרכים ואין ביטוח. התאונה על כל המשתמע מכך היא באחריות הפוגע הוא יצטרך לשאת בכל הנזקים", אומר גלבשטיין.

עו"ד גלעד שי שנדרש לעניין אמר ל'כיפה', כי במקרה של תאונה את אחריותו של קטין יש לחלק לאחריות פלילית ואחריות נזיקית, "סעיף 34 ו' לחוק העונשין קובע כי לא יישא אדם באחריות פלילית בשל מעשה שעשה בטרם מלאו לו שתים עשרה שנים. היינו - עד גיל זה לא ניתן כלל להעמידו לדין. לאחר גיל זה ניתן לטפל בו במישור הפלילי במסגרת המגבלות הקבועות בחוק בטיפול בקטינים מעל גיל 12".

"באשר למישור הנזיקי, יכול לחוב הקטין בנזיקין, אך לרוב ניתן יהיה לתבוע את הוריו או אפוטרופסיו כשבית המשפט יצטרך לקבוע את מידת אחריותם למעשיו", אומר עו"ד שי. יצוין, כי נזיקין במקרה כזה הם יכולים להגיע למאות אלפי שקלים.

גם לעו"ד חורש יש פתרונות דומים אותם הוא מונה, "את בעיית האופניים החשמליים והקורקינטים ניתן לפתור בכמה צעדים פשוטים שהמדינה מתמהמהת מלנקוט משום מה. ראשית יש לאסור על ילדים לנוע על אופניים חשמליים וקורקינטים עד שיקבלו רישיון נהיגה. שנית, יש לחייב את הרוכבים בחבישת קסדה. וכן יש להכליל ולהגדיר בחוק את הקורקינטים ואופניים החשמליים - ככלי רכב מנועיים ולחייב את הרוכבים עליהם בביטוח חובה.כמו כן, יש לתמרר כבישים האסורים בתנועה של רכב חשמלי איטי כמו קורקינטים ואופניים חשמליים, בדומה להגדרה הקיימת של כביש מהיר".

"אם זה היה תלוי בי היה צריך להתייחס לזה כמו קטנוע לכל דבר ועניין עם צורך ברישיון, קסדה איסור נסיעה במעבר חציה ואיסור נסיעה במדרכה" אומר גם גלבשטיין ומסיים באזהרה, "כשאתם קונים לילדיכם אופניים חשמליים אתם צריכים שיהיה לכם בצד 400-500 אלף ₪ למקרה בו הם אולי יפגעו במשהו ויפצעו אותו חמורות".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן