מעשה שהיה לפרשת ''דברים''

על תוכחה, רוח טובה , מנטרות ועוד ב'מעשה שהיה' לפרשת דברים

חדשות כיפה 04/08/03 00:00 ו באב התשסג

מוכיח אחרים ואת עצמו

"אל בני ישראל"

רבי זושא מאניפולי, דרכו בקודש, כשראה אדם מישראל שנכשל בעבירה היה רוצה להוכיחו להחזירו למוטב, היה הולך וסובב קרוב לאותו אדם ומוכיח את עצמו.

וכך היה אומר: זושא זושא, מה נואלת ועשית כזאת וכזאת, עשית שלא כדת, אוי ואבוי לך זושא, מה תענה ליום הדין ומה תשיב ליום הפקודה, חזור בך זושא חזור בך. והיה חוזר על הדברים פעמים רבות בשברון לב, באנחה וגניחה ובכיות גדולות, עד ששמע הלה ונכנסו הדברים אל לבו של החוטא וחזר בתשובה שלימה. ("אמרות חכמה על התורה")

לעצמו דרך אחרים

"אל בני ישראל"

המוכיח הנודע רבי יהודה מסאטמר, היה מייסר קשה את הבריות. יום אחד עמד ונשא דרשה חוצבת להבות אש, המטיר על השומעים גופרית ואש, והוכיחם בדברים קשים.

באמצע הדרשה עמד מהורהר, פנה אל הקהל ואמר לו: אל תחשבו רבותיי, שכל הדברים האלה שאני אומר לכם. לאמיתו של דבר אני מתכוון בכך אל עצמי, אבל מאחר שאני יודע, שאין אתם טובים ממני, אני אומרם בקול רם, שתהיו אף אתם שומעים אותו.

מנטרה – ולא לחינם

"אל בני ישראל"

רבי משה יצחק, דרשן המפורסם בשם "המגיד מקלם" על שם עיירת מגוריו, היה נוהג לחזור על דרשותיו בכל מקום כמה פעמים, ובכל זאת משכו דרשותיו המונים רבים.

פעם נטפל אל רבי משה יצחק "משכיל" אחד, שהקדיח תבשילו ברבים, ועשה לו מנהג לקנטר בכל הזדמנות רבנים ומגידים שנזדמנו לעיר.

בתום דרשת המגיד הנערץ, אמר לו ה"משכיל" בנימה של התממות: "מדוע חוזר מר על אותה דרשה ועל אותם דברי מוסר כמה וכמה פעמים"?

התבונן "המגיד מקלם" בשואל החצוף, והשיב לו מיניה וביה: ומדוע זה אתה חוזר שוב ושוב על אותם חטאים ועוונות?!

לשמור על רוח טובה

"ה' אלהי אבותיכם יוסף עליכם ככם אלף פעמים"

מספרים החסידים: שבת אחד ישב ה"חוזה מלובלין" בשולחנו הקדוש, והתחיל להוכיח את עצמו בדברים קשים ונמרצים, כאילו היה הפושע המובהק שבדור. נכוו אוזניהם של השומעים והיו נשמטים אחד אחד מרוב אימה ופחד. אם רבכם כך, מה יהא עליכם?

לפתע השתתק "החוזה" והבחין במבוכתם. פנה אליהם ואמר: הלוואי ויעזור לכם השם יתברך ולא יהיו נכדיכם גרועים יותר ממני.

בסיפור זה הסביר הרבי לייב אייגר מלובלין, נכדו של הגאון רבי עקיבא אייגר, את הפסוק הנ"ל, כיוון שראה משה שנשבר לבבם של בני ישראל מתוכחתו, חשש שמא יפלו בעצבות, ומיד אמר להם: "יוסף ה' עליכם ככם אלף פעמים", היינו, על אף שהוכחתי אתכם, יהי רצון שירבו כמותכם יהודים כשרים לדורי דורות. ("אמרות חכמה על התורה")