בצל הקורונה: טיפולי הפוריות לאן?

עקב משבר הקורונה, נשים רבות חוששות מהמשך טיפולי הפוריות, כיוון שמערכת הבריאות העמוסה עשויה שלא לטפל בהן כיאות. גם במערכת הבריאות מזהירים. "לא היינו מציעים לזוגות להתחיל כי נצטרך להפסיק הכל באמצע"

חדשות כיפה דביר עמר 18/03/20 17:24 כב באדר התשפ

בצל הקורונה: טיפולי הפוריות לאן?
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

האם בעקבות הקורונה יפסקו טיפולי הפוריות בבתי החולים? ביום ראשון הקרוב יכנסו ההנחיות החדשות של משרד הבריאות לתוקפם וכל הטיפולים האלקטיבים (שאינם דחופים) יפסקו.  לאור זאת שטיפולי הפוריות אינם צורך דחוף הגובל בפיקוח נפש, גוברות ההערכות במערכת הבריאות כי טיפולי הפוריות יפסקו ובבתי החולים ממתינים להכרעה. לעת עתה אומרים במשרד הבריאות "טיפולי הפוריות נכללים ברשימת הטיפולים והפרוצדרות שימשכו ושלא יופסקו".

לבינתיים, מנסים בבתי החולים לשדר עסקים כרגיל."מרפאת האי-וי-אפ בבית החולים אסותא אשדוד פועלת בהתאם להנחיות האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה והאגודה הישראלית לחקר הפוריות בכל הקשור להתמודדות עם נגיף הקורונה, נכון לפרק זמן זה, אין הנחיה על עצירה של טיפולים וניתוחים", נמסר מדוברות בית החולים 'אסותא'. עוד נמסר מבית החולים כי ההנחייה היא בערבון מוגבל: " יש להדגיש, כי לאור המציאות המורכבות של ימים אלו, הנחיה זו היא נכונה לזמן כתיבת שורות אלו".

מה עושים בשאר בתי חולים?: "בתי החולים ממשיכים את הטיפולים כרגיל אלא אם האדם נמצא בבידוד או שידוע שהוא חולה או שהוא מגלה סימנים שהוא חולה, במקרים אלו לא מתבצעים טיפולים", אומר גורם בכיר במערך הבריאות בישראל.

יחד עם זאת, ההמלצה הכללית לזוגות חשוכי ילדים שטרם התחילו טיפולים, להמתין. "הדברים יכולים להשתנות כל רגע והדבר מאוד נזיל, אולם לא היינו מציעים לזוגות להתחיל כי נצטרך להפסיק הכל באמצע, וכדי לחסוך את עגמת הנפש לא נעודד אותם להתחיל". במקביל, החשש מהקורונה גורם לנשים רבות כלל לא להגיע לטיפולים, כך למשל מבית החולים 'אסותא' ברמת החייל נשלחה הודעה למטופלות לפיה ביום חמישי הקרוב ייסגר חדר הניתוח של השאיבות בשעה 16:00, משום שהרבה נשים כלל לא התחילו טיפולים החודש.

מה עושים מכוני הפוריות? "באופן כללי אנחנו לא אומרים לאנשים להפסיק את טיפולי הפוריות. אין הוראות ברורות לא לטפל, לחלוטין לא", אומר הרב מנחם בורשטין, ראש מכון פוע"ה. "לגבי זוגות שבאים בימים אלו לקבל טיפולים חדשים, המלצתנו שידחו לאחר הפסח, הטיפולים אורכים מספר שבועות ברצף וממילא בגלל חופשת הפסח הרבה טיפולים כלל לא יתחילו".

הרב איתי כהן, ראש מכון דורות ('הלכה רפואה ותמיכה לחשוכי ילדים') מספר כי הדבר נתון במחלוקת עולמית :"ארגוני הגג של רופאי הפריון האירופאים והאמריקאים נחלקו האם צריך לחשוש לקורונה על היריון. באיגוד האמריקאי לפוריות אומרים שלא אמור להיות השפעה על ההיריון, ולכן מבחינת בריאותית רפואית אפשר להמשיך הכל. מנגד, ארגון רופאי הפריון האירופאי טוען כי אומנם המקרים שיש לנו הם בודדים ואי אפשר ללמוד מהם על הכלל, אבל מחמת הזהירות וגם מנסיון העבר של וירוסים זיהומיים כמו מגפת הסארס שהיתה בזמנו, אנחנו ממליצים על גישה זהירה ולא להכנס להיריון בשלב הזה לכלל הציבור".

"במכון דורות אנחנו נוקטים בגישה זהירה ורגישה ביחד כשיש ספק התורה אומרת 'שב ואל תעשה עדיף', ולכן זוג שטרם התחיל הליך טיפולי, אנו ממליצים לו לדחות את תחילת הטיפולים עד יעבור זעם. אולם זוגות שהתחילו כבר הליך טיפולי של זריקות וכיו"ב, אנחנו ממליצים לא להפסיק מחמת עוגמת הנפש בדבר, ובצירוף שאין מספיק הוכחות. גישת שב ואל תעשה, שיש ספק, אל תהיה אקטיבי. אולם אם הזוג באמצע הטיפול לא להיות אקטיבי ולהפסיק את הטיפול. צריך להדגיש כמובן שכל שאלה נבחנת באופן אישי ופרטני, אבל זה הכיוון הכללי".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן