כיצד לשפר את הסיכויים להצלחת ההפריה החוץ-גופית?

הנתונים מצביעים על הצלחה של כ-15% בלבד בטיפולי הפריה חוץ-גופית שנעשו במרכזים רפואיים בישראל. לעומתם, ב"מרכז ברטוב" מכפילים את אחוזי ההצלחה

חדשות כיפה בשיתוף מרכז ברטוב 24/08/17 13:54 ב באלול התשעז

כיצד לשפר את הסיכויים להצלחת ההפריה החוץ-גופית?
מרכז ברטוב, צילום: מרכז ברטוב

הדרך להורות אצל זוגות רבים רצופה טיפולים כואבים ומאכזבים. לעיתים קרובות מתברר שמקור הבעיה לכך שאין היריון רגיל לא זוהה, והבעיה האמיתית אינה מטופלת. הנתונים מצביעים על הצלחה של כ-15% בלבד בטיפולי הפריה חוץ-גופית שנעשו במרכזים רפואיים בישראל. לעומתם, ב"מרכז ברטוב" מכפילים את אחוזי ההצלחה, עד ל-30%-40%, כפי שהם מספרים.

מנכ"ל מרכז ברטוב, אשר מנדל, מסביר את  סוד ההצלחה : "מרכז ברטוב שם דגש על חלקו של הגבר בבעיות הפוריות. בדרך-כלל כאשר זוג סובל מתת-פוריות, נהוג כי הטיפול מתרכז באישה, ואילו הגבר מטופל באופן חלקי בלבד. אנחנו מעמיקים באבחון של איכות הזרע ונותנים מענה ייחודי לבעיות שמתגלות אצל הגבר.

"מגיעים אלינו עשרות זוגות שטופלו במרכזים רפואיים בארץ, לאחר שנים רבות של סבל ואכזבה, כאשר הטיפול התמקד באישה בלבד; ואילו בבדיקות שאנחנו עשינו עולה כי הבעיה נעוצה באיכות הזרע של הגבר, ולאחר טיפול מתאים האישה הרתה.


"אחת השיטות החשובות שפיתחנו, ובה אנחנו משתמשים, נקראת 'שיטת ברטוב' או בשמה המדעי IMSI. בשיטה זו סורקים את דוגמת הזרע במיקרוסקופ מיוחד שפיתחנו, בהגדלה עצומה (פי 6,000 לעומת פי 400 בבתי-החולים), ובוחרים את תאי הזרע התקינים ביותר שקיימים בדגימה של הגבר. את התאים אנחנו בוחרים על-סמך מחקרים שעשינו, שבהם למדנו מהו תא זרע שסיכויו להביא להיריון גבוהים יותר. את התאים המובחרים מזריקים לביציות האישה בהפריה חוץ-גופית. 

"במרכז ברטוב קיימת מחלקת מחקר-ופיתוח שבה שוקדים כל הזמן על פיתוח שיטות חדשות בתחום פוריות הגבר, ומתן מענה לזוגות שחווים כישלונות בהשגת הריון. אנחנו משתמשים בשיטות שפיתחנו יום-יום כדי לעזור למטופלים שלנו להשיג הריון בר-קיימא".

מה הן בעיות הפוריות שלהן ניתן לקבל מענה במרכז ברטוב?

"אנו נותנים מענה לכל בעיות הפוריות הקיימות, אך מתמחים בטיפול בארבע בעיות עיקריות ושכיחות - עקרות מתמשכת לאחר מספר רב של טיפולי פוריות, שנעשו בהזרעה, או בטיפולי הפריה חוץ-גופית; מטפלים בהריונות המסתיימים בהפלה בטרימסטר הראשון, בעקרות בלתי מוסברת, ובאזואוספרמיה (היעדר תאי זרע) - בעיה אצל גברים שאין להם תאי זרע, לפי בדיקות קודמות, ונחשבים לעקרים".

כיצד מטפלים בשיטת ברטוב בכל הבעיות הללו?


"במקרה של זוגות החווים כישלונות חוזרים בטיפולי פוריות, אנו מאבחנים היטב את הזרע, ומציעים טיפולים בהתאם לבעיות המאפיינות מצב זה. שיטת ברטוב IMSI מאפשרת לבחור תאי זרע תקינים באמצעות מיקרוסקופ בהגדלה גדולה. התברר כי היא הכפילה את שיעור ההריונות בהפריה חוץ-גופית, ומצליחה להפוך זוגות תת-פוריים לאחר שנות טיפולים ארוכות, להורים.

"במקרה של זוגות אשר מצליחים להיכנס להריון, אך קורית הפלה בטרימסטר הראשון - הם מגיעים אלינו עם הידיעה שאם האישה מפילה, הסיבה לכך נעוצה בה. אך ממחקרים רבים שערכנו עולה, כי לאיכות זרע ירודה השפעה גדולה מאוד על הסיכוי להפלה. ואכן, בבדיקות זרע שעורכים לבן-הזוג, מתגלה פעמים רבות בעיה באיכות הזרע, ואנו מעניקים להם פתרונות רלבנטיים לבעיה. 

גם במקרים של עקרות בלתי מוסברת ובאזואוספרמיה אנו מוצאים בבדיקות זרע מעמיקות יותר, בעיות שלא אובחנו מוקדם יותר, ומעניקים פתרון שיאפשר את ההיריון המיוחל".

לאחרונה, פתחתם מקום חדש בשם "מרכז ברטוב לפוריות אינטגרטיבית", מה הייחוד שלו?

"זהו המרכז היחיד לרפואה אינטגרטיבית משלימה המתמחה בפוריות. כל אנשי הצוות הם מומחים לפוריות ואנחנו משתמשים בטכנולוגיות מבוססות מחקר ומוכחות מדעית. בראש צוות הרפואה המשלימה המשולבת עומדת ג'ני ענבי, מומחית לגינקולוגיה ולפוריות ברפואה הסינית, מהמובילות בארץ בתחום.

"השיתוף וסיעור-המוחות שנוצרים בין מומחים מתחומים שונים, והחשיבה המשותפת בכל תיק ותיק מוכיחים את עצמם כמסייעים להגיע לאבחנה מדויקת יותר, ולשפר משמעותית את תוצאות הטיפול.

"במרכז עובדים מומחים למגוון שיטות מהרפואה המשלימה, כולם בעלי הכשרה מיוחדת בתחום הפריון: דיקור סיני, רפלקסולוגיה, תזונה נכונה, שיטת אביבה (אימון ותרגול לשיפור הפוריות), עיסוי רחם ועוד".

מתי זוג צריך להבין כי הוא סובל מתת-פוריות וכי עליו לגשת להיבדק?

"מקובל כי אחרי שנה של ניסיונות להרות ללא הצלחה, מומלץ להיבדק. כדאי לבצע אבחון מקיף לפוריות הגבר, מיד במקביל לבירור הפוריות של האישה. לפחות 50% מבעיות הפוריות מקורם בגבר, ובנוסף, לצערנו, איכות הזרע בעולם המערבי הולכת ומתדרדרת, ובעיות הפוריות אצל הגברים הולכות ומחמירות עם השנים". 

"חשוב לזכור שכיום יש טכנולוגיות ושיטות מתקדמות, שפותחו במרכז ברטוב, שאותן התחילו לאמץ רופאי הפוריות המובילים בארץ ובעולם, לרבות יחידות ה-IVF (הפריה חוץ-גופית) ובתי-חולים שונים".

הממסד הרפואי התייחס בחשדנות לשיטות שפיתח פרופ' ברטוב, למרות זאת הוא נאבק להביא את הבשורה לכמה שיותר זוגות - מה עומד מאחורי המאבק שלו?

"כששאלתי את פרופ' ברטוב, מה המטרה שלו בחיים ומדוע הוא עקשן וממשיך לנסות להיכנס למועדון הסגור של רופאי הפוריות, על אף שהמאמצים כרוכים בעלות כספית גדולה ובקושי רב, ברטוב ענה, שיש לו מטרה אחת בחיים, והיא, להחזיר את הילדים שנהרגו בשואה. לאחר ששמעתי את המשפט הזה, החלטתי שזה המקום וזה האיש שאותו אני רוצה להצעיד קדימה".

לסיכום, מה המסר שתרצה להעביר לזוגות חשוכי ילדים, לאחר שנים של טיפולי פוריות?

"חשוב לשמור על אופטימיות ולא לוותר, זוגות רבים הגיעו אלינו מיואשים ומתוסכלים, ללא זיק של אופטימיות, והצלחנו להפוך אותם להורים מספר פעמים, והדוגמאות רבות וטובות. חשוב שתגיעו לבדיקה ולטיפול כמה שיותר מוקדם, כי ככל שהשנים יעברו, חלון הפוריות של האישה קטן, והסיכויים להרות יהיו נמוכים יותר".

 

מוטרדים בתחום הפוריות? תנו ל'מרכז ברטוב' לעזור לכם. לפרטים נוספים הקליקו >>