עם ישראל חי ואוכל פלאפל

ב 18/1/1945 נשלח דוגו בן ה-14, לצעדת המוות באושוויץ. כאשר היה באפיסת כוחות, נאחז בזיכרון אודות ה'בילקלך' אותן תיארה אמו כלחמניות הגדלות על העצים בארץ ישראל. בהגיעו לארץ, כאשר נחשף ל"פלאפל" נזכר דוגו באותן "בילקלך".

חדשות כיפה רונית שני 18/01/18 10:08 ב בשבט התשעח

עם ישראל חי ואוכל פלאפל
פלאפל, צילום: שאטרסטוק

18 לינואר, לכאורה, עוד יום חולין. ואכן, במובן הלאומי לא מצויין ארוע היסטורי מיוחד. בנוסף, התאריך אינו לקוח כלל מהלוח העברי.

עד לפני שלש שנים, אכן מדובר היה בנקודת ציון פרטית עבור דוד לייטנר, הידוע בכינויו "דוגו" .

בשלוש השנים האחרונות, בזכות מיזם של "בית העדות" אנשים רבים שותפים ל"מבצע דוגו", אוכלים פלאפל ומצטלמים עם הכיתוב "עם ישראל חי".

ב 18/1/1945 נשלח דוגו (אז נער בן 14) לצעדת המוות באושוויץ. כאשר היה באפיסת כוחות, נאחז בזיכרון אודות ה'בילקלך' (מעין לחמניות עגולות) אותן תיארה אמו כלחמניות הגדלות על העצים בארץ ישראל. הזיכרון והתקווה הן שנתנו לדוגו כוחות לשאת את המסע הנורא.

בהגיעו לארץ, כאשר נחשף למאכל הלאומי "פלאפל" נזכר דוגו באותן "בילקלך" אותן תיארה אימו ואשר בכוח המחשבה עליהן הצליח לשאת את הסבל, לשרוד את הצעדה ולהישאר בחיים.

במשך שנים, ציין דוגו את היום באכילת פלאפל עד כלות יכולתו. כאמור, בשנים האחרונות, התרחב המיזם ואנשים רבים הצטרפו לציון הניצחון האישי והלאומי.

ב"ה זכינו ואנו חיים בעידן של שפע. עידן בו הבחירות הקולינריות שלנו מסתכמות בשאלה האם להוסיף קטשופ או שמא לוותר? במציאות מבורכת שכזו בהחלט שיש מקום, לעצור ממירוץ החיים ולהכיר תודה על כל ה-"יש".

דפדוף אחורה של דף אחד בלבד  בדפי ההיסטוריה היהודית,  מביא אותנו לתקופת מלחמת העולם השניה,  "דף אחד"! לא מדובר במאות ואף לא באלפי שנים אחורה. כל כך סמוך ועם זאת כל כך רחוק.

"אין בעל הנס מכיר בניסו" מציאות חיינו הינה מציאות של נס. עם שעד לפני כ-80 שנה היה על סף השמדה חי ומתנהל כיום במדינתו במציאות של שפע רוחני וחומרי זו וודאי מציאות ניסית.

לכאורה, יכל דוגו לבחור בציון הניצחון ע"י תפילה, שירה או כל אקט רוחני אחר. אך, הוא בחר לציין את הניצחון ע"י מעשה בסיסי ביותר, על ידי- "אכילה".

ישנן דתות אשר זלזלו בעולם החומר, התנזרו מעיסוק חומרי וקדשו רק עניינים שברוח. לעומת זאת,  העולם המערבי נקט בתפיסה הפוכה, תפיסה המקדשת את העיסוק בעולם החומר עד כדי שקיעה בו.

העולם היהודי משלב בין הדברים באופן שבו עולם החומר הוא כלי לקידום עולם הרוח וקיימת גם תנועה הפוכה, בה עולם הרוח משפיע על עולם החומר, מקדש ומרומם אותו.

מעבר להתרגשות ולהזדהות עם הסיפור האישי של דוגו, מדובר באמירה בעלת עוצמה רבה .הבחירה של דוגו לציין את הניצחון ע"י אכילה בארץ ישראל, תחת ריבונות ישראלית ולהוסיף את הכיתוב  "עם ישראל חי" נגעה ונוגעת באנשים רבים היות והיא אותו חיבור יהודי עדין.   

עצם האכילה ( גם ללא תוספת האמירה "עם ישראל חי") כאקט של ביטוי חיים היא עוצמתית ,מרגשת ומבטאת רעיון רוחני של "ניצחון".

"למען יידעו, דור אחרון - בנים ייוולדו; יקומו, ויספרו לבניהם". "מבצע דוגו"-הוא עוד הזדמנות להמשיך ולספר את סיפור העם היהודי לעצמינו ולילדנו. הזדמנות לעצור ולספר את סיפוריהם האישיים של "דור הנפילים" ומתוך כך  להכיר בכל הטוב שגמל עמנו היושב במרומים ולהודות על השפע והברכה להם זכינו.

 

"מבצע דוגו"

"מבצע דוגו"צילום: רונית שני

 

למאמרים קודמים של רונית שני, היכנסו!

 

רונית שני- מנתחת התנהגות מוסמכת ABA מרכז "שבילים" - ללכת קדימה בשביל הילדים.