על ילדים, מחשבים ומכשפים!

לפני כמה שנים קיבלנו החלטה להוציא את הטלוויזיה מהבית. עם הזמן התברר שהמחשב תפס את מקומה של הטלוויזיה. האמת היא שהוא יותר גרוע. אם פעם שמו של המחשב הצדיק אותו, היום הוא הפוך. המחשב הוא גורם מספר 1 לחוסר מחשבה ולזומביות יתר.

חדשות כיפה שרון רחל פלג 22/02/18 10:33 ז באדר התשעח

על ילדים, מחשבים ומכשפים!
ילד צופה במחשב, צילום: שאטרסטוק

לפני כמה שנים קיבלנו החלטה להוציא את הטלוויזיה מהבית. עם הזמן התברר שהמחשב תפס את מקומה של הטלוויזיה. האמת היא שהוא יותר גרוע. אם פעם שמו של המחשב הצדיק אותו, היום הוא הפוך. המחשב הוא גורם מספר 1 לחוסר מחשבה ולזומביות יתר. המחשב, מבחינתי, הוא בעצם סוג של מכשף...

נעשו כבר הרבה מחקרים שמראים שהזמן במחשב מזיק לילדים, ולכולנו. הוא הופך אותנו פאסיביים, עלול לגרום להשמנת יתר, מנוון את הדמיון שלנו, מחליש את היכולת ליצור קשרים חברתיים ועוד רעות חולות.

קיבלנו החלטה שכל ילד מקבל חצי שעה מחשב ביום, אבל יצא שכל ילד צופה גם בזמן של אחיו וכך יצא שהילדים דבוקים למסך שעה וחצי ביום. הקטנה, ב''ה עדיין לא מאוד בעניין.

כשהם היו קטנים היה קל להחליט מה הם רואים ואפילו שמחתי שהם צופים בפרקים של 'פרפר נחמד' שזכרתי בעצמי בתור ילדה. גם אם הם פאסיביים, לפחות התכנים שעוברים במסך הם טובים ועל רמה. כשהבכורה שלי קצת גדלה הראיתי לה את 'קשת וענן'.

נגמרו הימים הטובים. הילדים כבר מכירים סדרות חדשות ורוצים רק אותן. הדרישות שלי ירדו, שלא יהיו תכנים טובים אבל לפחות לא רעים. שלא תהיה אלימות. אז הקטנים (4, 6) צופים ב'יחידת החילוץ' בעיקר. הגדולה עברה לצערי מערוץ מאיר ל'ילדי בית העץ'.

התמזל מזלנו ויש לנו את השבת. השבת מוכיחה לנו שאפשר גם אחרת, הרי כשהילדים יודעים שמהחשב הוא לא אופציה, הם מוצאים להם משחקים בלי סוף ונהנים אפילו יותר.

כרגיל בגישת שפר אין התייחסות חיובית או שלילית למחשב. כל הורה בוחר את דרכו מתוך הבנה ששום דבר לא מוכרח ומה שהוא יחליט לגיטימי.

רבים מאיתנו מתייחסים למחשב או לטלוויזיה כבייביסיטר ולכן לא מעוניינים להיפרד מהם אבל חשוב שנאמין שהילדים יכולים ומסוגלים למצוא לעצמם עיסוקים אחרים כמו שמצאו ילדים בזמנים שלא היו עוד מסכים, כמו שמוצאים הילדים בימינו, בשבת. ואם הם לא מוצאים הם תמיד יכולים לעזור בבית, להיות חלק מהמטלות השוטפות.

עוד שאלה שבדרך כלל עולה אצלנו היא, אם אנחנו משתמשים במחשב, או בנייד, אז איך אנחנו יכולים למנוע את זה מהילדים שלנו?

בקלות. כמו דברים רבים אחרים שאנחנו מאפשרים לעצמנו ומונעים מהילדים שלנו. אנחנו שותים קפה ולא מרשים לילדים, מעשנים ולא מרשים לילדים, הולכים לישון מאוחר ולא מרשים לילדים, רואים סרט שאנחנו לא מרשים לילדים, מתאפרות ולא מרשות לילדות, והדוגמות רבות.

לא יהיה נכון להשליך מעולמנו על עולם הילדים. כל אחד ומקומו הוא. תפקידנו להורות להם את הדרך הנכונה להם בעינינו. כנראה עם הגיל גם תשתנה קצת הדרך.

אז מה לעשות?

להחליט עם עצמנו/ עם בן הזוג, מהי עמדתנו בנושא. טלוויזיה או מחשב – כן או לא ואם כן, כמה, ואילו סדרות/ סרטים/ משחקים. וכמובן, מתי. שאלת הזמן, מתי צופים במחשב או בטלוויזיה, עבורי הייתה חשובה. אם זה תלוי בילדים אז מיד כשחוזרים מהגן ב-14:10 הם רצים למחשב. פתאום הם לא רעבים, לא צריכים לשירותים, רק מחשב. לעומת זאת אם הצפייה מותרת רק מ-16:00 ההתנהלות תהיה אחרת...

אגב, יש מחקרים שסוברים שהפחד שלנו מהתמכרות הילדים למחשבים דומה לפחד שהיה בעבר לגבי ילדים שמכורים לספרים. גם הפעם, הם מבטיחים, אין סיבה לדאגה.

אבל עזבו אתכם ממחקרים. מה שבאת חשוב הוא מה אתם, ההורים, חושבים ובמה אתם מאמינים. אני חושבת להעלות את הדרישות שלי בחזרה למה שהיו...

 

לכל הטורים של שרון רחל!

 

שרון רחל פלג- אימא לארבעה, מורה לעברית באולפן לעולים חדשים, תלמידה לתואר שני במחשבת ישראל ובחינוך, ומנחת חוגי הורים בגישת שפר.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן